איגוד העו"סים מתנגד להפרטת השירות לטיפול בגברים אלימים שמקדם השר מרגי

שר הרווחה, יעקב מרגי מש"ס, הודיע אתמול (רביעי) על החלטתו להפריט שירות שנועד לטפל לפי צו בית משפט בגברים אלימים, עקב סירובו של משרד האוצר להקצות לכך תקני עו"ס בשירות המדינה. יו״ר איגוד העובדות הסוציאליות ענבל חרמוני הגיבה ואמרה: "לא נאפשר הפרטת שירות לטיפול בגברים אלימים".

על כך הגיבה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש), שיזמה את החוק: "שנה שלמה משרד הרווחה לא עושה את עבודתו ולא מיישם את החוק, כלומר אלפי גברים שהיו אמורים להיות בטיפול אינם מטופלים והנשים סובלות מהאלימות שלהם. תקציב יישום החוק הוא לא יותר מ-10 מיליון שקל וזהו לעג לרש". יצוין שהחוק של ח"כ תומא-סלימאן עבר בכנסת בדצמבר 2021 בתמיכת 60 חברי כנסת וללא מתנגדים. החוק אמור היה להיכנס לתוקף בחודש שעבר.

בפגישה שהתקיימה אתמול בין מרגי והדרגים המקצועיים במשרד הרווחה לחרמוני, הודיע השר הרווחה כי במידה והאוצר לא יענה לדרישתו להקצות תקני מדינה, בכוונתו להפריט את השירות בשבועות הקרובים. לפני כשנה, באוגוסט 22, נכנס לתוקף תיקון חוק למניעת אלימות במשפחה, ולא יושם עד היום. לטענת משרד הרווחה, החוק לא מיושם עקב סירובו של האוצר להוסיף תקנים בשירות המדינה לביצוע החוק. זאת למרות שהחוק תוקצב עם חקיקתו בסכום של 6 מיליון שקל שהם 30 משרות.

החוק מחייב את בית המשפט להפנות גברים שהוצא נגדם צו הגנה בשל אלימות במשפחה, לקבלת חוות דעת מעובדת סוציאלית שתקבע אם ניתן להפנותם לטיפול. זוהי הפעם הראשונה שבה משרד הרווחה פועל להפריט שירותים שניתנים בכפיה ולפי צו של בית משפט ומקנים סמכות להמליץ לבית המשפט אודות המשך הטיפול.

חרמוני מסרה בתום הישיבה: "הוצאה למיקור חוץ שירות אבחון בחסות החוק לגברים אלימים היא שלב חדש וקו אדום בהפרטת שירותים חברתיים. זהו צעד תקדימי ומסוכן בו המדינה מפריטה את שיקול הדעת המקצועי במסגרת הליך משפטי לידיהם של גורמים פרטיים וחברות עסקיות למטרות רווח." עוד הדגישה: "לגברים, לנשים ולילדים המתמודדים עם אלימות במשפחה מגיע טיפול בחסות המדינה ולא על ידי גורמים בעלי אינטרסים זרים", הוסיפה חרמוני. "הודעתי לשר הרווחה בפגישתנו כי אנו נשתמש בכל הכלים המשפטיים והארגוניים העומדים לרשותנו על מנת למנוע צעד זה שיהיה בכיה לדורות".

 

עוד בנושא:

למרות שהתחייב בחוק: משרד הרווחה לא ערוך להפנות גברים אלימים לטיפול