אות איגוד מרכזי הסיוע הוענק לפעילה הקומוניסטית הוותיקה סמירה ח'ורי

בטקס מרשים שנערך השבוע בתל-אביב, הוענק לפעילה הקומוניסטית הוותיקה סמירה ח'ורי, ממייסדות תנועת נשים דמוקרטיות בישראל (תנד"י) ולוחמת מסורה להגנת זכויות הנשים, אות מטעם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. האות חולק השנה לראשונה במסגרת האירועים לציון 30 שנה לייסוד איגוד מרכזי הסיוע. בכניסה לאולם האירועים חברי חד"ש ומק"י בתל-אביב הציבו כרזה אדומה גדולה בה נכתב בעברית ובערבית "מברוק לחברה סמירה".

בנימוקים להחלטה בדבר הענקת האות נכתב: "סמירה ח'ורי נמנית עם דור המייסדות של הפמיניזם בארץ. מפעלה של סמירה ח'ורי העמיד ועוד יעמיד דורות של נשים זקופות קומה. היא התעקשה לדבר ולתת מקום למה שלא היו לו מילים. היא יצרה יש מאין והקימה מקלט לנפגעות ולנשים במצוקה. אך לא פחות חשוב מכך, היא העניקה תקווה לעתיד טוב יותר".

ח'ורי, ילידת נצרת ותושבת העיר הייתה החברה הערבייה הראשונה בוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), מראשי תנד"י, וחברה פעילה בגשר לשלום, בת שלום ונשים נגד אלימות. היא גם מראשי הפדרציה הבינלאומית של הנשים הדמוקרטיות והאישה הערבייה הראשונה בישראל שכיהנה כחברת מועצת העיר, בעירה נצרת.

בוועדת מק"י שנערכה ב-1972 אמרה ח'ורי: "אחת המטרות של הקומוניסטים היא שחרור האישה משעבודה. על כן, עלינו למלא תפקיד זה המוטל על קומוניסטיות וקומוניסטים ביתר רצינות. אין אנו מתעלמים מן העובדה שיש קשיים בעניין זה, אך צריך להתגבר על קשיים אלה, להגביר את המאבק לשחרור האישה מהשעבוד בבית ובמשפחה". בוועידת מק"י שנערכה ב-1985 הדגישה: "פעולתה של מפלגתנו הקומוניסטית הישראלית בקרב ציבור הנשים הוא עניין קשה ומסובך קודם כל עקב מצבה האובייקטיבי הקשה של האישה בחברה. מפלגתנו היא הכוח הפוליטי היחיד שמצביע על הקשר בין המאבק לשוויון זכויות האישה בעבודה, בחברה ובמשפחה לבין המאבק לשלום צודק, נגד הכיבוש, להגנה על החרויות הדמוקרטיות, ולהבראת המשק ולחיים טובים יותר לשני עמינו".