אושר החוק של ח"כ תומא-סלימאן המחייב גברים אלימים לקבל טיפול

מהפכה של ממש ביחס המדינה לאלימות מגדרית: הצעת החוק של ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) שתחייב גברים אלימים לקבל טיפול נכנסה אתמול (שני) לספר החוקים. זאת, אחרי עבודה שנמשכה יותר משנה. החוק יכנס לתוקף במאי 2023.  60 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן בעת דיון במכון למחקרי ביטחון לאומי של אוניברסיטת תל-אביב (צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי)

 

לראשונה, המדינה תנסה לטפל בשורשי הבעיה במקום בסימפטומים שלה. החל ממאי, כל גבר שיוצא נגדו צו הרחקה – כ-10 אלך גברים בכל שנה – יחויב לקבל טיפול התנהגותי ונפשי, במטרה למנוע את האלימות עוד לפני שהיא מתרחשת.

נקבע כהוראת שעה למשך 5 שנים, כי אם הוצא צו הגנה לפי החוק למניעת אלימות במשפחה, בית המשפט יהיה חייב להורות על קבלת חוות דעת של עובד סוציאלי מגייס ומעריך לגבי המחויב על-פי צו. חוות הדעת תכלול התייחסות להתאמתו של המחויב בצו לטיפול ולהימצאות מקום פנוי במסגרת טיפולית המתאימה לו ולצרכיו. אם יימצא כי המחויב נמצא מתאים לטיפול, וכי יש מקום פנוי במסגרת טיפולית מתאימה עבורו, בית המשפט יהיה רשאי להורות כי המחויב על-פי צו יקבל טיפול, ויימסר דיווח לבית המשפט על התקדמות הטיפול.

לדברי ח"כ תומא-סלימאן, המכהנת כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת: "היום הבאנו בשורה אמיתית במאבק ארוך השנים שלנו נגד אלימות כלפי נשים. השינוי הזה אומר שאלימות היא לא גזרת גורל". לדבריה "העברת החוק ויישומו מעבירים מסר לפיו גברים אלימים, חלקם לפחות, יכולים להפסיק להיות אלימים. פירוש החוק הוא שאישה שמפחדת מבן זוגה – לא תצטרך לחיות בפחד כל חייה. באמצעות החוק החדש המדינה אומרת שהיא לא רק תטפל בסימפטומים; מעכשיו – הרשויות גם יטפלו בגורם – שהוא הגבר האלים."

אישור החוק הוא צעד בדרך להצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול למניעת אלימות מגדרית. סעיף 16 באמנה קובע כי על המדינות החברות בה לאמץ תוכניות שילמדו גברים אלימים לשנות את דפוסי ההתנהגות שלהם. בחודש שעבר אושרה בקריאה טרומית הצעה המאפשרת להצמיד אמצעי פיקוח למי שנגדו הוצא צו הגנה בשל אלימות במשפחה, גם זאת בהתאם לאמנה. אולם, הממשלה מסתייגת מסעיף המחייב את החברות להעניק מעמד לנשים זרות הסובלות מאלימות.

 

עוד על אמנת איסטנבול:

ח"כ תומא-סלימאן: זהו יום היסטורי – ישראל מצטרפת לאמנת איסטנבול למאבק באלימות כלפי נשים

 

סרטון – ח"כ תומא-סלימאן מסבירה בערבית את חשיבות החוק החדש:

https://www.facebook.com/aidatuma/videos/309459864380017