אוניברסיטת בן גוריון רוצה להעמיד לדין סטודנט שהפגין נגד קונצרן כי"ל

הנהלת אוניברסיטת בן גוריון רוצה להעמיד לדין משמעתי סטודנט שהפגין נגד קונצרן כי"ל במלך אירוע שנערך בקמפוס. הסטודנט הוא עמית סלומון, חבר תא מגמה ירוקה באוניברסיטה, שהפגין בכנס 'דה מרקר' לחברה שהתקיים באוניברסיטה בנובמבר האחרון.

2018-03-17_183332

חברי תא מגמה ירוקה באוניברסיטת בן גוריון בעת הפגנה בירושלים נגד הקמת המכרה בערד ונגד בעליה, קונצרן כי"ל (צילום: מגמה ירוקה)

ב-29 בנובמבר 2017 התקיים באוניברסיטה כנס "דהמרקר", שאחת מנותנות החסות העיקריות שלו הייתה חברת כי"ל המופטרות שבבעלות עידן עופר, ובהשתתפות המנכ"ל שלה, אשר גרינבאום.

חברת כי"ל נתונה לביקורת ציבורית רבה בשל חלקם במספר תקריות זיהום בנגב. בין היתר, דליפה מבריכה של אחד ממפעלי כי"ל גרמה ביולי האחרון לזיהום נחל אשלים, אחד מהאסונות הסביבתיים החמורים ביותר בעשרות השנים האחרונות, וכן כוונה של כי"ל לכרות פוספטים באזור שדה בריר מעמידה בסכנה את חייהם ובריאותם של תושבי ערד והסביבה.

בתגובה לכך, קיים ארגון הסטודנטים הסביבתי "מגמה ירוקה" פעילות מחאה בכנס. הפעילות החלה בבוקר אותו היום בקיומה של משמרת מחאה בשער האוניברסיטה, בה חולקו כרוזים ומדבקות לבאי הכנס, המוחים על חלקה של כי"ל בזיהום הנגב.

יצוין שבמאבטחי האוניברסיטה ביצעו חיפוש בתיקים של הנכנסים לקמפוס והחרימו את חומרי ההסבה שלבסוף הופצו מחוץ לקמפוס. כמו כן, אנשי האבטחה דרשו מהנכנסים להסיר את המדבקות נגד כי"ל בטענה שמדובר ב"תעמולה אסורה". הם אף החלו להחרים את הכרוזים שהופצו מחוץ לקמפוס מידיהם של הנכנסים.

פעולת מחאה נוספת התרחשה במהלך הפאנל שהתקיים בכנס בהשתתפותו של מנכ"ל כי"ל. במהלכו, קמו מספר פעילים, ביניהם סולומון, שהיה בתחפושת של יעל במטרה להעניק  לחברת כי"ל את פרס "המזהמת הגדולה בנגב". כדרך מחאה יצירתית שנועדה לעורר את השיח בכנס על חלקה של כי"ל בזיהום הנגב. בתגובה, ארבעה מעובדי מחלקת הביטחון, וקב"ט האוניברסיטה ביניהם, קפצו על הסטודנט וגררו אותו בכוח בלתימידתי מהאולם. המאבטחים לפתו את ידיו בחוזקה והוציאו אותו מהאולם,

בנוסף לאלימות המיותרת שהופעלה כלפי הסטודנט נכנס קב"ט האוניברסיטה לאולם, לקח את תיקו וחיפש בו אחרי פרטים מזהים. זאת ללא נוכחות של הסטודנט במקום, ללא רשותו וללא צו.

הפעיל הסביבתי מואשם בהפרת מספר סעיפים מתקנון האוניברסיטה, החמורים שבהם כוללים "הפרה של תקנות לגבי פעילות פוליטית", התנהגות שיש בה אי ציות והתנהלות שאינה הולמת סטודנט.

עשרות מרצים חתמו בימים האחרונים על מכתב בו נאמר ש"מן הראוי כי אוניברסיטת בן גוריון, כמוסד המתגאה בפעילותו לקידום תחום הסביבה והקיימות במסגרת פרויקט 'קמפוס ירוק' ובפעילות חברתית, תגלה סובלנות ותכיל פעולות מחאה קצרה שלא גרמה כל נזק. מצער כי במקום לקיים בירור משמעתי עם מאבטחי האוניברסיטה על האלימות שנקטו כלפי מר סלומון והחרמת חומרי ההסברה, בחרה האוניברסיטה להגיש קובלנה נגד סטודנט לתואר שני ללימודי אקולוגיה ואיכות סביבה, שעל חשבון זמנו הפרטי, מתוך אידאלים ורצון טוב, נוטל חלק בקיום נושא איכות הסביבה בישראל ומיישם את לימודיו הלכה למעשה".

עוד נאמר במכתב כי "דיכוי הפעילות המחאתית כמו גם האלימות שננקטה כנגד עמית מצטרפות, לראייתנו, לאווירה כללית של השתקת מחאות והגבלת חופש הביטוי באוניברסיטה.  אווירה אותה ראינו לאחרונה בהתנהלות מגבילה של מחלקת הביטחון והאוניברסיטה ככלל בנוגע למחאות כנגד גירוש מבקשי המקלט ועוד. זהו מקרה נוסף המדגיש את חשיבות תהליך שינוי התקנון הנוגע לפעילות הפוליטית בקמפוס".