שתי תערוכות בתל-אביב: הרס בתים כביכול חוקי וגירוש שיטתי

תשעה ימים בלבד הוצגה בגלריה רוזנפלד בתל אביב התערוכה "זמן נגב" (וקת אלנקב) שננעלה בשבת שעברה. התערוכה הייתה יוזמה של העמותה "כוכבי המדבר" המקדמת מנהיגות צעירה בחברה הערבית-בדואית, ומתמקדת בעבודות של אמנים ואמניות מהנגב.

לדברי האוצר פסטרנק, התערוכה הייתה פרויקט הסיום של קבוצת 'מאיץ כוכבים'. במהלך השנה נפגשו היוצרים עם אמנים וביקרו בגלריות. התערוכה הוצגה דווקא בתל-אביב על מנת לעורר מודעות והיכרות מעמיקה יותר עם החברה הבדואית.

בתערוכה הציגו אימאן אבו-גאנם, אלא אבו-עליון, הודא אל-עמראני, הזאר אבו-האני, וליד אלעוברה, זינב אבו ג'רביע, יוסף אל-הוזייל, רנא גבועה וזמיר שץ, אמן הגלריה. זמיר שץ אמנם נולד וגדל בקבוצת כנרת, אך מלווה את החברה הערבית-בדואית שנים רבות. היצירות כללו סצנות מבוימות ותיעוד דוקומנטרי של מסורת ארוכת שנים. כן הוצגו יצירות שבמרכזן הריסת בתים בידי השלטונות – מרכיב בחייהם של כ-300 אלף האזרחים הערבים-בדואים המתגוררים בנגב.

בגלריית מנשר (דוד חכמי 18, תל-אביב) מוצגת תערוכה של האמן הערבי-בדואי הפלסטיני עיד אלהדא'לין, תושב דרום הר חברון בשטחים הפלסטיניים הכבושים. אלהדא'לין הציג תערוכת יחיד בגלריה מנשר לפני תשע שנים – מיניאטורות של שופל, בולדוזר, מסוק ומשאית. עבודתו זכתה  בביקורות טובות והוא מכר עבודות והציג באירופה. אבל במקום להמריא לאירופה, בחר להישאר בכפרו אום אל ח'יר. אביו נהרג מירי של חיילי הכיבוש במהלך התנגדות להריסה לפני שלוש שנים.

לפני חודשיים באו מחפרונים (שופלים), שבלשון הצבא מוגדרים ככלי הנדסי לסילוק פצצות ומוקשים, מלווים בחיילים, והרסו את הבית של האמן משום שנבנה ללא היתר. לפלסטינים לא ניתנים היתרי בנייה, כמובן. אבל בצמוד לכפר נבנית ההתנחלות כרמל ובה בתים שהוקמו ברישיון.

האוצר, עודד ידיעה, סיפר על התערוכה יוצאת דופן: "אנחנו נבנה את הבית של עיד, זה שנהרס, בתוך הגלריה. הבניה תהיה אחד לאחד בגודל ובחומרים אמיתיים: בלוקים, בטון, אולי נגיע גם לגג איסכורית. בשבועיים הראשונים של התערוכה, נניח כל יום שורת בלוקים, אולי שתיים, ולאחר מכן במשך השבועיים הבאים נהרוס כל יום עם פטישים ארוכים קטע אחר של הבית. כולנו שותפים".

לדברי האוצר, "ההחלטה לבנות את הבית של עיד בגלריה מנשר איננה כדי להציג איך הוא נראה – את דלותו אפשר לראות במספר בודד של צילומים (הפזורים על קירות הגלריה), ואיננה גם להראות את פעולת ההריסה אותה ניתן יהיה לראות בעשרות קטעי וידאו מכל זווית אפשרית – אלא כדי לתפוס את ההרס המכוון. זה הרס לא במלחמה או ברעידת אדמה, אלא הרס שיטתי, לכאורה בחסות החוק, שנועד לפגוע באנשים ובכבודם, לגרשם".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/131529/