שביתת הבוחנים נמשכת; המדינה תעביר לזכייני ההפרטה כ-420 מיליון שקל

משרד התחבורה הודיע אתמול (שלישי) כי ההפרטה "במערך לימודי הנהיגה תימשך בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו, ותיכנס לתוקף באופן מלא בינואר 2017, כפי שתוכנן". הודעה זאת נמסרה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים על רקע דחיית המשרד את הצעת הפשרה עם בוחני הנהיגה השובתים שהוצגה ביום ראשון. הצעת הפשרה של בית הדין כללה את הקפאת כל הליכי המכרז להפרטת מבחני הנהיגה למשך 50 יום. עם זאת, המשרד הגיש לבית הדין האזורי לעבודה בקשה להארכת המועד האחרון להגשת ההצעות למכרז הקמה ותפעול של מערך המבחנים המעשיים ("טסטים") ל-3 ביולי 2016, כדי "לאפשר הידברות נוספת עם הבוחנים".

2016-05-11_182715

על פי תחקיר שפורסם השבוע ב"דה מרקר" לא פחות מ-16 גופים עסקיים בוחנים בימים אלה התמודדות עצמאית או משותפת במכרז הראשון מסוגו. בכללם, חברות שכבר החלו בגיוס כוח אדם ייעודי לטובת ההתמודדות במכרז ופנו בהצעות עבודה ליוצאי משרד התחבורה ומשרד הרישוי וכן לבוחנים ותיקים בשירות הציבורי. "ריבוי המתעניינים כבר מלמד על ההזדמנות העסקית ועל הפוטנציאל שטמון בפרויקט", הסביר ל"דה מרקר", אחת המתמודדות הפוטנציאליות. "אם מכפילים 120 שקל (תעריף מבחן מינימלי, לפני מע"מ) ב-400 אלף מבחני נהיגה בשנה אזי שלמעשה מונחת כאן למכירה חברה קטנה עם מחזור מובטח של כמעט 50 מיליון שקל מדי שנה".

על פי התכנון המדינה תמשיך לגבות מתלמידי הנהיגה אגרה של 141 שקל עבור כל מבחן מעשי, ותעביר לזכיין בין 140 ל-185 שקל (כולל מע"מ) עבור כל מבחן. החברות יתחרו במכרז על המחיר הנמוך ביותר למבחן. טווח התעריפים האפשרי נע בין 140 ל-170 שקל במחוז צפון־שרון, ובין 153 ל-185 שקל באזור תל אביב, ירושלים והדרום. כלומר, סך התקבולים שתעביר המדינה לידי שני הזכיינים, בשקלול המע"מ, יסתכם לכל הפחות מ-420 מיליון שקל למשך כל תקופת הזיכיון האפשרית.

לתחקיר המלא על הפרטת מערך הבוחנים שפורסם ב"דה מרקר":

http://www.themarker.com/dynamo/1.2938195