בשבדיה מציינים בימים אלה שנה לשביתתם של 130 עובדי חברת טסלה שבבעלות איל ההון האמריקאי האנטי-קומוניסט ותומך טראמפ, אילון מאסק. עובדי טסלה ברחבי שבדיה דורשים הסכם קיבוצי, כמקובל במדינה הסקנדינבית, אך ההנהלה האמריקאית מסרבת לחתום. יצוין שטסלה אינה מאפשרת לעובדיה בארה"ב וברחבי העולם להתאגד. זו הסיבה שעובדי טסלה שבדיה פתחו אשתקד בשביתה.
למרות מספר השובתים הקטן, בעזרת האיגוד המקצועי שמייצג אותם – "אי. אפ. מטאל" המאגד את עובדי התעשייה, זוכה השביתה בתמיכה פעילה מצד מקומות עבודה רבים. התמיכה כוללת דוורים שאינם מוסרים דואר לחברה, לסניפיה וללקוחותיה; עובדי תברואה שמסרבים לפנות אשפה ממתקני טסלה; עובדי חברת החשמל שהפסיקו את הזרם לעמדות הטעינה של מכוניות טסלה; ועובדי נמלים שמסרבים לפרוק מכוניות טסלה.
ביום שישי האחרון רשמו השובתים הישג נוסף. בית המשפט פסק לטובת עובדי הדואר הסולידרים עם עמיתיהם בטסלה. בשבדיה מספק הדואר את לוחיות הרישוי למכוניות חדשות. לכן כל עוד הדוורים מסרבים לספק לוחיות רישוי לרוכשי טסלה, הן לא יכולות לנסוע בכבישי המדינה. כך עצרו הדוורים למעשה לזמן מה את מכירת המכוניות ואת מסירתן במדינה. בחוגי הימין השבדי מצדדים (הפתעה!) במאסק ומציעים דרכים אלטרנטיביות להשגת לוחיות הרישוי. הם אף מעודדים את רכישת המכוניות "כדי ללמד לקח את האיגודים".
מרי נילסון, מזכ"לית אי. אפ. מטאל, מסרה כי "הסכמי עבודה קיבוציים הם הבסיס של יחסי העבודה במדינה. לפי עקרונות אלה, ארגוני העובדים קובעים את כללי המשחק בשוק העבודה ללא הפרעה מצד המדינה והפוליטיקאים. תשעה מתוך עשרה עובדים שבדים נכללים במסגרת הסכמים אלה הכוללים שכר הוגן, פנסיה, קביעה של שעות ההעסקה, חופשות והודעות פיטורים". דובר האיגוד ג'ספר פטרסון מסר אשתקד, עם תחילת הצעדים הארגוניים: "אנו ערוכים לשביתה ממושכת מאוד. הסכם קיבוצי הוא עיקרון מקובל ואיננו מוכנים לסגת ממנו. במידה שניסוג, חברות רב-לאומיות נוספות בשבדיה ידרשו העסקה שלא באמצעות ההסכם הקיבוצי. אנו לא מוכנים להשלים עם התופעה הפסולה".
עוד בנושא: https://zoha.org.il/125692