עובדי הנמלים בצרפת נגד הפרטה

 

    הסווארים ברחבי צרפת שבתו לאחרונה, במטרה למנוע הפרטה חלקית של הנמלים. גם בארץ שבתו עובדי הנמלים לפני כמה שנים. אבל בסופו-של-דבר הם נכנעו להחלטת הממשלה להפריט את הנמלים ולהקים נמלים פרטיים, כמו   הנמל שהוקם במספנות ישראל, ואשר מופעל בידי עובדים שאינם כלולים בהסכם הקיבוצי.

    בשל השביתה, 70 אוניות נתקעו בנמל מארסיי, שהוא הגדול ביותר בצרפת ונמל הנפט השני בהקפו באירופה. גם הרציפים בנמלי דנקרק, לה-האבר, נאנט, רואן, לה-רושל ובורדו נותרו שוממים בעיקבות שביתת עובדי הנמלים.

    הסווארים בצרפת מוחים על תוכנית הממשלה להפריט את שינוע המטענים בנמלים. השביתה תואמה כך, שהחלה בעת הצגת הנושא בישיבת הקבינט הצרפתי בשעות הבוקר.

 "הפעילות נעצרה בכל המגזרים בשל השביתה בת 24 השעות" – מסרו נציגי הוועדים החברים בקונפדרציה הכללית של העובדים (CGT), שהוא האיגוד המייצג את כלל עובדי הנמלים והלוחמני ביותר.

    השובתים לא הסתפקו באי-הגעתם לעבודה, והם הפגינו מחוץ לנמל. מאות שובתים עמדו שעות ארוכות ברחובות הקרובים לנמל מרסיי. בדנקרק עצרו המפגינים את התנועה בכביש המהיר. אוניית נוסעים לא יצאה מלה רושל ליעדה בגלל חסימת הכניסה לנמל על-ידי השובתים.

    מדוע יש להפריט את הנמלים? גם בצרפת התשובה היא – כדי שיהיו יעילים יותר, כמובן. מפליא, איך הטיעונים לטובת הפרטת הנמלים (או החשמל, או המים) בישראל דומים עד מאוד לטיעונים של שרי הממשלה הימנית בצרפת.

    וישנן גם הבטחות מתחסדות. שר התחבורה, דומיניק בוסרו, הכריז, כי "הרפורמות המתוכננות במערך השינוע יעזרו ליצור מישרות חדשות ולשפר את תפקוד הנמלים. מטרת התוכנית אינה לפגוע בעובדים ואין מאחוריה שום שאיפה אידיאולוגית. המטרה היא להחיות את הנמלים שלנו". עוד הבטיח השר השקעות בנמלים בסך 2.7 מיליארד יורו. אבל להשקעות יש תנאי: הסכמת העובדים להפרטה החלקית. במילים אחרות: הממשלה תשקיע, רק כדי שבעלי הבית הפרטיים החדשים ירוויחו טוב יותר, אך אם השינוע יישאר ממלכתי – לא יהיו השקעות. מין רציונאל עקום שכזה, שיש להבינו בקשר המתהדק (גם בצרפת) בין הון לשלטון.

    חשוב לציין, כי שביתות עובדים בכל נמלי אירופה בשנים האחרונות הצליחו לסכל את היזומה של מוסדות האיחוד האירופי, לפיה "כל נמלי אירופה ייפתחו לתחרות", או בעברית פשוטה: המדינות יאלצו, לפי הנורמות האירופיות, להפריט את נמליהן. לאחר סיכול הניסיון להפרטה סיטונית, כל ממשלה מנסה להפריט את נמליה בשיטת הסלאמי: נמל פה ונמל שם. וכאשר לא ניתן להפריט נמל שלם, אזי שיטת הסלאמי עובדת גם במקטעי פעילות בנמלים עצמם.

הכותב הוא סטודנט ישראלי, המתגורר במרסיי, צרפת