עדאלה: הליכוד וש"ס חתמו על הסכם קואליציוני המגביל את הזכאות לקצבת ילדים

 

בימים האחרונים פורסם בעיתונות דבר קיומו של הסכם קואליציוני אשר נחתם בין הליכוד לבין ש"ס. בהתאם לפרסומים, עלות הסכם קצבאות הילדים תעמוד על חצי מיליארד ש"ח בשנה והיא תגדל בחצי מיליארד מידי שנה במשך שלוש שנים ותגיע ל- 1.4 מיליארד ש"ח בשנת 2011. אולם, על פי ההסכם תישלל הקצבה מהורה שילדיו אינם לומדים בבית ספר סדיר במוסד חינוכי וכן מהורים לילדים שאינם מקבלים חיסונים בהתאם לתוכנית החיסונים של משרד הבריאות

 

מארגון "עדאלה" נמסר כי מטרתה של קצבת הילדים הינה סיוע להורים המבוטחים במוסד לביטוח לאומי בגידול ילדיהם וזאת באמצעות תשלום בגין הוצאות הכרוכות בקיומם וגידולם של הילדים. קצבה זו נועדה בראש וראשונה לסייע למשפחות והורים שאין ידם משגת מבחינה כלכלית לגדל את ילדיהם בכבוד ובאופן מינימאלי. שלילת הזכאות לתשלום הקצבה מהורים לילדים שאינם פוקדים את מערכת החינוך באופן סדיר וכן מילדים שאינם מקבלים חיסון לפי תוכנית החיסונים של משרד הבריאות, הינה כשלעצמה לא לתכלית ראויה ואין בינה לבין תכלית תשלום קצבת הילדים ולא כלום. נהפוך הוא, הרוב המכריע של הילדים שאינם מקבלים חיסון ושאינם פוקדים את מערכת החינוך באופן סדיר, היינו נושרים ממערכת החינוך, הינם ילדים להורים המצויים במצב סוציו אקונומי נחות ביותר ואשר קצבת הילדים נועדה לסייע דווקא להם בגידול ילדיהם.

 

לדברי עדאלה שלילת קצבת הילדים מהנימוקים לעיל משמעה הדרה מוחלטת של ילדים למשפחות בדואיות בנגב, שכן מרבית הילדים שאינם מקבלים חיסונים ואינם פוקדים את מערכת החינוך באופן סדיר הינם מקרב הילדים הבדואים בנגב. כך למשל, דו"ח משרד הבריאות אשר הוצא בחודש פברואר האחרון מציין, כי אחוז הילדים הבדואים שאינם מחוסנים לפי תוכנית החיסונים של משרד הבריאות הינו גדול יחסית, וכי קיים פער באחוזי הילדים המחוסנים המתגוררים בכפרים המוכרים לבין אלו המתגוררים בכפרים הלא מוכרים. מהדו"ח התברר, כי כיסוי החיסונים של ילדי הכפרים המוכרים שנולדו בשנת 2000 היה 80% בלבד עבור רוב החיסונים ו- 90% בלבד עבור חיסון נגד צהבת וזאת לעומת כיסוי חיסון של 92% בלבד עבור אותם חיסונים בקרב ילדים בכפרים המוכרים ו- 96% עבור חיסון צהבת בקרב ילדים בכפרים המוכרים. יתר על כן, נמצא כי 90.4% בלבד מהילדים הבדואים בכפרים המוכרים משיגים כיסוי חיסונים מלא עד גיל 5 לעומת 87% בלבד מקרב ילדים בדואים בכפרים הלא מוכרים.

 

עוד נמסר מ"עדאלה" הצבת תנאי הזכאות החדשים לקצבת ילדים כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני, פוגעת במבחן התוצאה בילדים הערבים הבדואים ועל כן במבחן התוצאה היא מפלה אותם לרעה על רקע לאום. שלילת קצבת הילדים בעקבות הגבלת תנאי הזכאות לתשלום הקצבה, פוגעת גם בזכותם של הילדים לביטחון סוציאלי ובזכותם לקיום בתנאים מינימאליים ובזכותם החוקתית לכבוד. ילד שאין להוריו אמצעים כלכליים מספיקים כדי לגדלו ולקיימו הוא ילד שכבודו נפגע. פגיעה זו הינה חמורה במיוחד לאור העובדה כי כל משפחה שנייה בקרב המשפחות הבדואיות בנגב הינה משפחה החיה מתחת לקו העוני וכל ילדי בדואי שני המתגורר בנגב הינו ילד המתגורר מתחת לקו העוני (ראו דו"חות העוני של המוסד לביטוח לאומי). שלילת קצבת ילדים מילדים החיים מתחת לקו העוני מנוגדת לתכלית תשלום קצבת ילדים כפי שהיא קבועה בחוק המוסד לביטוח לאומי (נוסח משולב), התשנ"ה – 1995.