הסתדרות הודיעה אתמול (רביעי) על סכסוך עבודה בשירות המדינה, עובדי המוסד לביטוח לאומי ושירות התעסוקה. ההכרזה על הסכסוך באה על רקע ההתנהלות חד–צדדית של ממשלת הימין במסגרת קידום חוק ההסדרים הנלווה לתקציב המדינה, ו"כוונתה לערוך שינויים מבניים אשר יפגעו לדבריה במרקם יחסי העבודה הקיבוציים ובתנאי העסקתם של העובדים".
בין העילות להכרזת הסכסוך נמצאת החלטת המדינה להקפיא הליכי קליטת עובדים לשירות המדינה, תוך התעלמות מההשלכות לכך ובהן עומס עבודה בלתי סביר ופגיעה ביכולת העובדים לבצע את מטלות. בנוסף, ההסתדרות מלינה על החלטת המדינה לקצץ 30% מהכוננויות והשעות הנוספות שניתנו לעובדים בעבר. מדובר בהחלטה שתפגע לדבריה באופן משמעותי בשכרם, רווחתם ואפשרויות הקידום של העובדים במקום העבודה.
כמו כן, אתמול התפוצץ המו"מ בין ועד עובדי הרכבת להנהלת החברה בנושא הוצאות הנסיעה של העובדים. בדיון שקיימו בשעות הבוקר ראשי הוועד הוחלט על נקיטת צעדי מחאה במסגרתם לא יגיעו לעובדים להדרכות מקצועיות. ברקע להחלטת הוועד עומדת דרישה שהוציא השבוע הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, להנהלת החברה ולכ-1,200 עובדים, להשבת שכר של מיליוני שקלים עבור הוצאות נסיעה במוניות, שהם קיבלו לטענתו ש"לא כדין". מדובר בנוהל הקיים זה שנים רבות במסגרתו תגברה החברה את כוח האדם ביחס לביקוש בתחנות השונות, באמצעות הסעת עובדים במוניות. הנהלת החברה ניסתה לצמצם את הנוהל ביוני 2013 ולהגביל את הוצאות הנסיעה של העובדים, אולם ההסתדרות וועד העובדים עתרו לביה"ד לעבודה בבקשה לצו מניעה נגד המהלך. בית הדין פסק שמדובר בנוהל שהשתרש והורה לצדדים להגיע להסדר בנושא. כעת, טוענים בוועד העובדים, הממונה על השכר הפר את החלטת בית הדין ולפיכך הם שוקלים לנקוט בצעדים. העובדים יכולים להתחיל במיידי בצעדים ארגוניים, זאת לאחר שלפני כשבועיים
עוד טוענים בוועד, כי ברקע לדרישה להשבת שכר, עומד נושא הפרטת הרכבת, כפי שבאה לידי ביטוי בחוק ההסדרים שעוסק בהנפקת אג"ח. על פי הוועד, מדובר בניסיון להחליש את העובדים ולנטרל את התנגדותם להפרטה. "יש קשר ברור בין שני הנושאים – משרד האוצר פועל נגד העובדים במטרה להחליש אותנו כי הוא יודע שעובדי הרכבת הם כיס ההתנגדות המרכזי בדרך להפרטה", אמר יו"ר הוועד, ניקה שימחוביץ'.