נהגי התחבורה הציבורית: בגלל עומס בעבודה עושים את צרכים במכנסיים

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של הכנסת דנה בשבוע שעבר במעמד נהגי התחבורה הציבורית, לנוכח הידרדרות תנאי ההעסקה בענף. יו"ר הוועדה, ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) פתח את הדיון ואמר כי הוא מברך על ההתקדמות בנושא העלאת שכר נהגי האוטובוסים, אך השכר הוא רק מרכיב אחד מהקשיים שצריכים טיפול.

2015-11-15_195120מנהל אגף תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי הוא מקווה שהחתימה על העלאת השכר ל-39 שקלים לשעה תעשה בימים הקרובים. הוא הוסיף כי המשרד ביקש תקצוב למסע פרסומי שיעלה את תדמית הנהגים ומתכוון לקצר את הביורוקרטיה לגיוס נהגים חדשים. הוא העריך כי חסרים בענף כ-800 עד 1,000 נהגים. יו"ר ועד אגד תעבורה, יצחק קשקש, הדגיש כי כדי להביא שכר ראוי נהגים צריכים לעבוד 270 שעות בחודש כלומר עובדים חודשיים בחודש. הוא ציין כי כל 12-10 שנים מתחלפת החברה בשל מכרזי משרד התחבורה והנהגים מאבדים את הוותק והזכויות שלהם. קשקש קרא גם להכיר בנהג כמקצוע ולטפל באכיפת תקנה 168 לשעות מנוחה לנהגים. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) שהיה בעבר מנכ"ל אגד תעבורה, העיר כי "גם טייסים טסים לארה"ב 11 שעות ללא מנוחה". קשקש ויתר הח"כים בדיון השיבו ללוי כי לנהג אוטובוס אין טייס אוטומטי וצוות, הוא לא מטפל בנוסעים ולא מנקה את המטוס שלו אחרי הטיסה. לוי טען כי המדינה היא שהכבידה על מפעילי התחבורה הציבורית ואם האוצר ישאיר להם יותר כסף הם ישלמו יותר לנהגים. "האוצר הורג את החברות, הייתי שם וניסיתי להזיז את זה, אך לא הצלחתי בגלל הזמן הקצר", אמר.


יו"ר ועד קווים, ניסן נמני, סיפר על שעות העבודה הארוכות ואמר כי אתמול בילה 7 שעות בפקקים בלי הפסקות. "כשירדתי מהאוטובוס עשיתי את הצרכים במכנסיים, וזה לא המקרה היחיד". במהלך הדיון הצטרפו לדברים נהגים נוספים, שסיפרו גם הם על שעות העבודה הארוכות ועל כך שהם נאלצים לעשות צרכים בבקבוקים ולעיתים בשדות פתוחים ובמקומות חשופים, לרבות נהגות. הם הסבירו כי המפעילים נותנים פרשנות משלהם לתקנה באופן המצמצם את המנוחה. יהונתן קריספין, יו"ר ועד אפיקים, הוסיף כי תקנה 168 נלקחה מהצבא, ולא ניתן להשוות בין חייל נהג לנהג בן 60 בעלי משפחות הנתון ללחצי הנוסעים. הוא סיפר שנהג באפיקים קיבל דו"ח על כך שהתפנה במקום ציבורי, ועל כך שהוא רואה "נהגים שגם מתדלקים, גם מחזיקים כריך וגם מתפנים".


היו"ר ח"כ חנין סיכם את הדיון ואמר כי "זו ההתחלה של מהלך לשיפור תנאי העסקת הנהגים". "אנחנו לא מוכנים להשלים עם המצב ונהיה בני ברית של הנהגים לשינוי. התנאים של הנהגים בלתי אפשריים, לא מכבדים אותם ואת הנוסעים", אמר. הוא הוסיף כי הוועדה תומכת בדרישה לאפשר לנהגים לצבור וותק במעבר בין חברה לחברה ואמר כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר הנושא.