מי יחגוג על הורדת המע"מ? הטייקונים

הצפוי קרה: שר האוצר הוריד את המע"מ ורשתות השיווק, כמו כל המשק הישראלי, ממש לא טרחו להוריד מחירים. שופרסל והריבוע הכחול – שתי רשתות השיווקהגדולות – ירוויחו השנה לפי ההערכות כ-80 מיליון שקל מהמתנה שהעניק להןיובל שטייניץ. אין טעם להתמקד רק ברשתות השיווק. מי שמכיר סוחר אחד, אחד! שהוריד מחירים בחצי אחוז בשל הורדת המע"מ מוזמן לפנות למערכת.

הם כולם הרוויחו מהמתנה שהעניקו להם נתניהו ושטייניץ לשנה החדשה. מה אנחנו נרוויח? קדחת. שר האוצר כנראה חושב שהציבור מטומטם. הורדת המע"מ הוצגה כצעד חיובי; הרי מדובר במס רגרסיבי. לכאורה, הפחתתו צריכה לשרת את השכבות החלשות בעיקרולחסוך לכולנו מאות שקלים בשנה. ואולם במדינת ישראל, שבה המונופולוהריכוזיות שולטים, הפחתת המע"מ היא מתנה אדירה לבעלי ההון, משפחותהטייקונים ובני ביתם.

מאות פקחים של משרד האוצר טרם נצפו ברשתות השיווק, בוחנים אם המחיריםירדו בחצי אחוז. אין שום סיכוי שהרווחים שהמדינה העניקה בנדיבות יחלחלולכיסים שלנו; הם בעיקר ימצאו את דרכם לחשבונות בנק זרים.

זה לא עניין מובן מאליו, והוא מצביע על הכשלים המבניים העמוקים במשקהישראלי. במשק חופשי, כאשר המדינה מפחיתה מסים, הסוחרים יכולים להתחרותבצורה אפקטיבית יותר. את חצי האחוז שהמדינה הפחיתה הם מתומרצים לתרגם מידלירידה במחירים כדי למשוך קונים – ולהיות תחרותיים יותר, נניח, מרשתהשיווק השנייה. בישראל, זה לא עובד ככה.

כאשר מספר מצומצם של משפחות שולטות במשק הישראלי כולו, הן גם יכולותלהכתיב את המחירים, בשתיקה או ברמז. במערכת הבנקאית מתחולל מיצג של תחרות, שבו מוכרים לנו לוקשים וקמפיינים במקום הטבות אמיתיות. עובדה: עוד לא קםכאן בנק אחד שמתנהל, לדוגמה, כמו HSBC, אחד הבנקים המצליחים בעולם, ומציעללקוחות לנהל חשבונות בלי עמלות.

עסקים גדולים תמיד רוצים לעשות כסף, בכל מקום בעולם, וזה תמיד עלחשבון הצרכן הפרטי. מה שמיוחד בישראל הוא הצמצום הפרובינציאלי, ההיכרות שלכולם עם כולם, ובמילים אחרות: היכולת ליצור שוק מונופוליסטי ונשלט להפליא.

קחו עוד דוגמה: חברות הליסינג ויבואני הרכב. המיסוי בישראל על כלי רכב הוא הכבדבעולם, אבל הסיבה המרכזית לכך שהמכוניות בישראל יקרות כל כך היא שחברותהליסינג הגדולות דואגות שיבואני הרכב ימכרו לצרכן הפרטי מכוניות חדשותבמחירים המופקעים ביותר האפשריים, כדי למנוע ירידת ערך מהירה של ציי הרכבשברשותן – ציים שנקנו במחירי מבצע מהיבואנים. אין תחבורה ציבוריתאפקטיבית, והצרכן הפרטי נאלץ לקנות מכוניות במחירים הגבוהים בעולם.

צריך להבין: הפרש המחיר בין המחירון לצרכן ובין עלות מכונית ליבואניםהיא בין 22 אחוז ל-40 אחוז, אחרי הטלת מסים. במדינה חופשית, זה היה מאפשרליבואנים להתחרות בפראות, וכולנו היינו מרוויחים. בישראל היבואנים נותניםאת ההנחות לחברות הליסינג והמחירים נשארים מנופחים.

התירוץ ששר האוצר נתן להורדת המע"מ הוא יציאת המשק מהמיתון. ישראל אכןיוצאת ממנו. בין אם מדובר בתעשיית ההיי-טק או בטקסטיל, אנשים עובדים קשהיותר ומקבלים פחות. חרב הקיצוצים מתהפכת מעל ראשם.

היציאה מהמיתון נעשית על חשבון האנשים האלה, הפועלים האפורים שלההצלחה הכלכלית הישראלית. הם אלה שקונים, בלית ברירה, ברשת השיווק שלהטייקון, וגרים בדירה שבנתה חברה של הטייקון, וקונים רכב מיבואן שהוא חברקרוב של הטייקון ומשלמים משכנתה לבנק שממנף את הטייקון. עכשיו המדינהגומלת להם על עמלם: הטייקון מקבל עוד חצי אחוז. שטייניץ, תודה.