יש דין: בשטחים הוקם משטר אפרטהייד עוד בטרם הוחלט על הסיפוח

חוות דעת שחיבר היועץ המשפטי של יש דין, עו"ד מיכאל ספרד, קובעת שעוד בטרם הוחלט על הסיפוח משטר אפרטהייד הוקם בשטחים. לאחר 15 שנות פעילות משפטית אינטנסיבית, מחקר ותיעוד קפדני של הפרת זכויות האדם על ידי ישראל בגדה המערבית (לא כולל ירושלים המזרחית), החליט ארגון זכויות האדם יש דין לבחון האם על פי החוק הבינלאומי מדינת ישראל אחראית לכך שבגדה המערבית מתבצע פשע האפרטהייד. בחוות דעת משפטית ראשונה מסוגה מגיע כותב חוות הדעת, עו״ד ספרד (בצילום), למסקנה הברורה: "קשה לומר את הדברים, אבל המסקנה של חוות דעת זו היא שבגדה המערבית מתבצע פשע נגד האנושות מסוג אפרטהייד. מבצעי הפשע הם ישראלים וקורבנותיו פלסטינים".

חוות הדעת מתבססת על אמנת רומא של בית המשפט הפלילי הבינלאומי ועל האמנה הבינלאומית בדבר ביעור וענישה של פשע האפרטהייד, שמגדירות שתיהן את פשע האפרטהייד. היא קובעת כי בנוסף לכיבוש בגדה המערבית ישראל יצרה לאורך השנים משטר החולש על שתי קהילות: ישראלים בעלי זכויות ופלסטינים חסרי זכויות. כך, בעוד אזרחי ישראל שחיים באותו שטח כבוש, נהנים מזכויות אזרח וכפופים בעיקר לחוק האזרחי הישראלי, הפלסטינים באותו אזור בדיוק נעדרי זכויות אזרחיות ונתונים למשטר צבאי שבו מושלים משפט צבאי דכאני וחקיקה צבאית נוקשה

מנכ"ל יש דין, ליאור עמיחי, מסר: "המשמעות של קביעה כי בגדה המערבית מתבצע אפרטהייד פשע פלילי על פי החוק הבינלאומי היא כי לכל אדם יש חובה לפעול כדי להביא להפסקת הפשע ולא לשתף איתו פעולה. מתוך אמונה גדולה בכוח שלנו לשנות את המציאות, אני קורא לכולנו הישראלים ולכל אזרחי העולם לקחת אחריות, ולדרוש ממקבלי ההחלטות לעצור עכשיו את האפרטהייד והכיבוש, למען הדורות הבאים". לדברי עו"ד ספרד "המסקנה אליה הגעתי קשה לי אישית כישראלי וכיהודי, אבל כפעיל זכויות אדם, כמשפטן וכאזרח מדינת ישראל חובתי לומר את האמת כפי שאני מבין אותה, גם אם היא כואבת. לאזרחי ישראל והעולם אין ברירה אלא להכיר במציאות: ישראלים מבצעים פשע חמור המסווג כפשע נגד האנושות. פשע האפרטהייד מתבצע בגדה המערבית, עוד קודם לסיפוח החדצדדי המתוכנן, שאם יתרחש יחמיר אותו ויעמיקו".

לתקציר בעברית

לחוות הדעת המלאה בעברית