יותר מ-10 אלף עובדים פנו להסתדרות במהלך המלחמה

יותר מ-10 אלף פניות התקבלו בחדר המצב של ההסתדרות במהלך החודש האחרון שבו התנהל מבצע צוק איתן הנפשע בעזה. רוב הפניות היו של עובדים שחששו כי יפוטרו ממקומות עבודתם בעקבות גיוסם למילואים או בעקבות פגיעה כלכלית שנגרמה לעסק עקב המצב הביטחוני. מסיכום הפעילות בחדר המצב עולה שהפניות של עובדים וגמלאים בשבועות האחרונים מהווה עלייה של 100% במספר השיחות הנכנסות בחודש. 70% מהשיחות עסקו בנושאים הקשורים לפיטורים או עיכוב משכורות כתוצאה מהלחימה. כמו כן, התקבלו שיחות של הורים שבהעדר מסגרות חינוכיות נאלצו להיעדר מעבודתם. מההסתדרות לא נמסרו נתונים על העובדים שפוטרו או קיבלו איומי פיטורים על רקע עמדותיהם הפוליטית או התנגדותם למלחמה. יצוין שסיעת חד"ש בהסתדרות קיבלה עשרות תלונות מעובדים מאוימים או שפוטרו מסיבות פוליטיות ואף מפעילה קו חירום.

2014-08-08_152706

בדרך לעבודה בתלאביב, בעת אזעקה, 3 באוגוסט 2014 (צילום: אקטיבסטילס)

כמו כן, התקבלו בחדר המצב של ההסתדרות עשרות פניות מעובדים בעלי מוגבלות ומהורים לילדים בעלי מוגבלות. עשרות שיחות נוספות התקבלו בחדר המצב מעובדים המתגוררים בדרום והמועסקים במרכז ואשר ביקשו לדעת את זכויותיהם בימים שנעדרו מעבודתם, וכן מספר שיחות ממעסיקים בנושאים הקשורים למתן פיצויים ותשלום לעובדים. לדברי ההסתדרות "מעסיקים לא מעטים בטווח 40 הק"מ מהרצועה מנסים להתחכם ולומר לעובדים שנעדרו שהם אינם חייבים לשלם להם את שכרם ואת זכויותיהם הסוציאליות עבור ימי ההיעדרות. זהו משחק מיותר – על המעסיקים לשלם לעובדים אלה את המגיע להם. אחרת – הם יפגשו את העובדים, יחד עם ההסתדרות בבתי הדין לעבודה". עוד נמסר כי עובדים שנעדרו ממקומות עבודתם, נתקלו באיומים, ישירים או מרומזים, שהם יפוטרו מהעבודה. מדובר בעיקר בעובדים שמעמדם חלש, חסרי ותק, המועסקים על בסיס יומי ולא חודשי.

עובדות ועובדים יכולים לפנות לחדר המצב באמצעות הטלפון 1-700-700-131.

מוקד חירוםשל סיעת חד"ש בהסתדרות: טל' 054-5419201.