יום זכויות האדם / הממונה על ההגבלים מגביל את זכות ההתאגדות

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, הכריז באחרונה על נמלי הים של ישראל כעל "קבוצת ריכוז בתחום הפריקה והטעינה של מכולות". משמעות ההכרזה היא, כי החברות הממשלתיות המנהלות את נמלי חיפה ואשדוד, לא יוכלו להתמודד במכרזים על הפעלתם של נמלי הים החדשים שייבנו. כמו כן קובעת ההכרזה, כי הנמלים הקיימים לא יוכלו להרחיב את פעילותם מעבר להיקף הנוכחי, "עד לכניסתה של תחרות מצד גורם פרטי לענף".

2013-12-10_211309

ההחלטה נתקבלה על רקע הדיונים סביב הקמתם של שני נמלי ים חדשים בבעלות פרטית בישראל: "נמל המפרץ" בחיפה ו-"נמל הדרום" באשדוד. במסגרת הדיונים, דרשו נציגי העובדים של נמל חיפה ונמל אשדוד כי בתמורה להסכמתם להקמת הנמלים החדשים, תינתן להם האפשרות להרחיב את פעילות הנמלים הקיימים. עוד דרשו חתימה על הסכם קיבוצי ענפי, וכי יוקמו ועדי עובדים בנמלים החדשים.

יצוין שהסמכות להכריז על מספר חברות כעל קבוצת ריכוז, היא סמכות חדשה שניתנה בחוק לממונה על ההגבלים. זו הפעם הראשונה שנעשה בה שימוש – ודווקא נגד תשתיות שבבעלות המדינה, הנמלים, ונגד עובדיהם. מטרת הסמכות היא לאפשר לממונה להטיל מגבלות על ענף שבו הוא סבור ש-"מתקיימת תחרות מועטה הנובעת מחסמים המונעים את כניסתה של תחרות חופשית". הממונה התעלם מהעובדה שכבר כיום פועלים בישראל שני נמלים פרטיים: נמל אילת, שהיה בבעלות המדינה, ושהופרט אשתקד; ונמל פיראטי, אשר הוקם ליד רציפי מספנות ישראל במפרץ חיפה, ואמור היה להתחרות בנמל חיפה.

בבואו להכריז על קבוצת ריכוז, על הממונה לבסס את הטענה כי באותו ענף קיימת קבוצה קטנה של בני אדם המחזיקים בידיהם למעלה ממחצית מהנכסים וכי היעדר התחרות פוגע בצרכנים ובמשק.

שמחת האחים והאדישות של ההסתדרות

שר האוצר, יאיר לפיד, הגיב להחלטת הממונה בשמחה גדולה, ואילו שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר: "ההכרזה על הנמלים חיפה ואשדוד כקבוצת ריכוז, תבטיח תחרות, תחזק את צעדי הממשלה, ותמנע את התלות של היבואנים והיצואנים בנמלי הים. הצעד הזה יהווה נדבך נוסף במהלך ליצירת תחרות בנמלים, ויבטיח שחברות הנמל והעובדים לא יעמדו בין צעדי הממשלה לבין תחרות".

ניתן היה לצפות כי ההסתדרות תשמיע מחאה, ולו רפה. אבל במפתיע, או שלא במפתיע, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר בתגובה כי החלטת הממונה על ההגבלים לא פוגעת בהתארגנות העובדים ובחופש ההתארגנות, ולכן לדבריו: "איננו מתייחסים להחלטת הממונה". מדוע השמיע אדרי דברים אלו, נוכח החלטה תקדימית מצד הממונה על ההגבלים העסקיים? משום שבראיון שהעניק לאחרונה לעיתון "גלובס", אמר אדרי: "כבר שלוש שנים שאני קורא להפרטה, אבל דווקא המדינה היא שמתנגדת". הוא הוסיף כי "הפרטה תעשה טוב לנמלים, תבריא אותם, תוציא הרבה עובדים ותיקים שעלותם גבוהה, ותייעל את שיטות העבודה" (ר' "זו הדרך", 4.12).

כמו בצ'ילה של פינושה

להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים יש תקדים, אבל לא בישראל, אלא בצ'ילה תחת שלטונו של הגנרל אוגוסטו פינושה. מיד לאחר ההפיכה הצבאית העקובה מדם בספטמבר 1973, ועל מנת לקדם את צעדי ההפרטה החמורים, אסרה החונטה על קיום משאים ומתנים ארציים או ענפיים, ולמעשה רוקנה את האיגודים מכל תוכן ממשי, עד שלבסוף אסרה את קיומם. הממשלה אסרה על עובדי ענף הכרייה – שהוא ענף חשוב במשק הצ'יליאני – לנהל מו"מ קיבוצי, ואילו המכרות שהולאמו תחת שלטונו של הנשיא סלבדור איינדה, הופרטו לטובת תאגידים אמריקאיים.

תרחיש דומה – אומנם ללא הפיכה צבאית וללא מחנות ריכוז – מתוכנן גם עבור נמלי הים בישראל: פילוג העובדים בין עובדים החתומים על הסכם קיבוצי לבין כאלה אשר חתומים על חוזים אישיים (בנמלים החדשים), וחסימת כל אפשרות של העובדים בנמלים הקיימים לדאוג לעמיתיהם בנמלים החדשים, או להיאבק בהפרטת הנמלים. בלימת מאבק ומניעת התארגנות – זו תשובת הממשלה לגל ההתארגנות הגובר במשק. מה דינו של עובד או של ועד עובדים המפרים את הצו החדש של הממונה על ההגבלים העסקיים? כיצד ייענש מי שיפגין או מי שיחסום את שערי הנמל החדש והמופרט, וידרוש הקמת ועד עובדים? ההפרה מהווה עבירה פלילית לכל דבר, והעונש המרבי עליה הוא חמש שנות מאסר. כל עוד מדובר בעסקים קטנים או בינוניים, הממשלה אינה טורחת להתערב בניסיונותיהם של העובדים להתאגד, ומותירה למעסיק את התפקיד (האסור לפי חוק) של הכשלת ההתארגנות. אולם כאשר מדובר ב-"יהלומים שבכתר", כגון הנמלים או חברת החשמל, אין זה מפתיע כי שליח הממשלה – הממונה על ההגבלים העסקיים – נכנס לפעולה, כדי לסכל את התנגדות העובדים להפרטה. והכול בשם "התחרות", כמובן.

אפרים דוידי

מאמרו של אפרים דוידי פורסם בגיליון השבוע של "זו הדרך" –

גיליון מיוחד לציון יום זכויות האדם הבינלאומי:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2013break/12/G48_2013.pdf