בספטמבר נערך בסקוטלנד משאל עם, בו התבקשו האזרחים להחליט אם הם בוחרים בעצמאות או שהם מעדיפים להישאר במסגרת הממלכה המאוחדת. זכורים לי דבריו של ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, בפנייה נרגשת לאזרחי סקוטלנד: אנא, הישארו במסגרת הממלכה המאוחדת, בה אתם אזרחים שווים. עוד אמר, כי אם הסקוטים רוצים סמכויות נוספות לפרלמנט שלהם והרחבת האוטונומיה שלהם – הוא מוכן לנקוט צעדים בכיוון זה. בסופו של דבר, אזרחי סקוטלנד החליטו להישאר במסגרת הממלכה המאוחדת, ולדחות את הכרזת העצמאות.
הפגנה נגד חוק הלאום שנערכה מול ביתו של ראש הממשלה בירושלים, מוצ"ש 29 בדצמבר (צילום: אליעזר יערי – שיחה מקומית)
מעניין להשוות מקרה זה לדבריו של ראש הממשלה נתניהו מעל בימת הכנסת, כאשר דן בחוק הלאום. הוא אמר כי ישנם אזרחים ערבים בגליל אשר רוצים אוטונומיה ומעוניינים להיפרד מהמדינה. דבר זה, כמובן, אינו נכון. אני מציע שניזכר בסקרים שבדקו את עמדותיהם של האזרחים הערבים במשולש, בוואדי ערה, באום אל-פחם, אשר נשאלו האם יהיו מוכנים להיפרד ממדינת ישראל ולהיות מסופחים לרשות הפלסטינית. המשיבים לסקרים אלה אמרו ברובם הגדול כי הם מעוניינים להישאר אזרחי מדינת ישראל. המשמעות היא, שבניגוד למיעוט בסקוטלנד שרצה להיפרד, האזרחים הערבים במדינת ישראל דווקא מבקשים להשתלב כאזרחים שווים במדינת ישראל.
לכן, חוק הלאום הוא מעשה של התרסה נגד האזרחים הערבים במדינת ישראל. הוא מהווה ניסיון להעניש אותם ולהתעלל בהם. נתניהו, המקדם את חוק הלאום, אומר למעשה לאזרחים הערבים: המדינה היא בבעלותנו, ואילו אתם, האזרחים הערבים, יש לכם זכות שימוש, זכות משנית שהיא לא שווה לזכות של הבעלים. אנחנו המחליטים, ואתם – מספר שתיים.
לאחרונה, קראתי ב-"טיימס אוף ישראל" על רב מקהילה יהודית בניו-ג'רזי בשם סטיב פרוזנסקי, שאמר כי "את הערבים בישראל יש להדביר". הוא חי בניו-ג'רזי, אבל חש עצמו בעלים של מדינת ישראל יותר ממני – וקורא להדביר אותי! זו המולדת שלי ואני נאבק על האזרחות השווה שלי במסגרת המדינה, אבל הוא רוצה להדביר אותי כליל! איך אפשר לקדם חוק דוגמת חוק הלאום, המעגן את התפיסה לפיה זכויותיו של האיש הזה יעלו על זכויותיי?
ראש הממשלה אמר בנאומו כי האזרחים הערבים יזכו ב-"זכויות אישיות". אבל זו בדיחה עצובה: אני יכול לקבל זכויות אישיות גם בקנדה או בנורבגיה. אני כופר בגישה הזאת. אני חושב שבמולדת שלי, אני זכאי ליותר מאשר רק "זכויות אישיות", אותן אוכל לקבל גם מתוקף האזרחות שלי במדינה זרה, שאינה מולדתי.
איך נסדיר את היחסים בין יהודים לבין ערבים? לא בעימות, לא בהסתה, ובוודאי שלא באמצעות חוק הלאום. אם הצעת החוק הזה תעבור, הדבר ישים קץ לטענה הדמגוגית לפיה ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזה"ת.
דבריו של ח"כ חנא סוויד במליאת הכנסת, בעת הנמקת הצעת אי-האמון בממשלה שהגישה סיעת חד"ש בשבוע שעבר ושפורסמו בגיליון השבוע של "זו הדרך"