ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת), התכנסה אתמול (שני) לדיון שעסק בתנאים להמתנה בתחנות האוטובוס. היו"ר חנין פתח את הדיון בחידה, ושאל "מהו המתקן הציבורי שבקיץ לא נותן צל ובחורף לא מספק מחסה מהגשם". הוא אף השיב ואמר כי "זו לא חידה כי כולם יודעים שהתשובה היא תחנות ההמתנה לתחבורה הציבורית". לדבריו, "התחנות הן כל דבר חוץ ממשהו שמתאים ונוח להמתנה של בני אדם, ואנחנו כאן כדי לשנות את זה".
תחנת אוטובוס (צילום: מוזיאון בעיצוב חולון)
מייסד כנס הצל במרחב הציבורי, ד"ר מרטין וייל, הציג דוגמאות לתחנות אוטובוס ואמר כי בישראל במשך 8 חודשים בשנה אנשים מחפשים צל ולא מוצאים. "תחנות האוטובוס מיוצרות היום בצרפת בצורה שמתאימה מאוד לפריז, אבל לא כל כך מתאימה לאקלים בישראל", אמר. לדבריו, הפתרון היחיד הוא לתת למעצבים הנחיות ברורות לעצב תחנות שמספקות צל ברוב שעות היום ובעיקר בשעות שיא החום. מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי יש אמנם תנופה של בניית תחנות חדשות, אבל בשטח יש חוסר עקביות וחוסר אחידות בביצוע. התחנות הן שקופות ועם גגות פתוחים שלא מגינות מפני השמש ולא מפני גשם". הוא ציין כי אין תקן אחיד מחייב ואין כתובת אחת של אחראי. "את המיקום מאשר משרד התחבורה, על התחזוקה אחראיות העיריות ועל ההקמה והמידע אחראים המפעילים ובמרבית הפעמים מי שבוחר את התחנות לא משתמש ולא הולך להשתמש בתחבורה ציבורית בקרוב", הסביר.
מהנדס התנועה של אגד, פנחס גרשון, אמר כי אגד עוצרת ב-11,500 תחנות בכל הארץ, מתוכן 7,500 מקורות ועוד כ-4,000 הן תמרורים על עמוד. הוא הוסיף כי לא כל תחנה חייבת סככה והעיר כי העיריות הפכו את התחנות לשלטי פרסום. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי מגיעות אליה תלונות רבות בעניין, אך הוסיפה כי "כמעט רציתי להחריש כי קיבלתי מצב נתון שעיריית תל אביב יצאה למכרז והתחנות מתנהלות על ידי זכיין, שמתחזק ומתפעל אותן בתמורה להכנסות שיש לו מפרסום".
מנהלת אגף הפעלה ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, נעה אבירם, אמרה כי המשרד מתקצב הקמה של 600 סככות בשנה. "בשנים אחרונות הרשויות לא נדרשות להוסיף תשלום עבור הדגם הבסיסי, שיש בו התייחסות לקרינת אולטרה–סגולית והגנה משמש וגשם, אך הן אחריות על תחזוקה ושמירת המתקן", אמרה. לדבריה, המשרד מבצע בקרה ואכיפה שוטפת ואף מקדם הנחיות תכנון שיגדירו דרישות מינימליות. היא הוסיפה כי ההנחיות צפויות להיות מאושרות בשבועיים הקרובים כגרסה ראשונית. עוד ציינה אבירם כי המשרד העביר לרשויות המקומיות טיוטה ראשונית של תקנות באשר לסככות, ולאחר שתתקבל ההתייחסות יקודמו התקנות.
היו"ר חנין סיכם את הדיון ואמר כי מצב התחנות בישראל הוא תולדה של הזנחה רבת שנים והפרטה. "משקיעים הרבה כסף בדבר הלא נכון ובכוונתו לפעול בדרך של קידום חקיקה פרטית", אמר. "חשוב להגדיר קווים כלליים, קודם כל מיקום התחנות, הגנה מפגעי מזג האוויר, הגנה משמש, גשם ורוח, וכן להגדיר רמת שירות ותחזוקה שלהן, בטיחות וביטחון ונגישות – ונרצה שההוראות של משרד התחבורה תתייחסנה לכל הסוגיות הללו", אמר. הוא הוסיף כי יקיים דיון מעקב אחר ההתקדמות בעניין, בעוד כמה חודשים, ואמר כי המדינה היא זו שצריכה להוביל את הטיפול בעניין כדי שמשתמשי התחבורה הציבורית יוכלו ליהנות מסככות שמתאימות להם.