חברות דן ואגד הודיעו כי הן ערוכות להפסקת השימוש בתחנה המרכזית החדשה בתוך שבועות

השדולה הסביבתית-חברתית, בראשות ח"כ ד"ר דב חנין וח"כ אופיר פז-פינס, הגיע הבוקר לביקור מעקב בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב. ביקור זה התקיים בהמשך לסיור שערכה ועדת פנים והגנת הסביבה במקום, לפני כשנה והשדולה מחויבת להמשיך ולעקוב אחר הנושא.

הביקור החל בסיור בתחנה המרכזית החדשה בהנחיית אדריכל שרון רוטבארד וחברת ועד השכונה, שולה קשת. במהלך הסיור נכספו ראשי השדולה לרעש ולזיהום הקשים באזור התחנה והביעו את מחאתם על כך שנתוני תחנת הניטור באזור טרם פורסמו לציבור, למרות שהתחנה החלה לפעול לפני כשנה. חברות דן ואגד הודיעו חד משמעתית כי הן מוכנות לצאת מהתחנה המרכזית תוך מספר שבועות. עוד עלה בסיור כי רמת השימושים, הן של אוטובוסים והן של נוסעים, בתחנה המרכזית החדשה הולכת ופוחתת.

לאחר הסיור נערך דיון במשרדי התחנה בהשתתפות נציגי משרדי הממשלה, עיריית תל-אביב, חברות הפעלת התחבורה הציבורית וארגונים חברתיים וסביבתיים. חברת נת"ע עדכנה לגבי ההתקדמות בקידום הרכבת הקלה בתל-אביב. עלה כי הקו האדום, נוכח המשבר הכלכלי בעולם, עומד בפני סגירה פיננסית מורכבת ביותר. ראשי השדולה הביעו דאגה שקו זה לא יגיע לשלב הביצוע ותהו האם קיימת הערכות לחלופה לקו זה. הקו הירוק ממשיך להיות תקוע בויכוח בין עיריית תל-אביב למשרד התחבורה בשאלה האם הקו יהיה עילי או תחתי. 

בנוסף, הוצגה תוכנית הפריסה מחדש של קווי האוטובוסים בגוש דן. ראשי השדולה שמעו בדאגה כי התוכנית אינה כוללת העדפות דרך אמיתיות לתחבורה הציבורית. ללא העדפות דרך לתחבורה הציבורית האוטובוסים ימשיכו לעמוד בפקקים וכך לא יהיה שיפור משמעותי ביעילותה של התחבורה הציבורית. הדרישה לשינוי כוללת תוספת לא גדולה של נתיבי תחבורה ציבורית ועמדה ברורה של העירייה.

בתחום הקמת רשות תחבורה מטרופולינית התברר כי ההתקדמות נעשית בקצב איטי ביותר. למרות שכל הצדדים מכריזים שהם בעד המהלך ונשכרו גורמי יעוץ אירופיים, בפועל המהלך לא מתרחש.

ח"כ ד"ר דב חנין, יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית: "שיפור דרמטי של התחבורה הציבורית בתל אביב הוא חיוני לא רק להקלת מצוקת התנועה והחניה בעיר אלא גם להקלה על זיהום האוויר בתל-אביב וסביבותיה. שיפור כזה אפשרי במהלך זמן קצר מכיוון שכל התוכניות המקצועיות קיימות. חסר רק הרצון הפוליטי להגשים אותן. במרכז השינוי צריכה להיות העדפת דרך אמיתית לתחבורה הציבורית ושדרוג מהיר של צי האוטובוסים והמיניבוסים וכן אוטובוסים נקיים ונוחים יותר".

ח"כ אופיר פז-פינס, יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית: "לצערי ראינו כי מאז ביקורנו בשנה שעברה לא חל שיפור משמעותי וכל התוכניות עומדות במקום. יש הרבה דיבורים אבל בשטח אין שינוי. מצב התחבורה הולך ומתדרדר ומספר כלי הרכב עולה. עמדת העירייה לפיה קיים שיפור באיכות האוויר תמוהה נוכח הממצאים שהוצגו. צריך מהפכה תחבורתית בתל-אביב הכוללת הכנסת אוטובוסים ומוניות היברידיים, שינוי בהסדרי התחבורה הציבורית המוציאים את האוטובוסים מהתחנה המרכזית החדשה ונתינת עדיפות לאומית לרכבת התחתית שכרגע מתנהלת בעצלתיים".