הרפובליקה העממית של סין וטייוואן חתמו על הסכם להידוק הקשרים

 

לראשונה הצליחו סין וטייוואן הבוקר (יום ג') להניח בצד עשרות שנים של עוינות – והסכימו להרחיב באופן ניכר את קשרי התעופה והמשלוח מעבר לשני עברי המייצר, שבמשך שנים איים להפוך לאזור מלחמה. על כך מוסרת סוכנות הידיעות הסינית "סינחואה".
 
ההסכם ההיסטורי שנחתם בטייפה הדגיש את השיפור הדרמטי שחל בחצי השנה האחרונה ביחסים בין שתי המדינות, שהתפצלו במהפכה עקובה-מדם ב-1949 כאשר מאו טסה-טונג נכנס לבירה בייג'ינג בראש המהפכנים והכוחות הלאומנים שזכו לתמיכת ארה"ב ברחו לאי טייוואן. היום הסכימו שני הצדדים לקיים מפגשים רמי דרג ולהתמקד בהידוק הקשרים הכלכליים במפגשים הבאים.
 
לאחר החתימה, השליח הסיני צ'ן יונלין ולחץ את ידו של מקבילו הטיוואני, צ'יאנג פין-קונג. הם גם לגמו שמפניה והציגו לראווה מגילה בה נכתב בסינית מנדרינית "משא ומתן של שלום יוצא מצב שבו כולם מרוויחים".
 
במשך כמעט שישה עשורים, טייוואן מנעה טיסות ישירות או משלוח סחורה ישיר לסין. אך ביולי האחרון החלו שני הצדדים להקל את המגבלות על הטיסות והסחר, לאחר שבכירים משני הצדדים נועדו בבייג'ינג. הם חתמו על הסכם לבניית-אמון, שבמסגרתו ייצאו לטיוואן מדי שבוע 26 טיסות מחמש ערים בסין. ההסכם שנחתם היום – שייכנס לתוקפו בעוד 40 ימים – שילש את מספר הטיסות ל-108. הוא גם יאפשר למטוסים להמריא מ-21 ערים בסך הכל. על פי ההסכם, גם מטוסי תובלה יוכלו לקיים 60 טיסות חודשיות בין שני היעדים. בעבר, כדי להעביר סחורות בין סין לטייוואן, נאלצו ספינות מטען לעבור דרך האי היפני אוקינאווה. על פי ההסכם הנוכחי יוכלו הספינות פשוט לחצות את המיצר המפריד בין סין היבשתית לאי. ההתחממות ביחסים בין סין לטייוואן החלה לאחר בחירתו של מה יינג-ז'או לתפקיד נשיא טיוואן במרס האחרון. מה נבחר לאחר שהבטיח להפיג את המתיחות הצבאית עם סין ולהדק את הקשרים הכלכליים עימה. קודמו של מה, צ'ן שואי-ביין, הצליח להחריף מאוד את המתיחות עם בייג'ינג מאחר שפעל רבות למען עצמאותה של טיוואן. במהלך שמונה שנותיו בתפקיד איימה סין כי לטיוואן יש שתי ברירות: איחוד עם סין או התקפה צבאית. מפלגתו של מחליפו תומכת באיחוד עם סין.