בצהרי יום ו' הסוער, התקבץ קהל בקומה שמתחת לאולם החדש, אליו עברו, לפני שלושה חודשים, ההצגות של האקדמיה לאמנויות המופע. האקדמיה – אשר מאז הקמתה ב-2010 נדדה בין חללים שונים, וביניהם גם מועדון הגדה השמאלית – קבעה את מקומה ברחוב בית אלפא בתל–אביב, בתחילת שנת הלימודים הקודמת. בבניין סמוך הוכשר בחודשים האחרונים אולם הבית החדש, שפרט להצגות בית הספר לתיאטרון מארח גם הצגות פרינג'.
הרולד פינטר (צילום: ויקיפדיה)
גל ביטולים של קהל, שאמור היה להגיע מירושלים, עורר דאגה. במאי ההצגה, אברהם עוז, הבליע שמאז 48' לא הייתה ירושלים נצורה כך. סביב השולחן הרחב גלשה השיחה להרולד פינטר, ועוז הדגיש שלצד הביקורת שלו כלפי מדיניות ישראל, חשוב היה לפינטר שמחזותיו ודבריו יושמעו כאן. הוא סיפר כי יום לפני שנשא את נאום פרס נובל המפורסם שלו, פינטר שלח אותו אל עוז, כדי שיתרגם אותו לעברית, לטובת קוראי "הארץ".
אם כך, ההפקה השנתית לזכרו של ג'וליאנו מר, שנמנה עם מורי האקדמיה, הוקדשה השנה לשניים ממחזותיו הקצרים של פינטר – "אפר ועפר" ו-"שפת ההר". לפני שנתיים הוצגה במסגרת זו ההצגה "בית ברנרדה אלבה", בכיכובו של מוחמד בכרי, ולפני שנה הוצגה ההצגה "ציד המכשפות". רצף ההפקות מצביע על תיאטרון פוליטי, אשר מגיב בדרכה של הטרנספורמציה האמנותית לתהליכי עומק בחברה הישראלית.
אברהם עוז, שתרגם, עיבד וביים את ההצגה, בחר לשלב בה שירים מאת פינטר, שהולחנו בידי טל בלכרוביץ ויובל מסנר. אין בשירים המולחנים להקל על אי–הנוחות המלווה את מחזותיו של פינטר. נראה כי מילותיהם וההופעה הקברטית שלהם מעוררים קומה נוספת של משמעות, אשר מתמללת את מה שנרמז בין השורות. כמו מעין כח ליבידנלי מלא חיים, אשר חותר לטוות משמעות מתוך דיוק ומתוך רצון לדברר רגש או מחשבה או התנגחות או הגחכה של דעה קדומה או מוטיבציה רווחת וקלישאתית לאלימות.
האלימות נוכחת במלוא עוצמתה, אך ניכר שהנוכחות הדומיננטית שלה טומנת בחובה הקלה מסוימת, בדמות האפשרות להצביע על קיומה של האלימות, ובכך להבחין מי מפעיל את הדיכוי ועל מי, ובאיזו רטוריקה. במהלך ההצגה "שפת ההר" לא הייתי יכולה להימנע מלחשוב על נישול הבדואים מאדמתם ומאורחות חייהם בידי המדינה, כפי שהתבטאה בתוכנית פראוור, אשר למרבה השמחה נגנזה.
דמויות הנשים כפי שהן מוצגות על הבמה, הן קורבן זמין וחלש. קורבניותן של דמויות אלה – רבקה ב-"אפר ועפר" והנשים שנמנע מהן לדבר ב-"שפת ההר" – מתעצמת בד בבד עם גילויי דאגה ותחושת כבוד מדומיינת, כאשר נראה כי היכולת לדבר את ההקרבה/קורבן היא מה שמחדדת את היותך כזאת. כאן מסייעים להעמקת התחושה קטעי וידאו–ארט, שיצרה קורין בלמור סוויסה, המוקרנים באחורי הבמה ומאפשרים ויזואליזציה של מסרים נרמזים, שאינם מתווכים ישירות במילים.
לילך ובר
אפר ועפר / שפת ההר, מאת הרולד פינטר ביום ד' הקרוב, 18 בדצמבר באולם האקדמיה לאמנויות המופע. רח' בית אלפא 13, תל–אביב
להזמנת כרטיסים: 03-9400333 או 073-2100945,
או בדוא"ל academiakupa@gmail.com
שירים / הרולד פינטר
עברית: אברהם עוז
זר
עַל אֲשֶׁר נָגַעְתָּ
בְּלִבָּהּ עַד הֵנָּה
עַל אֲשֶׁר כִּבִּיתָ
אֵשׁ פְּרִידָתָה מִמֶּנִּי.
עַל אֲשֶׁר פָּגַעְתָּ
וְהֵד קוֹלִי נִגְזַר
עַל שֶׁבָּאתָ פְּנִימָה
וַאֲנִי כְּזָר.
עַל אֲשֶׁר פִּתִּיתָ
בִּמְעוֹף הַמְּטֻטֶּלֶת
עַל אֲשֶׁר פָּרַצְתָּ
חֲלוֹמָהּ פִּי אֶלֶף
עַל אֲשֶׁר הוֹרֵיתָ
מִלּוֹתֶיךָ חֹק
עַל אֲשֶׁר דִּמִּיתָ
עַפְעַפֶּיהָ לְצִינוֹק
עַל אֲשֶׁר הֵפַצְתָּ
אֶת הֵדִי כְּאֵד
עַל אֲשֶׁר נִפַּצְתָּ
זוּג בְּאֵין לוֹ הֵד
עַל אֲשֶׁר גָּזַרְתָּ
אַלְמְנוּת אֵין שֵׁם
עַל אֲשֶׁר הֵזַּרְתָּ
אוֹתְךָ כִּמְנַחֵם
עַל אֲשֶׁר עוֹרַרְתָּ
רַעַם לְסוּפָה.
עַל אֲשֶׁר נָהַגְּתָּ –
אֵין שָׂפָה.
אל תביט
אַל תַּבִּיט.
הָעוֹלָם מִתְמוֹטֵט
אַל תַּבִּיט.
הָעוֹלָם מְכַבֶּה אֶת אוֹרוֹ
וּמַבְלִיעַ אוֹתָנוּ בַּבּוֹר הַשּׁוֹתֵת,
אֲפֵלָה וְצַלְמָוֶת, מַחֲנִיק וּמַכֶּה,
שָׁם נָמִית אוֹ נָמוּת אוֹ נִרְקֹד אוֹ נִבְכֶּה
אוֹ נִצְעַק אוֹ נִגְנַח כְּמוֹ עַכְבָּר נוֹאָשׁ
לְבָרֵר מַה הַמְּחִיר לְהַתְחִיל מֵחָדָשׁ.