הצעת חוק של סיעת חד"ש: גופים ציבוריים ירכשו רק כלי רכב ידידותיים לסביבה

הצעת חוק שהוגשה על ידי כל חברי סיעת חד"ש בכנסת: דב חנין, איימן עודה, עאידה תומא סלימאן, יוסף ג'בארין ועבדאללה אבו מערוף; מציעה תיקון לחוק אוויר נקי למען העדפת כלי רכב ידידותיים לסביבה בגופים הציבוריים. על פי הצעת החוק העדפת רכב ידידותי לסביבה תחול על הממשלה ומשרדי הממשלה, לרבות יחידותיהם ויחידות הסמך שלהם, לשכת נשיא המדינה, הכנסת, משרד מבקר המדינה, בתי המשפט ובתי הדין, הרשויות המקומיות, התאגידים המקומיים, קופות החולים, המועצות הדתיות, החברות הממשלתיות וכל חברות הבת שלהן.

2016-01-04_191037

רכב היברידי של מחלקת התברואה בעיריית לונדון (צילום: מורינג סטאר)

 

בדברי הסבר נאמר כי "הצעת חוק זו באה לקדם את נושא איכות הסביבה. נוכח התחממות העולם הגלובלית והצורך לצמצם פליטת גזי חממה, הצעת חוק זו מבקשת לקבוע כי כל גוף ציבורי המתקשר במכרז לרכישה או להשכרה של כלי רכב מנועיים, ייתן העדפה לכלי רכב ידידותיים לסביבה וכך ימזער את זיהום האוויר. כלי רכב ידידותיים לסביבה אלו כלי רכב בעלי אנרגיה חלופית כגון רכב נטול פליטות, רכב חשמלי ורכב בעל הנעה חלופית לרבות רכב משולב מנוע (היברידי)". יצוין כי מדינות מתועשות רבות כבר הידקו את תקני תצרוכת הדלק שלהן כדי להביא להפחתה בפליטות הפחמן הדו-חמצני. כך למשל, בארה"ב, בשנת 2002 העבירה קליפורניה חוק להפחתת פליטות גזי החממה מכלי רכב ב-30% עד שנת המודל 2016.

 

חד"ש סבורה שעל מדינת ישראל להתאים עצמה למדינות הקפיטליסטיות המתקדמות אליהן היא משתייכת, ולהפחית כ-30% מפליטות גזי החממה הצפויות עד שנת 2030. "אימוץ יעד זה יוביל לרמת פליטות של בין 6.9 ל-7.4 מיליון טון לנפש, בדומה למדינות המתועשות בעולם – כך עולה גם מהמלצת המשרד להגנת הסביבה לגיבוש יעד לאומי להפחתת פליטות גזי החממה", נאמר עוד בהצעה.