הפרטה ברכבת: מחצית הקרונות המטופלים על ידי החברה הצרפתית אינם פועלים

חצי שנה לאחר שהחלה ההפרטה בתחזוקת קרונות רכבת ישראל, 45% מהקרונות שמטופלים על ידי הקבלן החיצוני, החברה הצרפתית אלסטום, אינם פועלים. בשל המחסור שנוצר באחרונה בקרונות אף הושבת אחד מקווי הרכבת הקו מבאר שבע־לדימונה, למשך שבועיים. כך עולה מתחקיר שפורסם הבוקר (רביעי) במוסף הכלכלי "דה מרקר".

בכתבה נאמר כי "קשה עדיין לקבוע אם ההפרטה החלקית של התחזוקה, שנועדה להציב רף איכות לתחזוקת רכבות, נכשלה אך אין ספק שהיא החלה ברגל שמאל. משרד מבקר המדינה אף הודיע השבוע כי הבדיקה שערך בחודשים האחרונים בעניין בעקבות מידע שהגיע אליו נהפכת לחקירה רשמית. המבקר הודיע כי עניין מיקור החוץ של תחזוקת הקרונועים ייכנס לדו"ח המבקר הבא, שיתפרסם בעוד כשנה".

 2014-07-02_191326

גם משרד התחבורה, שיקדם את ההפרטה החלקית והרוצה להפריט את כל פעילויות הרכבת, מתייחס לעניין בחומרה. במכתב ששלח באחרונה מנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, לרכבת, הוא כתב: "מתברר כי הרכבת אינה מבצעת בצורה ראויה בקרה ופיקוח על פעולות הקבלן. ההתארגנות לביצוע הבקרה, הפיקוח והתיאום טרם הושלמה. מכאן קיים חשש כי הפעלת הקרונועים בידי הרכבת אינה עומדת בתנאים הנדרשים". במכתב מצוין במפורש כי יש חשש לבטיחות הנסיעה, וכי על הרכבת להעביר דיווח בעניין צעדי בקרה ופיקוח שעליה לנקוט.

באוקטובר 2013 זכתה אלסטום הצרפתית במכרז לתחזוקת הקרונועים והיא תקבל, לפי הערכות 1.5 מיליארד שקל במשך 15 שנה. אלסטום הבטיחה להתחיל את מיקור החוץ כבר בינואר השנה, "לעבוד 24 שעות ביממה ולשפר את הזמינות והכשירות של הקרונועים". יצוין שההסתדרות נתנה יד להפרטה החלקית, כפי שהיא נותנת יד לכל הפרטה, ואף חתמה על הסכם קיבוצי ב-2012 באמצעותו היא אפשרה את תחילת ההפרטה.

לכתבה המלאה שפורסמה הבוקר ב"דה מרקר":

http://www.themarker.com/dynamo/cars/1.2364377