השבוע הודיעו יותר משליש מנהגי חברת קווים המונה 1,700 נהגים על הקמת ועד יציג ראשון במסגרת כוח לעובדים. אלא שמאז החלה ההחתמה של הנהגים על טופסי הצטרפות לארגון ובחירת חברי ועד זמניים הם מדווחים על ניסיונותיה של ההנהלה לפגוע בהתארגנות. עובדי חברת קווים מסרו שהם קיבלו איומים להפסיק את המהלך, ובמהלך השבועיים האחרונים לא פחות משישה חברי ועד זומנו לשימועים לפני הדחה בטענות שונות.
הנהג יוסי מרקו, אחד מאותם נציגי הועד, אמר לגלי צה"ל כי "יש קשר די ברור בין השינויים בזמן האחרון לבין ניסיון ההתאגדות בכל הסניפים בארץ. ברגע שכוח לעובדים פקסס להנהלה את שמות נציגי העובדים – ההנהלה החלה לרדוף אחרי הנציגים. זה סוג של איום". לפי החלטת בית המשפט בשנה האחרונה בעניין התאגדות עובדי חברת "פלאפון", בפסק דין תקדימי נאסר על נציגי הנהלה בכל חברה להתערב בניסיון התארגנות של עובדים, בין אם בצורה ישירה או עקיפה. אך בניסיון ההתאגדות בחברת קווים מסתמנת התערבות לא חוקית של ההנהלה, והעובדים מדווחים שבמספר סניפים ברחבי הארץ אף הונחו הסדרנים, כלומר מנהלי המשמרות, לחלק לעובדים טפסים שמבטלים את הצטרפותם לכוח לעובדים ובעצם מנצלים את סמכותם.
בהקלטת סתר שהגיעה לידי גלי צה"ל, מתנהלת שיחה בין נציגי הוועד לסדרן שמנסה להחתים נהגים על טופס ביטול החברות בוועד. "אתה כנהג בסך הכל קורא את זה, אני לא מדבר איתך בכלל", אמר הסדרן לאחד הנהגים, שענה לו: "בית המשפט קבע שאסור למעסיק או מי מטעמו להפריע בהחתמות. למה אתה מונע מהעובדים להתאגד? אתה מפעיל לחץ על אנשים!". בתגובה אמר לו הסדרן: "אני לא מפעיל שום לחץ, אני לא אומר להם לחתום על הטופס אני רק נותן להם לקרוא את זה". העובדים, מרביתם נהגים ופקחים ועובדי מנהלה, קובלים על שעות עבודה ארוכות, שכר נמוך, אי ביטחון תעסוקתי וכן על ותנאים סוציאליים ירודים. "התאגדות היא הפתרון כדי שנוכל לנהל משא ומתן עם הנהלה הכוחנית הזאת, כמקובל באגד ודן למשל" אמר משה קנפו דנין נהג מרמלה ומראשי הוועד. "עבודה בשעות לא סבירות בלי פיצוי כספי, משכורת נמוכה ואי ידיעה את סדר יומך מראש הם רק חלק מבעיות שלנועם הנהלת חברת קווים".
חברת "קווים- עלית תחבורה ציבורית בע"מ" היא חברת התחבורה הציבורית השנייה בגודלה בישראל. 1700 הנהגים מועסקים בפריסה של 4 "אשכולות"- אשכול מרכז – פ"ת, בקעת אונו, אשכול חשמונאים: רמלה-לוד וההתנחלות מודיעין עילית ובעתיד הקרוב גם העיר מודיעין. בעלי המניות בחברה הם הורן את לייבוביץ' (35%) , יעקב שחר (נשיא מכבי חיפה ובעלים משותף של מאיר חברה למכוניות ומשאיות בע"מ- יבואנית וולבו והונדה- 35%), א.נ. נתניה (15%), מסיעי אריה שאשא (15%). ועד העובדים בקווים הוא הוועד היציג השני בכוח לעובדים בתחום התחבורה, לצד הוועד באגד תעבורה.