ועדת הפנים והגנת הסביבה, המשיכה ביום שלישי עד שעות הערב, לדון בהצעת החוק לקידום הצעת הממשלה הניאו–ליברלית לבנייה "בתחומים מועדפים לדיור" או בשמה הרשמי הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור). הדיון התאפיין בפערים גדולים בין עמדת הממשלה לעמדות חברי הוועדה. כמו כן משרדי ממשלה שונים הציגו עמדות שונות בנושאים שונים ולא הציגו עמדה אחידה. בדיון גם שלטה אווירה של ניסיון לסתימת פיות של נציגי הממשלה על ידי סגן הממונה על התקציבים באוצר, ערן ניצן.
בניגוד לעמדת הוועדה, טען סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, כי החוק מכוון להגדלת המלאי הדירות ואין כל צורך להגדיר מטרות נוספות – למשל דיור ציבורי כדרישת חבר הוועדה, ח"כ דב חנין (חד"ש). במהלך הדיונים התגלעו פערים רבים בין עמדת הוועדה לבין עמדת הממשלה. בסעיף 1 של החוק, ציין הצוות המשפטי של הוועדה כי כל ההסדרים בהצעת החוק צריכים להיות "תוך איזון בין צרכי שימור לצרכי פיתוח ובין שיווק קרקע לשמירה על עתודות קרקע לצרכי ציבור, ובכלל זה השארת עתודות קרקע מספיקות לצרכיה ופיתוחה של המדינה בעתיד, למען הציבור ולמען הדורות הבאים". נוסח זה של הוועדה מבטא הבדלי השקפות ניכר בין תפיסות התכנון של הממשלה לבין תפיסות התכנון של הוועדה המחייבות שיקולי קיימות (סביבה, חברה וכלכלה) בעת התכנון. עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי לוועדה, הדגיש כי תפיסה זו הינה חיונית במיוחד לאור רצון הממשלה לבנות בשולי הערים. הוא הדגיש כי נדרשת שמירה על ראות ירוקות ושטחים פתוחים למען הציבור.
ניר אנגרט, מרשות הטבע והגנים, תמך בעמדת הוועדה ואמר כי "לו הייתה הממשלה מגיעה לדיון על החוק עם מתחמים מוגדרים, מצילה את השטחים הפתוחים ונותנת מענה לבעיות חברתיות, היה מצוין". עו"ד טל צפריר,מהחברה להגנת הטבע, הוסיף כי החברה יחד עם עמותת "אדם טבע ודין" הגישו עתירה לבג"ץ נגד קידום הליכי החקיקה בטענה שלא קוים הליך התייעצות במועצה הארצית כנדרש. לדברי ח"כ חנין "לותמ"ל מחירים סביבתיים וחברתיים קשים כמו גם פגיעה בדמוקרטיה. יש גם פגיעה במקצועיות המערכת. כשרואים חוק כה פוגעני, צריך לשאול מדוע החברה מוכנה לשלם מחירים כאלה".
כמו כן, פערים נוספים נרשמו בנושאים מרכזיים להגנת הסביבה. בין השאר נוסח הממשלה של הצעת החוק עלול לאפשר בנייה בחופים באזורים לא מיושבים. מכיוון שכך צוות הייעוץ המשפטי של הוועדה דרש כי סמכויות הוועדה לשמירת הסביבה החופית לא יועברו לידי הותמ"ל. נושא נוסף שעלה במהלך הדיון הוא התנגדות הממשלה לכך שהיועץ הסביבתי של הותמ"ל יהיה המשרד להגנת הסביבה. סביב נושא זה לא הייתה אחידות. איריס האן, מתכננת מהמשרד להגנת הסביבה, טענה כי כשהמשרד בוחן תכנית הוא יכול להפעיל את כל אגפי המשרד, מה שלא יכול לעשות יועץ פרטי. לעומתה הסביר אריאל וכסלר, ממנהל התכנון במשרד הפנים, כי אין צורך בייעוץ סביבתי מקיף לשכונת מגורים כי "לשכונת מגורים אין השפעות סביבתיות". למותר לציין כי רבים בדיון הזדעזעו לשמוע משפט כזה מבכיר במנהל התכנון. לשכונות מגורים יש השלכות סביבתיות רבות והן נתונות להשפעות רבות כגון: קרינה, רעש, זיהום אוויר, זיהום קרקע ועוד.
כאמור, כפי שנמסר בישיבת הוועדה, החברה להגנת הטבע ועמותת 'אדם טבע ודין', הגישו עתירה לבג"צ נגד ממשלת ישראל, שר הפנים והמועצה הארצית לתכנון ובנייה, בנושא חוק הבנייה במתחמים מועדפים (הותמ"ל), הכולל הקמת גוף תכנוני חדש, שרובו המוחלט ממשלתי, ואשר מטרתו לדברי העותרות, לעקוף את מערכת התכנון הקיימת. בעתירה מבקשות החברה להגנת הטבע ו'אדם טבע ודין' מבית המשפט, להורות על עצירת קידום החוק, לאור העובדה כי הממשלה קידמה אותה ללא כל התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כפי שנדרש בחוק, וכי בקידום החוק נפלו פגמים יסודיים, הפוגעים בשלטון החוק ובאינטרס הציבורי. החברה להגנת הטבע ו'אדם טבע ודין', מבקשות מבית המשפט שיורה למשיבות לקבל החלטה חדשה על קידום או אי קידום החוק, רק לאחר שתתקבל עמדתה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כגוף מייעץ לממשלה בתחום התכנון והבנייה. העתירה מצורפת למעלה, מספרה – 1444/14.
"בפברואר 2014 החליטה הממשלה בישיבתה לקדם הצעת חוק זו, שהוגשה על ידי שר האוצר", נכתב בעתירה, עליה חתומים עו"ד נועה יאיון וטל צפריר מהחברה להגנת הטבע ועו"ד אלי בן ארי ואסף רוזנבלום מ'אדם טבע ודין'. "טרם מהלך זה, צריכה הייתה לעמוד בפני הממשלה וועדת השרים לענייני חקיקה עמדתה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, מתוקף תפקידה של המועצה כיועצת לממשלה בעניינים של חקיקה בתחום התכנון והבנייה, בהתאם לחוק התכנון והבנייה. חובת ההתייעצות של הממשלה עם המועצה היא בעלת חשיבות רבה במיוחד, בשל ההשפעות הבלתי הפיכות מטבען שיש להחלטות ולפעולות בתחום התכנון והבנייה, לכן מן הראוי היה שהממשלה לא רק תתייעץ, אלא גם תאמץ את עמדת המועצה".
"בהיעדרה של עמדה כזו, נפל פגם יסודי בהחלטת הממשלה וועדת השרים, ולכן, לשם הבטחת שלטון החוק והאינטרס הציבורי גם יחד, יש לפסול את ההחלטה ולסובב את הגלגל לאחור, כך שקידום הצעת החוק בכנסת ייעצר והצעת החוק תוחזר למועצה הארצית לתכנון ובנייה, ורק אחר כך תחזור לממשלה, על מנת שתדון בה."
"המועצה הארצית לתכנון ובנייה היא מועצה ציבורית רחבה של מומחים, שקיים בה איזון בין כל המגזרים המשתתפים בתהליך התכנוני. הרכבה של המועצה מבטא את מורכבותו של התהליך התכנוני, כמו גם את ההשפעה המכרעת שיש לו על כל היבט של חיינו. חברים בו, בין היתר, נציגת ארגון נשים, נציג ארגוני הסביבה, נציג המהנדסים והאדריכלים, נציג הטכניון, נציג הדור הצעיר ועוד. למרות זאת, למיטב ידיעת העותרות, לא הוצגה בפני הממשלה וועדת השרים, עמדת חברי המועצה הארצית. במילים אחרות – בעת שאישרו הממשלה וועדת השרים את הצעת החוק, לא הייתה בפניהן עמדה מוסמכת של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. לאור חשיבותו הציבורית של העניין, הפגיעה בשלטון החוק וחומרת הפגם, יש לעצור את קידומה של הצעת החוק, על מנת לאפשר למועצה הארצית ולממשלה לקיים את מחוייבותיהן על פי חוק."
בחברה להגנת הטבע ובאדם, טבע ודין, מציינים כי מצוקת הדיור היא בעיה רצינית ולכן יש לתת לה מענה נכון ויסודי. "הבעיה העיקרית כיום בתחום הדיור היא חסמים שמונעים מימוש של יחידות דיור מאושרות, ולכן, כדי לפתור את מצוקת הדיור, יש קודם כל לחזק את מוסדות התכנון הקיימים, בכוח אדם ובמשאבים, ולא להקים מוסדות תכנון נוספים, שרק יחמירו את הבעיה", מסבירים בשני ארגוני הסביבה.