ההסתדרות וכוח לעובדים מתנגדים להצעות חוק של ממשלת הימין שמטרתן פגיעה בזכויות השכירים

ההסתדרות הביעה התנגדות לשתי הצעות חוק של ממשלת הימין: חוק פיצויי פיטורים וחוק הביטוח הלאומי – זכאות לדמי אבטלה למי שהופסקה עבודתו בשל אי-התחסנות נגד נגיף הקורונה וביצוע בדיקות.

עובדים בעידן הקורונה (צילום: ההסתדרות)

 

בהתייחס להצעת החוק הראשונה, נמסר ש"ההסתדרות שותפה לצורך בעידוד ההתחסנות ושמירה על משק פתוח ככל שניתן, אך מתנגדת לתזכיר החוק לפיו עובדים שלא התחסנו נגד קורונה ומסרבים להיבדק לא יוכלו להתפטר ולקבל פיצויים כאילו פוטרו, מאחר שהוא קיצוני, בלתי סביר וצפוי להביא לפגיעה לא מידתית בציבור העובדים". ההסתדרות סבורה הצעת חוק זו יוצרת נורמה חדשה ומסוכנת במשפט העבודה של התפטרות לכאורה, שאינה אלא פיטורים הלכה למעשה, תוך שלילת הזכויות של עובד מפוטר. הצעת החוק הזו עומדת בסתירה לעקרונות היסוד של דיני העבודה והביטחון הסוציאלי.

פיצויי פיטורים הם המשאב הכלכלי שמאפשר לעובד להתקיים עד מציאת מקום עבודה חלופי, ופגיעה בהם תטיל מעמסה על הקופה הציבורית. בנוסף, שלילת פיצויי הפיטורים מסכנת גם את החיסכון הפנסיוני של העובדים, ולרבות בהסדרים פנסיוניים שעוגנו בהסכמים קיבוציים במהלך שנים ארוכות. חלק מפיצויי הפיטורים מופקדים בחיסכון הפנסיוני ומשמשים להגדלת הקצבה בעת פרישה.

בחלק מהסדרי הפנסיה שלילת פיצויי הפיטורים משמעה מתן אפשרות למעסיק למשוך לזכותו כספים הנמצאים בקרן הפנסיה של העובד, משיכה שתפגע אנושות בקצבה עצמה בעת פרישה ואף עלולה להביא לביטול זכות העובד לקצבה פנסיונית. לעמדת ההסתדרות, ייתכן מצב שבו עובד צבר זכויות במשך עשרות שנים ועקב השינוי בחוק יאבד את הזכויות הללו. "מדובר בענישה לא מידתית, על אחת כמה וכמה שעה שהעובד לא עשה מעשה המנוגד לחוק", הדגישו. בנוסף, "הצעת החוק יוצרת תמריץ שלילי למעסיק לא למצוא חלופות העסקה לעובד ולמהר לסיים את העסקתו, ובכך ליהנות מפיצויי הפיטורים ודמי ההודעה המוקדמת שנשללים". לפי ההסתדרות, אין לשלול פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת ויש למצוא פתרונות אחרים לעידוד התחסנות, בדיקות ושמירת בריאות הציבור.

בהתייחס להצעת החוק השנייה: לפי ההצעה, מפוטר שלא יציג תו ירוק ייחשב כמתפטר לעניין מועד תחילת הזכאות לקבלת דמי אבטלה (כלומר: דחיית המועד ב-90 ימים). ההסתדרות מתנגדת להצעת החוק, בין היתר מאותם טעמים עקרוניים שפורטו קודם לכן בהתייחס להצעת חוק פיצויי פיטורים. צירוף שתי הצעות החוק פירושו כי לאדם שעבודתו תסתיים, גם אם פוטר, לא יהיו כל מקורות הכנסה – לא פיצויי פיטורים, לא הודעה מוקדמת ולא דמי אבטלה למשך 90 ימים. גם כאן, כמו בתזכיר חוק פיצויי פיטורים, נעשה שימוש בזכויות סוציאליות שתכליתן לאפשר קיום מינימלי לעובד בנסיבות של אובדן מקור הפרנסה, כבאמצעי ענישה.

גם ארגון כוח לעובדים מתנגד להצעות החוק של ממשלת בנט. "אנו מתנגדים לתזכיר החוק, שמהווה חציית קו אדום במסגרת המאמץ להגביר את שיעור המתחסנים. התזכיר מבקש לפגוע באופן דרסטי בזכות בסיסית של ביטחון סוציאלי, זכות שחייבת להמשיך לעמוד לרשות כל עובד שמפוטר, לצורך מחייה בכבוד שלו ושל משפחתו בתקופת הביניים שבין הפיטורים לבין מציאת עבודה חדשה. זוהי גם זכות 'ביטוחית' במובן זה שממשכורתו של העובד מופרשים לאורך השנים 'דמי ביטוח' על-מנת שיוכל בבוא העת והצורך ועל-פי תנאי הזכאות לקבל קצבאות (לרבות דמי אבטלה) במהלך חייו", נמסר.

עמדתה המוצהרת של הממשלה היא כי אין ולא תהיה כפיית התחסנות, וכך כי קיימת לעובד הזכות שלא להתחסן. אולם נכון להיום, בהיעדרו של מימון מדינתי לבדיקות הקורונה הנדרשות לצורך עמידה בתו הירוק, עובדים שמבקשים להימנע מהתחסנות, נאלצים לבחור בין תשלום של כ- 300 שקל לחודש לאורך זמן, לבין איסור עליהם להיכנס למקום העבודה, איסור אשר עלול להעמיד אותם בסכנת פיטורים. "לעמדתנו חובה על המדינה לממן את בדיקות הקורונה. בהיעדר מימון זה, יוצא כי הזכות שלא להתחסן עומדת בפועל רק למי שבמצב כלכלי המאפשר לו להוסיף הוצאה שכזו מדי חודש בחודשו לטווח זמן בלתי ידוע", הדגישו.

גם במקרה של סיווג עובד כמי שאסורה התייצבותו לעבודה בשל היעדר תו ירוק, "המרחק מפיטורים צריך להיות רב מאוד. חובה על המעסיק לעשות כל מאמץ כדי להמשיך את העסקתו, באמצעות עבודה-מרחוק, עבודה-בנפרד, או כל הסדר אחר חלופי שיאפשר את המשך ההעסקה. רק אם נעשה המאמץ המקסימלי ולא נמצא כל פתרון, ניתן לבחון אפשרות של חל"ת, תוך היוועצות בארגון העובדים." "אם הגיע המצב לכדי החלטה מפורשת של מעסיק על פיטורי עובד, לא ניתן להפוך את דיני העבודה על-פיהם ולסווג את העניין כהתפטרות. מדובר אכן בהחלטה של המעסיק, לפיכך מדובר בפיטורים לכל דבר ועניין, ובמקרה כזה, פרט לזכאות העובד להודעה מוקדמת ולפיצויי פיטורים מהמעסיק, בוודאי שהעובד זכאי וצריך להמשיך להיות זכאי לדמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי, לצורך פרנסת משפחתו לתקופה קצובה עד למציאת עבודה חדשה", הוסיפו.

את ההתחסנות ניתן לעודד בדרכים שונות, בראש ובראשונה המשך הסברה, ומיקוד שלה בשטח בקרב אוכלוסיות יעד לפי ניתוח שיעורי ההתחסנות. פגיעה בזכות יסוד ביטוחית של העובד לאחר שמוצא את עצמו מפוטר, הינה דרך בלתי-מידתית להגברת שיעור ההתחסנות, ואנו קוראים לעצור את תזכיר החוק ולא לקדמו.