האגודה לזכויות האזרח: מתן בונוס בגין שלילת דמי אבטלה בלתי חוקי

האגודה לזכויות האזרח פנתה למנכ"ל שירות התעסוקה בעקבות פרסומים כי פקידי שירות התעסוקה מקבלים בונוס על רישום סירובים, המובילים לשלילת דמי אבטלה. האגודה מבקשת לבטל את הבונוס, המעמיד את עובדי שירות התעסוקה במצב פסול ולא חוקי של ניגוד עניינים. עוד כתבה עו"ד אשרת מימון אל יוסי פרחי, מנכ"ל שירות התעסוקה: "הופתענו לגלות מפרסומים השבוע כי במסגרת שירות התעסוקה ניתן תמרוץ לעובדי השירות בגין רישום סירובים. על פי הפרסומים מדובר בבונוס בגין שלילת דמי אבטלה. אם אכן ניתן בונוס כאמור, הרי שכפי שיפורט, הוא מעמיד את עובדי שירות התעסוקה במצב פסול ולא חוקי של ניגוד עניינים, הסותר את תפקידי שירות התעסוקה ואת מטרות החוקים הרלוונטיים, וכן את הכללים החלים על עובדי מדינה. מכאן פנייתנו זו, בבקשה כי יבוטל לאלתר הבונוס האמור לחלוטין, וכן כל תגמול אחר כדוגמתו, גם ככל שהוא נוגע לגמלת הבטחת הכנסה".

עוד כתבה עו"ד מימון ש"מרחב שיקול הדעת שבידי הפקיד, לצד מצבו הנוכחי של שוק התעסוקה, אף מחזקים את החשש מפני ניגוד העניינים בפעולתו של הפקיד, בגין מתן הבונוס. כפי שתואר גם על ידך בפני ועדות הכנסת, המשבר הכלכלי מוביל להאמרת שיעור האבטלה בישראל. בתוך מספר חודשים הצטרפו רבבות למעגל האבטלה, ועל פי נתוני השירות עצמו צפויים עוד רבבות להיות מפוטרים עד סוף שנת 2009. במצב הקיים אין אפשרות להשים את כל דורשי העבודה. וכך, הופך הבונוס בגין רישום סירוב לכלי נוסף ומשמעותי בהעלאת שכרו של פקיד השירות. האינטרס האישי כלכלי שנוצר לפקיד שירות התעסוקה בגין הבונוס מוסיף למרחב שיקוליו הרלוונטיים שיקול זר, העומד בניגוד לתפקידו ולחובת נאמנותו כלפי דורשי העבודה והציבור". כמו כן ציינה עו"ד מימון ש"בעת הזו, לא רק שלא היה מן הראוי שיינתן שכר עידוד בגין רישום סירובים, אלא אף היה ראוי כי יפעלו ככל שניתן למניעת רישום הסירוב, וכך למשל יעודדו למציאת 'עבודה מתאימה' גם מעבר לתקופה שהוגבלה לכך בחוק, מתוך הבנת החשיבות במציאת עבודה עם אופק תעסוקתי".