בנקים מסחריים סוגרים סניפים ששרתו אותנו עשרות שנים, ויחד עם הסניף שנסגר לרוב נעלם גם מכשיר הבנק האוטומטי – הכספומט. במקביל צצו בישראל כספומטים פרטיים כפטריות לאחר הגשם.
העמלות על משיכת מזומן באשנב בבנק ובכספומט הצמוד לו מוגבלות ומפוקחות על ידי בנק ישראל. אך, העמלות בכספומט הפרטי אינן מפוקחות.
העמלות נגבות כסכום קבוע על כל משיכה וסכומי המשיכה מוגבלים מאד – עד כ-600 שקל למשיכה. לפיכך, אדם שנזקק לסכום כסף גדול – תשלום שכר דירה, נאלץ למשוך כסף פעמים רבות, ובכל משיכה לשלם עמלה גבוהה. גם אדם שמבקש למשוך סכום נמוך – למשל 50 שקל ישלם עמלה גבוהה מאד באופן יחסי לסכום שמשך – אפילו בשיעור של כ15% מסכום המשיכה. אם כך, לחברות הכספומט הפרטיות יש אינטרס שנמשוך מזומנים כמה שיותר פעמים ובסכום הכי נמוך.
על כל אלה מתווספת גם עמלת הבנק של מי שמושך את הכסף בכספומט הפרטי. מי שמושך כסף בכספומט פרטי משלם פעמיים על כל משיכה – גם עמלה גבוהה לחברת הכספומטים הפרטיים וגם עמלה לבנק בו מתנהל חשבונו. אם כן, גם לבנקים יש אינטרס שנמשוך כמה שיותר פעמים מכספומטים פרטיים. בשנת 2005 הוציא שר האוצר צו שפוטר בנקים מסחריים מפיקוח על עמלות בגין משיכת כספים בכספומטים המרוחקים מעל 500 מטר מסניף בנק. מטרת הפטור הייתה להרחיב את פריסת הכספומטים הבנקאיים, אבל בפועל רוב רובם של האזרחים משלמים את המחיר עמלה גבוהה עד 6.5 שקל בכספומט בנקאי מרוחק.
יצוין שברחבי הארץ יישובים גדולים, שבהם מתגוררים עשרות אלפי אזרחים, שאין בהם כספומט בעמלה מפוקחת. פעמים רבות אלה יישובים בדירוג סוציו-אקונומי נמוך, שדווקא בהם יש ריכוז גבוה של תושבים שמתקיימים על קצבאות או שמנועים משימוש באמצעים דיגיטליים ובכרטיסי אשראי. פעמים רבות אלה יישובים ערביים, שלתושביהם יש נגישות תחבורתית מוגבלת לשירותים פיננסיים ביישובים סמוכים.
ביישוב תל שבע שבנגב מתגוררים כ-30 אלף תושבים ואין בו אפילו כספומט מפוקח אחד. התושבים נאלצים לנסוע ליישוב עומר, שבו חיים רק 7,000 תושבים, שיש בו סניף של בנק הפועלים, או למשוך כסף מזומן בתל שבע בעלות גבוהה בכספומטים פרטיים או בכספומט לא מפוקח של בנק הפועלים, שהעמלה על כל משיכה בו היא 5 שקל ושהכסף בו אוזל במהירות.
לדברי האגודה לזכויות האזרח "מדינת ישראל, על רשויותיה, מודעת לפגיעה בזכויות אדם שנגרמת מצמצום משמעותי של שירותים פיננסיים נגישים וזמינים לכל. עם זאת, הביזור של תחומי האחריות וסמכויות הפיקוח, כמו גם עמדתן העקרונית של הרשויות השונות שרואות לנגד עיניהן בעיקר את האינטרסים הכלכליים של בעלי הכוח במשק ומתנערות מחובתן להגן על האזרח, גורמות לכך שהלקוחות הם אלה שמשלמים את המחיר, ובפרט אלו הפגיעים יותר". במילים אחרות: השלטון בשירות ההון.
הסמכות לרישוי ופיקוח על הכספומטים הפרטיים נתונה לרשות שוק ההון. אך הרשות אינה סבורה שהעמלות על משיכת סכום כסף מוגבל מכספומט פרטי פוגעות בזכויות הלקוחות. לשיטתה, הדבר מתמרץ את החברות הפרטיות לפריסה רחבה במיוחד של כספומטים, במקומות שאחרת לא הייתה בהם כלל אפשרות למשוך כסף מזומן. גם רשות התחרות אינה סוברת, כי בהיעדר כספומט בנקאי במרחק עשרות קילומטרים, וללא אפשרויות חלופיות למשיכת מזומנים, יתכן ומדובר במונופול גאוגרפי באותו אזור. על כן, היא ממאנת להפעיל את סמכויותיה על פי דין ולפעול בעניין. בנק ישראל מצידו, מתנער מחובתו להבטיח שירותים פיננסיים נגישים לכל. חלק הארי של בקשות לסגירת סניף מאושרות על ידו (80% מהבקשות לטענתו), והוא אינו מפעיל את סמכותו להתנות סגירת סניפי בנק במתן שירותי בנקאות מסוגים שונים – למשל להציב כספומט או לתת שירותי סניף נייד – גם ביישוב אחר מלבד זה שבו נתבקש לאשר סגירת סניף.
באגודה לזכויות האזרח סבורים שהנגישות לשירותים פיננסיים בסיסיים "היא זכות אדם שלמדינה יש חובה להבטיח אותה באופן שוויוני. במשק מתוקן, המדינה הייתה מחייבת את הבנקים המסחריים לפתוח סניפים או לפחות להציב כספומטים ביישובים גדולים ללא שירותים פיננסיים זמינים, והייתה מפקחת על העמלות שהם גובים."
באגודה דורשים מבנק ישראל להפעיל את סמכויותיו ולהורות לבנקים המסחריים לתת שירותי בנקאות, ובפרט משיכת מזומנים, ביישובים שבהם הם אינם קיימים ועל רשות שוק ההון להפעיל את הסמכות הנתונה לה לפקח על סכומי העמלות: להגדיל את סכומי המשיכה המרביים, להגביל את סכום העמלה הכולל, לקבוע את סכום העמלה בהתאם לסכום המשיכה, ולקבוע עמלה שונה לאזורים שיש ושאין בהם חלופות בנקאיות מפוקחות. כמו כן, "על רשות התחרות לבחון את קיומו של מונופול גאוגרפי ביישובים מרוחקים שאין בהם שירותים מפוקחים למשיכת מזומנים של בנק מסחרי, ולפעול בעניין ועל הכנסת לקדם חקיקה שתגן על זכויות תושבים לנגישות לשירותים פיננסיים מפוקחים ושוויוניים".
האגודה לזכויות האזרח והקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת חיפה מפעילות פרויקט לקידום זכויותיהם של לקוחות עניים מול הבנקים: https://www.acri.org.il/bank