ד"ר עופר כסיף חשף שיטת ניצול המרצים במכללות

 

בשנת הלימודים הנוכחית הד"ר עופר כסיף, מרצה למדע המדינה, היה אמור ללמד ארבעה קורסים במכללת עמק יזרעאל: הון ושלטון, דת ודמוקרטיה, רעיון האמנה החברתית והפאשיזם. עם פתיחת שנת הלימודים הוא נשאר רק עם הקורס על הפאשיזם. לשלושת הקורסים האחרים נרשמו סטודנטים מעטים מדי, פחות מרף המינימום שמחייבת המכללה כדי לפתוח קורס מסוג זה. כיוון שהוא מועסק כמרצה מן החוץ, ללא תקן, ומקבל שכר לפי שעות, התברר לו שאיבד יותר מחצי מפרנסתו. "יחד עם קורס שאני מעביר במכללת ספיר, יש לי בסמסטר הנוכחי רק שני קורסים – חמש שעות. בנטו זה יוצא לי 3,000 שקל בחודש בערך", הוא אומר.

"מרצה מן החוץ נאלץ לעשות כל דבר כדי שמספר הסטודנטים יעלה", מספר כסיף,יו"ר ארגון המורים מן החוץ במועצת מרצי המכללות הציבוריות, "לרוב, סטודנטים מחפשים קורסים קלים, עם מעט קריאה ועם אפשרות להוציא ציונים גבוהים בקלות. בהכללה, המרצים נמצאים בדילמה: אם הם רוצים להרוויח הם נאלצים להוריד רמה. אם הם אינם רוצים להתפשר על רמה, הם יודעים שהם מסכנים את הפרנסה שלהם". כך, לדבריו, גורמת "שיטת הרייטינג" לשחיקה מהירה של רמת ההוראה במכללות. בישיבה בוועדת החינוך של הכנסת הביעו ח"כים ומומחים דאגה מהמגמה, בעיקר בהתחשב בכך שבמכללות לומדים כיום 63% מהסטודנטים ושרוב ההוראה במכללות נעשית על ידי מרצים מן החוץ.

כסיף, שסיים לפני ארבע שנים את לימודי הדוקטורט שלו, שוקל כעת אפשרויות פרנסה נוספות. "אני חושב לעבוד כברמן. עבדתי בזה בעבר, ונראה שאין ברירה. בסמסטרים קודמים גם חילקתי עיתונים בבוקר. אני חייב פרנסה. מרצים מן החוץ נמצאים בחרדת קיום. אנשים לא יודעים מה יהיה אתם מחר. אתה לא יכול לדעת אם הקורס ייפתח. מדברים הרבה על החוקרים שעושים דוקטורט בחו"ל ולא חוזרים לארץ, אבל הבעיה כיום היא אלה שנמצאים כאן ורוצים לעזוב".