הקיצוצים המתוכננים בתקציב המדינה לשנת 2025 צפויים לפגוע בעובדים בעלי שכר נמוך, לגרום לעלייה בממדי העוני הגדולים ממילא בפריפריה, להגדיל את הפערים בין הפריפריה למרכז ולהרחיב את מעגל משקי הבית השקועים בחובות – כך מתריע נייר עמדה חדש שפרסם באחרונה מרכז אדוה.
לפי הדו"ח שחיברה חוקרת המדיניות תהילה שרעבי, צפויים צעדי הממשלה לפגוע בחוסן הכלכלי של משקי בית רבים בישראל, בדגש בתושבי הפריפריה. לפי נתוני 2022, שיעור העוני בפריפריה היה גבוה באופן משמעותי בהשוואה למרכז הארץ. עוד לפני פרוץ המלחמה באוקטובר 2023, כרבע מתושבי הדרום היו עניים, וכך גם כ-22% מתושבי הצפון. מדובר בשיעור כפול משיעור העוני במרכז הארץ, שעמד בשנת 2022 על 12%. בקרב משפחות עם ילדים, שיעור העוני היה גבוה אף יותר (34% בדרום ו-29% בצפון). הפערים בין הפריפריה למרכז קיימים גם בשוק העבודה: לפי מרכז אדוה, 28.5% מהעובדים בצפון ובדרום משתכרים שכר נמוך, לעומת 17.5% מהעובדים במרכז הארץ.
משבר העוני בולט במיוחד בחברה הערבית
משבר העוני בולט במיוחד בחברה הערבית, שמרוכזת ברובה בדרום ובצפון (במחוז צפון האוכלוסייה הערבית היא 55% מכלל התושבים). כ-39% מהמשפחות הערביות חיות בעוני, לעומת 16% מהמשפחות היהודיות. שיעור משקי הבית הערבים בעלי החובות הוא 19%, לעומת 8% ממשקי הבית היהודים. מסיבה זו, החרפת העוני והפשיעה בקרב האוכלוסייה הערבית משליכה ביתר שאת על מציאות החיים של משפחות בפריפריה.
בנייר העמדה של מרכז אדוה מוזכרים חמישה סעיפים עיקריים בהצעת תקציב המדינה, הצפויים להעמיק את העוני בפריפריה: הקפאת מענק העבודה (מס הכנסה שלילי) עד שנת 2027; הקפאת קצבאות הילדים עד סוף 2025; העלאת דמי הביטוח הלאומי לבעלי שכר נמוך לפי 3 משיעורם הנוכחי; הקיצוץ הרוחבי במגזר הציבורי שיפגע בשירותים החברתיים; וכן העלאת המע"מ שתעלה את יוקר המחיה.
בפרק ההמלצות של הדו"ח קורא מרכז אדוה למשרד האוצר לבטל באופן מידי את כלל הגזרות הכלכליות הצפויות לפגוע בעובדים המשתכרים שכר נמוך. תחת זאת, קורא המרכז להעלות את מדרגות המס לבעלי הכנסות גבוהות מאוד ואת שיעור המס על רווחי הון. כמו כן ממליץ הדו"ח לנקוט מדיניות מרחיבה של שיקום כלכלי ותמיכה מתמשכת במפונים באמצעות קצבה או תגמולים חודשיים.
באדוה מדגישים גם את הפגיעה הכלכלית בתושבי הדרום והצפון כתוצאה מהמלחמה המתמשכת. השפעתה הכלכלית של המלחמה פגעה יותר מכל במפונים, אך השפיעה לרעה גם על פרנסתם של יתר תושבי הפריפריה. הפגיעה הכלכלית באוכלוסייה הערבית כתוצאה מהמלחמה חריפה במיוחד, ועובדים ערבים רבים חוו פגיעה משמעותית בתעסוקה. מצבה של אוכלוסיית הכפרים הערבים-בדואים הבלתי מוכרים בדרום חמור אף יותר, בהיעדר גישה לתשתיות חיוניות.
התוכנית לשיקום הדרום לוקה בכשלים עמוקים
בנייר עמדה נוסף, אותו פרסם מרכז אדוה יחד עם ארגוני החברה האזרחית במקום – תכנון וזכויות אדם, מרחב אזורי הוגן בנגב, עוקף ישראל, קולקטיב מזרחי אזרחי, קול רבני לזכויות אדם ושתי"ל, נאמר כי הצעת החוק הממשלתית לשיקום הדרום לוקה בכשלים עמוקים ואינה צפויה לספק מענה למצוקת תושבי האזור.
לפי אדוה, הקביעה השרירותית ביחס לתחום החבל – עד 7 ק"מ מגבול הרצועה – מתעלמת מהיות המרחב הדרומי "מרחב חברתי-קהילתי-כלכלי משותף, וגודעת את המרחב באופן שצפוי לפגוע ביכולת השיקום הכלכלי ובחוסן של האזור כולו. יתר על כן, החוק במתכונתו הנוכחית לא מייחס חשיבות לשותפות של תושבי החבל במנגנוני קבלת ההחלטות הנוגעות בהם עצמם ומותיר פתח לריכוזיות של טיפול בידי גורמים חיצוניים, מעל ראשם של התושבים. על מנת שהוראות החוק יעלו בקנה אחד עם תכלית השיקום המכליל, אנו מציעים להכניס לנוסח הסופי של החוק מספר תיקונים מהותיים, ובראשם – הרחבת גבולות החבל כך שיכלול, לכל הפחות, גם את הערים: אופקים, אשקלון, נתיבות ורהט. לבסוף, ראוי כי נוסחו הסופי של החוק יכלול יצירה של מנגנוני היוועצות שוטפת עם תושבי המקום ועם ארגוני שטח וארגוני חברה אזרחית הפועלים במרחב הדרומי".
עוד בנושא: https://zoha.org.il/134238/