בסין ציינו 120 שנה להולדתו של מאו

סין ציינה בשבוע שעבר שנה 120 שנה להולדתו של מייסד הרפובליקה העממית, מאו דזהדונג (מאו טסה טונג). המנהיג המהפכני המנוח נולד בשנת 1893 ונפטר ב-1976, בגיל 83. הוא חרט את שמו על דפי ההיסטוריה של המהפכות במאה העשרים.

2014-01-01_205619

קונצרט שנערך בשבוע שעבר בבייג'ינג לזכרו של מאו (צילום: סוכנות הידיעות של סין)

על פי רדיו סין הבינלאומי "דמותו של המנהיג הסיני העסיקה ביוגרפיות מהללות וביקורתיות, לצד ספרים וסרטים רבים מספור. מחקרים וספרים עסקו במאו הפילוסוף, המרקסיסט, הפוליטיקאי, הכלכלן והמצביא, וביקשו לגלות צדדים חדשים שטרם נידונו. תפיסת עולמו של מאו, שהעלתה על נס מאבק מעמדות ומהפכה תמידית, נראית לא רלוונטית במערכת הפוליטית הנוכחית. עם זאת, על אף שמורשתו של מאו נדחקה הצידה במהלך הרפורמות הכלכליות שהנהיג דנג סיאופינג, המפלגה הקומוניסטית לא זנחה את מורשתו של מאו, לפחות לא מבחינה הצהרתית".

רבים מתושבי סין ממשיכים לראות במאו דמות מופת וגיבור לאומי שעמד נגד כוחות האימפריאליזם וסיים מאה שנים של השפלה. רגשות אלו רק זוכים לחיזוק על רקע ההתגברות בדיווחים על שחיתות, מחירי דירות גבוהים ופערי עושר ההולכים וגדלים. כל אלו, טוענים מעריצי מאו, לא היו בתקופתו של המנהיג הנערץ. סקר שבוצע לרגל 120 להולדתו של מאו על ידי העיתון "גלובל טיימס" המקורב למפלגה הקומוניסטית הסינית העלה תוצאות מענייניות. מבין משתתפיו, השיבו 85% כי השיגו של מאו עולים בחשיבותם של שגיאותיו. במקביל, 90% אמרו שההישג הגדול ביותר של מאו הייתה הקמתה של אומה עצמאית. מנגד, 80% רואים במהפכת התרבות את השגיאה הגדולה ביותר של המנהיג, בעוד ש-60% בחרו ב"קפיצה הגדולה קדימה" כטעותו העיקרית.

על פי תוצאות הסקר, נראה שצעירים וכן אלו שזכו לחינוך אקדמי נטו להיות ביקורתיים יותר כלפי מאו. עם זאת, משיבים מבוגרים בגילם ובעלי השכלה תיכונית ומטה גילו הערצה רבה יותר למנהיג המנוח. אחת מהסיבות האפשריות לנוסטלגיה למאו דווקא בקרב קבוצה זאת, היא פערי העושר ההולכים וגדלים. במקביל לנוסטלגיה בחלקים מהחברה לתקופתו של מאו, ניכרת עלייה בשימוש במורשתו בשלטון הסיני. מאז מותו של מאו, מנהיגים כמו ג'יאנג דזהמין וחו ג'ינטאו ראו במאו דמות אב, אך העדיפו לשמור את משנתו מחוץ לסדר יומם המדיני. אך מאז חילופי השלטון בשנה שעברה, בחר הנשיא הנוכחי, סי ג'ינפינג, להתחיל והשתמש ברעיונות מתקופתו של מאו.

סי ג'ינפינג מביט אל מאו ושואב ממנו השראה לניהול המדינה. כך למשל, השיק באפריל השנה את קמפיין "קו ההמונים", שנועד לשפר את תדמית המפלגה בעיני הציבור. "קו ההמונים" הוא תפיסה שהגה מאו על מנת לקדם את הרפורמה החקלאית בקרב האיכרים. במרכזה ניצב הקשר הישיר בין פעילי המפלגה לבין ההמונים והנחלת הרעיונות הקומוניסטיים בקרב העם. במקביל, החיה סי גם את הביקורת העצמית הנחוצה עד מאוד בסין של היום.