בית הדין לעבודה מסרב להוציא צו להפסקת שביתת הבוחנים נגד ההפרטה. אתמול (שלישי) נערך דיון בעניין בוחני הנהיגה בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, בנוכחות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר התחבורה ישראל כץ. נשיא בית הדין, השופט אייל אברהמי, חזר על הצעת הפשרה שהציע בדיון הקודם, לפיה כל הליכי המכרז להפרטת מבחני הנהיגה יוקפאו והבוחנים ישובו לעבודתם, על מנת לאפשר את קיומו של משא ומתן ענייני בין הצדדים למציאת פתרונות חלופיים למשבר.
יצוין שההסתדרות נעתרה לבקשת השופט על מנת לקיים הידברות אך משרד התחבורה דחה שוב את הצעת הפשרה, אך השר כץ מסרב לכל פשרה. יו"ר ההסתדרות הדגיש כי "ההסתדרות תהיה מוכנה ליישם כל שינוי שישפר את מערך מבחני הנהיגה בישראל לטובת הציבור, לרבות הטמעת שינויים טכנולוגיים, אך לא תסכים להפוך את בוחני הנהיגה לעובדי קבלן".
על פי תחקיר שפורסם ב"דה מרקר" (9.5) לא פחות מ-16 גופים עסקיים בוחנים בימים אלה התמודדות עצמאית או משותפת במכרז להפרטת השירות הציבורי. בכללם, חברות שכבר החלו בגיוס כוח אדם ייעודי לטובת ההתמודדות במכרז ופנו בהצעות עבודה ליוצאי משרד התחבורה ומשרד הרישוי וכן לבוחנים ותיקים בשירות הציבורי. על פי התכנון המדינה תמשיך לגבות מתלמידי הנהיגה אגרה של 141 שקל עבור כל מבחן מעשי, ותעביר לזכיין בין 140 ל-185 שקל עבור כל מבחן. החברות יתחרו במכרז על המחיר הנמוך ביותר למבחן. טווח התעריפים האפשרי נע בין 140 ל-170 שקל במחוז צפון־שרון, ובין 153 ל-185 שקל באזור תל אביב, ירושלים והדרום. כלומר, סך התקבולים שתעביר המדינה לידי שני הזכיינים, בשקלול המע"מ, יסתכם לכל הפחות מ-420 מיליון שקל – למשך כל תקופת הזיכיון האפשרית.
לתחקיר המלא שפורסם ב"דה מרקר": http://www.themarker.com/dynamo/1.2938195
עוד בנושא – רשימה שפורסמה בעמוד 4, בגיליון השבוע של "זו הדרך":
http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2016break/05/G19_2016.pdf