אנחנו לא שקופים: עובדי חברת התחבורה הציבורית אגד שבתו הבוקר ברחבי הארץ

עובדי אגד שבתו הבוקר (שני) ברחבי הארץ והשביתה הורגשה במיוחד בקווי האוטובוסים בקריות, ירושלים ורחובות. השביתה ארכה כשעתיים וחצי פעילות האוטובוסים חזרה לשגרה בסביבות השעה 7:30. יצוין שאגד היא חברת התחבורה הציבורית הגדולה ביותר בישראל ומחזיקה בכ-30% מקווי האוטובוסים הציבוריים בארץ.

בשבועות האחרונים מאות עובדי החברה הפגינו מספר פעמים מול משרדי קרן קיסטון בגבעתיים, המחזיקה ב-60% ממניות אגד, בקריאה לשתף גם את העובדים ברווחי החברה, בצל ההודעה על רווחי עתק ועל חלוקת דיבידנדים ברבעון הראשון של 2024. החברה נוסדה בפברואר 2019, על-ידי רוני בירם (יו"ר הדירקטוריון), ד"ר נבות בר (מנכ"ל ודירקטור) וד"ר גיל דויטש. בירם ודויטש מחזיקים כל אחד בבעלות של יותר מ-6% מהקרן.

בהפגנה שנערכה לפני שבועיים מול משרדי הקרן העובדים קראו להנהלה "לא להתייחס אליהם כשקופים", במה שהם הגדירו "התעלמות מתרומת העובדים להצלחת החברה, במקביל לכך שהעובדים ממשיכים לעבוד בתקופה מלאה בצל המלחמה – בצפון ובדרום". המפגינים נשאו שלטים שעליהם היה כתוב בין היתר "התחנה הבאה – כסף לעובדים", וקראו למנכ"ל קבוצת אגד, גלעד ריקלין, להיעתר לפניות שלהם ולקיים משא ומתן בנושא.

ההפגנה נערכה בהמשך "להפגנת האזהרה" של מועצת עובדי אגד "בשל ההודעה על חלוקת דיבידנדים בסכומי עתק, וההתעלמות מחלקם של העובדים". יו"ר מועצת העובדים של אגד קובי ואחניש, אמר בהפגנה "באנו לפה למשרדי קיסטון כדי לדרוש צדק. אנחנו עובדים מסורים שאוהבים את החברה, ולראייה התנהלנו באחריות כדי לא לפגוע לא באגד ולא בנוסעים. עם זאת, לא ייתכן שכולם ייהנו מרווחיות החברה והעובדים – שהם ליבת העשייה, גם כעת, בזמן מלחמה, יישארו מאחור".  יו"ר איגוד עובדי התחבורה והנמלים של ההסתדרות, עו"ד אייל ידין, הוסיף" במשך חודשים ארוכים נהגנו באחריות ובמתינות. אבל הגיע הרגע שבעלי אגד, שגורפים רווחים אדירים, יזכרו את עובדיהם. העובדים לא שקופים, העובדים לא אחרונים בתור. בשנים הקשות של החברה העובדים היו הראשונים להדק את החגורה, הם לא יישארו בסוף התור כשבאות השנים הטובות".

לפי הדוחות הכספיים של קרן קיסטון, ההכנסות של קבוצת אגד עמדו על כ-1.38 מיליארד שקל ברבעון הראשון של השנה – עלייה של כ-14% לעומת הרבעון המקביל אשתקד (אז עמדו על כ-1.21 מיליארד שקל). זאת, לאחר שההכנסות מפעילות התחבורה הציבורית בישראל זינקו מ-898 מיליון שקל ל-957 מיליון שקל, ההכנסות מפעילות החברה באירופה מ-225 מיליון שקל ל-310 מיליון שקל והכנסות חברת ההסעות הפרטיות ("אגד היסעים") עלו מ-90 מיליון שקל ברבעון המקביל ל-101 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה.

בשנים האחרונות אגד הגדילה משמעותית את פעילותה בחו"ל מכ-20% ברבעון הראשון של שנת 2021 לכ-30% מפעילותה ברבעון הראשון של 2024. מלבד ישראל, אגד פועלת  בהולנד ובפולין, ומעסיקה כ-2,500 עובדים בחו"ל יחד עם כ-8,000 עובדים בישראל. כמו כן, אגד מחזיקה כיום ב-51% בתבל, החברה המפעילה של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, והיא בעלת כ-21 נכסי נדל"ן בישראל.