קיצוץ בשכר לא יציל את תעשיית הרכב בארה"ב

לשלושת תאגידי הרכב כבר הוקצב סיוע כספי ממשלתי של 15 מיליארד דולר, אך דובריהם הזדרזו להתלונן על השכר הגבוה של עובדיהם. אחרים טוענים כי השכר הגבוה הוא אפילו שורש המשבר, אליו נקלעו חברות רכב.

מרק ברנר וג'יין סלואוטר, הכותבים בירחון עצמאי לענייני עובדים בשם "לייבור נוטס", היוצא לאור בדטרויט (מרכז תעשיית הרכב בארה"ב), מפריכים טענות אלה מכל וכל (המאמר המלא מופיע באתר www.zmag.org/znet).
במאמר שפירסמו בימים אלה, מציינים המחברים, כי משקל השכר במחיר המכירה של המכוניות הוא נמוך ביותר. לפי נתונים של משרד המסחר של ארה"ב, עלות השכר במחיר המכונית נופל ממחיר הצלחות לגלגלים וממחיר הפגושים. דו"ח של תעשיית הרכב חושף, כי גם כאשר כוללים בעלות השכר את כל התוספות שמקבלים הפועלים, עלות זו אינה עולה על 10% ממחיר המכוניות שמשווקים שלושת תאגידי הרכב הגדולים. מכאן, שכל קיצוץ בשכר העובדים לא יציל את תעשיית הרכב מקריסה.
ברנר וסלואוטר מציינים, כי כבר כמה שנים פועלות חברות הרכב בשיטתיות, כדי לקצץ בהוצאותיהן לשכר. מאז שנת 2004, קיצצו שלוש החברות האלה לפחות 200 אלף משרות. נוסף לכך הן סחטו מאיגוד פועלי תעשיית הרכב ויתורים בשווי של מיליארדי דולרים. כך, למשל, הסכים האיגוד להכניס תעריף שכר של 14.50 דולר לשעה עבור מועסקים חדשים – שכר הנופל משכרם של פועלים לא-מאורגנים במפעלי רכב השייכים לחברות זרות.
הפיטורים מתעשיית הרכב גררו אחריהם תוצאות חברתיות קשות. כך, למשל, 40 אלף משפחות בדטרויט צפויים לנישול מבתיהם בשל אי פרעון הלוואות. ברור, שאם אחד מענקי הרכב יקרוס סופית, זו תהיה מכה מוחצת לעובדים.
המחברים מאשימים את תאגידי הרכב הגדולים בניהול גרוע, שהתבטא בפיגור שלהם בכל הקשור בפיתוח דגמי רכב היברידי (בנזין וחשמל). באותו זמן, הם המשיכו לגרוף רווחים גבוהים מייצור רכבים זוללי בנזין: בעשור 1994-2003, תאגידים אלה רשמו רווח של 104 מיליארד דולר. ואילו כעת, כאשר הם מפסידים, הם דורשים שמשלמי המסים יממנו את כישלונותיהם.
ברנר וסלואוטר מדגישים, כי הזרמת כסף מזומן תמורת התחייבות של ראשי התאגידים האלה למכור את מטוסיהם הפרטיים – אינה הפתרון הנחוץ. מה שדרוש הוא להביא בחשבון את האיום של התחממות כדור הארץ ולשנות מן היסוד את מערכת התחבורה בארה"ב, שנותרה כמות שהיא מאז שנות ה-50 של המאה ה-20.
מה שנחוץ לארה"ב היא מערכת של הסעת המונים, אשר תתבסס, קודם-כל, על רכבות מהירות ותחבורה ציבורית אחרת. בנוסף, הגיע העת שהממשלה תעודד חוקרים להמציא מנוע, אשר לא יתבסס על בנזין.