בג"ץ הוציא צו ביניים המונע את העברתו של העציר שובת הרעב מאהר אל-אחרס

בג"ץ הוציא אמש (שישי) צו ביניים המונע את העברתו של העציר המינהלי, השובת הרעב 91 יום, מאהר אלאחרס, מבית החולים קפלן למרכז הרפואי של שב"ס. הצו הוצא בעקבות עתירה דחופה שהגיש אלאחרס נגד העברתו לחזקת שב"ס, ונגד חידוש המעצר המינהלי נגדו. השופט, עוזי פוגלמן, החליט כי אלאחרס יישאר בבית החולים, וקבע שמחר יתקיים דיון בעתירה. עורכת דינו של אלאחרס, אחלאם חדאד, מסרה מוקדם יותר כי בית החולים החליט לשחררו בשל חוסר שיתוף הפעולה שלו עם טיפולו הרפואי ומאחר שמבקריו הרבים מסכנים את המאושפזים בבית החולים בצל הקורונה.

פיקוד המרכז חידש מוקדם יותר אתמול את מעצרו המינהלי של אלאחרס בעקבות ההחלטה לשחררו מבית החולים. מארגון רופאים לזכויות אדם נמסר כי העברתו למרכז הרפואי של שב"ס מסכנת את חייו. "מדובר במרכז רפואי שאין בו את היכולת להשגחה רפואית שיש בקפלן או בכל בית חולים ציבורי אחר. לנוכח מצבו הגופני והבריאותי של אלאחרס, קיים חשש כבד שגופו יקרוס בכל רגע ובמצב זה, סיכוי גדול ששב"ס לא יספיקו להעבירו למרכז רפואי מתקדם", נמסר. "בנוסף, עולה חשש שאת מה שלא הסכימו לעשות רופאי קפלן –  טיפול או האכלה בכפייה יסכימו לעשות כעת במרפאת שב"ס".

נציב זכויות האדם של האו"ם בשטחים, מייקל לינק, קרא היום (לישראל לשחרר את אלאח'רס. לדבריו על ישראל להציג ראיות משכנעות כי אלאח'רס עבר על חוק כלשהו. כמו כן, לינק דרש מישראל לחדול משימוש במעצרים מנהליים, שלטענתו לא עומד בחוק הבינלאומי.

ח”כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) הזהיר אמש (שישי) מפני סכנת חיים הנשקפת לחייו של אלאח'רס. לדברי ח"כ כסיף, “לפני מספר שעות ביקש בית החולים קפלן לשחרר את מאהר מאשפוזו בשל סירובו לקבל טיפול רפואי ובשל הביקורים התכופים אצלו המסכנים את החולים האחרים. ח"כ כסיף הזהיר מפני ההשלכות העלולות לקרות אם מאהר אח’רס ימות וציין כי הוא נמצא כרגע בקשר הדוק עם המשפחה ועורכת הדין המטפלת בעניינו. הוא השתתף בצהריים בהפגנה שנערכה מול בית חולים קפלן בדרישה לשחרר את העציר הפלסטיני ואף שב את בית החולים בשעות אחה"צ כי לא ניתן לאשתו של עציר להיכנס לבית החולים ולבקרו.

מפגינים בדרישה לשחרר את מאהר אלאח'רס, השבוע, ברמאללה (צילום: אל אקטיבסלטילס)

אלאח'רס, אב לשישה ילדים מהכפר סילת אלדאהר שבאזור שכם, נעצר ב-28 ביולי וב-7 באוגוסט הוטל עליו מעצר מנהלי למשך ארבעה חודשים. הוא שובת רעב מיום מעצרו. בעקבות עתירה הקודמת שהגיש אלאח'רס נגד מעצרו המנהלי, החליטו שופטי בית המשפט העליון עמית, מינץ וגרוסקופף, כי לאור מצבו הבריאותי הקשה יש להתלות את מעצרו המנהלי ולאפשר לו לקבל טיפול רפואי בבית החולים. עם זאת, קבעו השופטים כי לרשויות הביטחון הישראליות תעמוד האפשרות לחדש את מעצרו המנהלי לאחר שיפור במצבו הבריאותי. בעקבות זאת, הודיע אלאח'רס כי ימשיך לסרב לקבל טיפול רפואי והזנה בבית החולים עד אשר יובטח לו שמעצרו המנהלי לא יחודש עם שיפור במצבו.

סרטון ההפגנה שנערכה בצהריים מול בית החולים קפלן:

https://www.facebook.com/StopAdministrativeDetention/videos/803122310523626/?fref=tag

סרטון ח"כ עופר כסיף על מעצרו של הפעיל הפלסטיני:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/1897906400348014/