ארגון העבודה הבינלאומי פרסם דו"ח קשה על מצבם של העובדים הפלסטינים

אלפי משלחות מ-187 מדינות הגיעו בחודש שעבר לז'נבה לציון שנת המאה של ארגון העבודה הבינלאומי. המשלחות, המייצגות ממשלות, עובדים ומעסיקים, נפגשו במטרה לבחון כיצד להתמודד עם השינויים בעולם העבודה.

המשתתפים דנו, בין היתר, בשאלת האלימות וההטרדות במקום העבודה. זאת במטרה לקדם אמנה בינלאומית חדשה להתמודדות עם התופעה, שהיא תולדה של הניצול הקפיטליסטי. על כך פורסם בהרחבה בעיתונות הישראלית.

מה שלא פורסם בשום כלי תקשורת מקומי הוא שבמסגרת הוועידה וכמדי שנה, הוגש דוח מיוחד תחת הכותרת "מצבם של העובדים בשטחים הערביים הכבושים".

הדו"ח הוא כתב אישום חריף נגד הכיבוש ובייחוד נגד ניצולם של עובדים תחת כיבוש. מדובר בדוח העוסק בניצול העובדים הפלסטינים בשטחי הגדה המערבית, רצועת עזה ומזרח ירושלים והעובדים הסורים ברמת הגולן הכבושה.

הדוח קובע כי "מצבם של העובדים הפלסטינים נותר בכי רע". מהדוח עולה, כי כמעט רבע מיליון עובדים פלסטינים הם מובטלים. הצד השני של האבטלה החריפה הוא השתתפותם הנמוכה במיוחד של הפלסטינים בשוק העבודה האזרחי. רק למחצית מהגברים ולעשרה אחוז מהנשים יש מקום עבודה. כלומר, בממוצע עובד פלסטיני אחד אחראי למחייתם של כשישה בני משפחה ויותר. כמו כן, הדוח מציין כי גדל מספר העובדים הפלסטינים המועסקים בישראל או בהתנחלויות, כ-127 אלף, אבל מצבם לא השתפר. "הם קרבנות להתנכלויות, להיעדר אכיפת חוקי עבודה, משתכרים מתחת לשכר מינימום, נתונים לעיכוב במחסומים ועוד", נכתב.

את הנתונים אספו משלחות שסיירו בישראל, ברשות הפלסטינית, ברצועת עזה וברמת הגולן. הן נפגשו עם עובדים ברצועת עזה, הגדה המערבית ורמת הגולן. לפי מסקנות הדוח, מצבה של הכלכלה הפלסטינית לא השתפר מהותית בשנה החולפת לאחר שנים של מיתון עמוק. כמו כן, המשק ברצועת עזה קטן אשתקד בכ-7% ושיעורי האבטלה בעזה הם מהגבוהים בעולם – יותר ממחצית מכוח העבודה.

בין המסקנות הדוח: "על מנת לשפר את רמת התעסוקה של הפלסטינים, על ישראל להסיר את הסגר ולפרק את כל המחסומים. יש לאפשר לעובדים להגיע למקומות עבודתם בישראל, לאפשר ייצוא סחורה פלסטינית ולהפסיק את האפליה הקיימת כלפי העובדים הסורים ברמת הגולן הכבושה". עוד אמרו אנשי ארגון העבודה, כי מדי שנה מתווספים לכוח העבודה הפלסטיני רבבות צעירים "הנידונים לאבטלה ארוכה".

סא"ל הוא נציג העובדים בישראל

עם משתתפי הכנס של ארגון העבודה הבינלאומי שנערך בחודש שעבר נמנה קצין צה"ל בכיר בדימוס, פיטר לרנר. במשך שנים עסק בהסברת הכיבוש ומדיניותה התוקפנית של ישראל לנציגי העיתונות הזרה. עתה הוא אחד משני נציגי ציבור העובדים בישראל בארגון המסונף לאו"ם. לרנר, שלא היה שכיר ולו יום אחד בחייו, מונה לאחרונה לתפקיד מנכ"ל האגף לקשרי חוץ בהסתדרות.

לרנר (45)סיפר לאתר ההסתדרותי "דבר": "לאורך כל הקריירה הצבאית שלי התעסקתי בקשרי חוץ, מדיה ודוברות. הייתי תמיד גשר בין ישראל לבין העולם. ידעתי שזאת תהיה הפסגה של הקריירה הצבאית שלי ופרשתי בדרגת סגן אלוף ב2017". מאז שחרורו מצה"ל הרצה לרנר במקומות שונים בעולם וכתב מאמרי דעה בסוגיות ביטחוניות ופוליטיות – בהם תמיד הגן על הכיבוש ועל מדיניות ממשלת הימין.

את ההיכרות עם המחלקה הבינלאומית של ההסתדרות ערך לרנר עוד בתפקידו הצבאי. הוא תדרך משלחות של איגודים מקצועיים שאירחה ההסתדרות והסביר להם את נפלאות הכיבוש. לאפשרות לעבוד בהסתדרות נחשף לפני כחצי שנה, כאשר יצר עמו קשר מנהל אגף הפרישה של צה"ל לגבי פנייה שנתקבלה מהאגף לקשרים בינלאומיים בהסתדרות.

יצוין כי זה עשרות שנים פועלת ההסתדרות כשליחה של כל ממשלות ישראל (לרבות ממשלות הימין הקיצוני), ומגינה על המשך הכיבוש של השטחים הפלסטיניים. ההסתדרות פועלת בתיאום עם משרד החוץ וגורמים ממלכתיים נגד תנועת החרם על ישראל ובייחוד נגד החרם שהטילו איגודים מקצועיים רבים ברחבי העולם על תוצרת ההתנחלויות. זאת, על אף שההסתדרות סגרה את סניפיה בהתנחלויות לפני שנים רבות והפסיקה לפעול בהן.

כמה פועלים יוצאים מרצועת עזה לישראל

בימים האחרונים מופיעים בכלי התקשורת בישראל פרסומים בעניין שינויים במשטר ההיתרים שמנהלת ישראל מול תושבי עזה. אך לפי ארגון "גישה", חלק מהדיווחים אינם מדויקים ו"מוזנים בידי בעלי אינטרס".

לדברי הארגון, כמות בלתימבוטלת מהיתרי הסוחר שמאשרת ישראל לאחרונה ניתנים למעשה לפועלים היוצאים לעבודה בישראל. כלומר, ישראל מאפשרת לפלסטינים מעזה לעבוד בישראל אבל מתעקשת להתנהל כאילו הם "סוחרים".

ישראל מחליטה בלעדית מה מספר המחזיקים בהיתרי סוחר. בתקופות שפל היו תרים בודדים, ובתקופות אחרות – כ-3,500. עדויות ראייה הצביעו על כך שבתקופות השפע, רבים מהיוצאים בתואנת היתרי סוחר היו פועלים. זאת בידיעת מפעילי המעבר והאחראית על חלוקת ההיתרים, יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

היו פרסומים שטענו כי בעוד ישראל מאפשרת ל-5,000 תושבי עזה לצאת בהיתרי סוחר, מתקשים הפלסטינים למלא את המכסה. אלא שהוועדה האזרחית, הגוף מטעם הרשות הפלסטינית שמתאם את בקשות המעבר עם הרשויות בישראל, מסרה את הנתונים הבאים: בשלושת החודשים מאז 1 באפריל ועד היום הוגשו 8,964 בקשות להיתר סוחר. מתוכן אישרה ישראל 3,825 ו-699 עדיין בבדיקה. 2,821 טרם זכו בהתייחסות, ו-1,619 סורבו. תוקפן של הבקשות משתנה, וחלקן מתאימות רק לחודש. לכן נכון להיום, יש 3,227 היתרי סוחר בתוקף. "אין אפשרות לדעת כמה מהם הם פועלים", הדגישו בארגון הפועל להסרת המצור מעל רצועת עזה.

אפרים דוידי

המאמר עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב