רק 50 נשים תורמות ביציות בישראל; התור לקבלה – מעל לשנתיים

בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) דנה אתמול (שני) על מחדל בדיקות הרקע הרפואי של תורמות ביציות.

2018-11-13_204513

ד"ר אתי סממה, ראש האגף למדיניות טכנולוגית במשרד הבריאות, חשפה כי בשנה רק 50 נשים תורמות ביציות בישראל: "אין שום כוונה לשדל נשים לתרום ביציות. אנחנו מייחלים שיהיו תורמות אבל אין כוונה לפתות אותן. התחלנו עם 16 נשים בשנה שתרמו ביציות ועכשיו יש 50 תורמות".

בדיון נחשף כי מרבית הביציות מגיעות ממזרח אירופה והתורמות אינן עובדות בדיקות רפואיות מספיקות. המצב המעמיד בסכנה את הילדים העתידיים. מיעוט התרומות מאריך את תור ההמתנה לשנתיים ויותר עד לתרומת הביצית המיוחלת. חוק תרומת הביציות נחקק בכנסת בשנת 2010, והוא מאפשר לנשים בגילאי 18 עד 54 שאינן יכולות להתעבר מביציותיהן, ללדת ילדים באמצעות קבלת תרומת ביציות מנשים אחרות. תורמת הביציות יכולה להיות אישה המצויה בעצמה בטיפולי הפריה או אישה בגיל 21 עד 35 שמתנדבת לתרום ביציות.

יצוין שבדיון הקודם שנערך בוועדה, טענו חברות הכנסת כי הנשים התורמות אינן עוברות די בדיקות רפואיות, בפרט לא בדיקות לאיתור רקע פסיכיאטרי וכי משרד הבריאות מסתפק בשאלון רפואי שממלאת התורמת. ד"ר טל עימבר מההסתדרות הרפואית בישראל הדגיש ש"הדבר ראשון בשבילנו זה הבטיחות של הנתרמת או היילוד ואנחנו עושים את המקסימום. אנחנו בודקים שהתורמת היא לא נשאית של מחלות מדבקות. לא היו הדבקות בארץ. לגבי האישה התורמת, היא לא חותמת על ויתור סודיות, היא חותמת על הסכמה לתרום ביציות. אנחנו מסתמכים על רצונה לתרום ביציות. אנחנו לא יכולים לראות אם היא צרכה סמים".

ח"כ תומא-סלימאן ציינה כי לא נעשה שימוש בביציות רבות שנותרות במעבדה, וכי אלה יוכלו לשמש נשים הממתינות לתרומה: "במקום להביא אלפי ביציות מחו"ל, צריך לאפשר לנשים שעוברות טיפולי הפרייה ומעוניינות בכך, לתרום חלק מהביציות שלהן וכך הן יוכלו לחסוך את עלויות ההקפאה היקרות. תהליך זה יוכל להביא לגידול של מאות אחוזים בתרומות ביציות מנשים בישראל". בתום הדיון, הוועדה סיכם משרד הבריאות כי יערוך דיונים ויבדוק את האפשרות להרחיב את הבדיקות הרפואיות לתורמות הביציות.