המשרד לנושאים אסטרטגיים פועל להבניית מציאות חדשה ביחס לכיבוש

אחרי חמישים שנות התנחלות בשטחים הכבושים, גוברת בעולם התמיכה במאבקם הצודק של הפלסטינים בכיבוש ובמפעל ההתנחלויות. תהום פעורה כיום בין תפישת ישראל בעולם כעבריינית לבין ממשלות המתנחלים המבקשות להכשיר את מפעל ייהוד השטחים הכבושים. מי שאינו חי בארץ לא בהכרח מודע ללחץ העצום המופעל עלינו, אזרחי ישראל, ליצירת קונצנזוס סביב עשיית הכיבוש. ההתנחלות בגדה המערבית היא הציונות, ומתנגדיה, אומרת התעמולה (ה"הסברה") בתקשורת, בחינוך, בבתי הכנסת ובצבא, הם אנטי-ציונים. יתר על כן, אנטי-ציוני הוא בעצם אנטישמי. תעמולת הממסד קובעת כי האנטישמיות שינתה פניה ו"האנטישמיות החדשה" אינה מופנה כלפי היהודי כי אם כלפי המדינה היהודית. כך, בלהטוטי הגדרות, שוללת התעמולה כל ביקורת פוליטית על האופי הלא-דמוקרטי של מדיניות הממשלה ומתייגת כבוגדים את המתנגדים למתן זכויות יתר ליהודים במדינה הקולוניאליסטית.

2018-01-16_204714

אל מול הקולוניזציה ותעמולתה, שני כלים עיקריים של התנגדות עומדים לרשותנו: סירוב נחוש לקבל את הגדרת המציאות שישראל יוצרת ומנסה להכשיר; ואי קבלה של ישראלים ומוסדות ישראליים בשטחים  במניין באי העולם המהוגנים. כלומר, סירוב להתרועע עימם, להזמין אותם לכינוסים רשמיים וסירוב לעשות איתם עסקים (לקנות, למכור, להשקיע). המאבק האידיאולוגי על תדמית ישראל  הוא מאבק ארוך, קשה ומר המתחולל בחזיתות שונות: בתוך ישראל, בקרב ישראלים בחו"ל, בקרב היהודים (לזרמיהם) בחו"ל ובקרב כלל האזרחים במדינות ידידותיות לישראל (בעיקר באמריקה, באירופה ובאוסטרליה). ישראל רואה בתעמולה חזית נוספת במלחמה. לכן, גם עלינו להתייחס אליה כך.

לחץ עצום מופעל בישראל על המתנגדים לכיבוש. את הלחץ מארגנת ומממנת המדינה, המפעילה עשרות גופים במסווה של ארגונים לא-ממשלתיים NGOs)). הלחץ מופעל על ארגוני זכויות האדם; ארגוני המעקב אחר הנעשה בשטחים; על ארגוני משמר החוק, המשפט והדמוקרטיה בישראל; ועל מפלגות המתנגדות לכיבוש. בעשור האחרון גברה מגמת השימוש בחקיקה נגד ארגונים ועמותות הפועלים נגד ההתנחלות והכיבוש. ביולי 2011 אושר "חוק החרם" האוסר על קריאה לחרם כלכלי, תרבותי או אקדמי. החוק מאפשר להגיש תביעת נזיקין נגד הקוראים לחרם או להטיל סנקציות ממשלתית על יוזמיו. ביולי 2016 אישרה הכנסת את "חוק העמותות" המחייב עמותות שמקבלות מימון מממשלות זרות להצהיר על כך ולענות על שאלות חברי הכנסת בעניין התרומות. רק ברגע האחרון הושמט סעיף המחייב את אנשי עמותות אזרחיות לענוד תג של סוכנים זרים. רה"מ בנימין נתניהו אף הבטיח החמרה של החוק בעתיד עד לאיסור גורף על תרומות מממשלות זרות.

זאת, שעה שהממשלה מממנת בהרחבה עשרות רבות של עמותות ימין, ושעה שאין איסור על קבלת כספים לעמותות ולמפלגות מאנשים פרטיים כשלדון אדלסון, ארווינג מוסקוביץ' המנוח ועוד מאות תורמים ימניים הרשאים להיוותר אנונימיים. במארס 2017 נחקק חוק המתיר מניעת אישורי כניסה לארץ לאנשים הקוראים לחרם על ישראל.

ב-2015 קרם עור וגידים, מחדש, המשרד לנושאים אסטרטגיים בראשותו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן. סימה ועקנין-גיל, הצנזורית הראשית בצה"ל שלעבר, מונתה למנכ"לית. כמשנה לה הוצב המשפטן צחי גבריאלי, שעבד בשעתו בלשכת רה"מ. משרד זה, המסתיר את הקשרים שלו עם גופים אחרים ופועל באופן בלתי-שקוף, מרכז ומתאם את המאבק בחרם בישראל בעולם. תקציבו הגלוי של המשרד היה ב-2017 גבוה מ-50 מיליון שקל, אולם המשרד מעביר סכומים גדולים אף יותר לקבלני משנה שלו. עשרות ארגונים בארץ ובחו"ל פועלים תחת חסותו ומסתתרים תחת זהות שאולה. המשרד אוסף מידע על אודות אזרחים ישראלים, השקפותיהם ופועלם. אנשיו אוספים מידע באירופה ובארה"ב על פעילי תנועות הסולידריות עם הפלסטינים ותנועות המתנגדות לכיבוש ותומכות בהחרמת השטחים הכבושים ותוצרתם, ומפעילים אלפי "טרולים" להצפת הרשתות החברתיות במסרים ישראליים. כמו כן, שכר המשרד את שירותיו של משרד עורכי דין בינ"ל, סידלי אוסטין, כדי לתבוע פעילי חרם בחו"ל ולהדריך משפטנים ברחבי העולם לעשות כן. שאת חשפו ברק רביד וחיים לוינסון ב"הארץ", אוקטובר 2017.

לפני שבועיים פרסם המשרד רשימה של למעלה מ-20 ארגונים זרים שחבריהם לא יורשו להיכנס לארץ. ברשימה מופיעים גם ארגונים יהודיים כמו הקול היהודי לשלום (JVP), שבוועד המנהל שלו חברים נועם חומסקי, ג'ודית באטלר ונעמי קליין; והארגון הקווייקרי הפציפיסטי (AFSC)  העוזר מאז מלחמת העולם הראשונה לפליטים וזכה בפרס נובל לאחר מלחמת העולם השנייה. סניפו הבריטי השתתף ב"קינדר טרנספורט" והציל אלפי ילדים יהודים מגרמניה ומאוסטריה. חברי הארגון קיבלו את התואר חסידי אומות העולם מ"יד ושם".

ממשלת ישראל תומכת ומזמינה לביקורים בישראל פשיסטים מאיטליה ומהונגריה, ניאו-נאצים מאוסטריה ומהונגריה וגזענים ואסלאמופובים מגרמניה, מהולנד, מצרפת ומארה"ב. בעודה עושה זאת, היא מחרימה ארגונים של אנשי מצפון (ביניהם יהודים רבים) אנטי-גזעניים בעליל. והכל כדי להכשיר את שרץ ההתנחלות ולהנציח את הכיבוש.

אבישי ארליך

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב