עובדי טבע רוצים עבודה: דיווח על מחאת עובדי החברה בירושלים

את הידיעה על פיטוריהם הצפויים של אלפים מקרבם, קיבלו עובדי ועובדות טבע בסופו של שבוע עבודה שגרתי, ביום חמישי, 14 בדצמבר. העובדים הגיבו לכך במחאה ספונטנית. הם צעדו משערי מפעל הטבליות של טבע בהר החוצבים שבכניסה לירושלים, הבעירו צמיגים וקראו קריאות נגד הנהלת המפעל. לאחר שבדיונים בין ההנהלה להסתדרות הסתבר שתכנית ההנהלה לפיטורים המוניים רצינית, התארגנו העובדים ביום ראשון, 17 בדצמבר, במטרה לחסום את הכניסה לירושלים.

2017-12-26_215803

ח"כ חנין בהפגנת עובדי טבע בירושלים (צילום: "זו הדרך")

\

למחרת בבוקר, התכנסו העובדים, שבאו יחד עם ילדיהם. נכחתי בכינוס בשערי המפעל. בתנועה הדלילה של הבוקר, ניכר שוויון נפש ואף ייאוש מסוים בקרב כמה מהעובדים. איציק בן סימון, יו"ר הועד של טבע ירושלים, עודד את העומדים בשער המפעל לעלות לאוטובוסים שנסעו לקריית הלאום, להפגנה מול משרד האוצר. שם, נועדו אבי ניסקורן, יו"ר ההסתדרות החדשה, ושר האוצר כחלון. במשך כחצי שעה זרמו עוד ועוד עובדים ועמדו מול השער החסום של חניון הבניין הממשלתי. האווירה החלה להתחמם. העובדים השתלטו על המגפונים והתופים שחילקה ההסתדרות הלאומית (תחתיה מאוגדים העובדים הירושלמים של טבע) ונעזרו במיומנויות העידוד שרכשו במגרשי הכדורגל.

על מרבית השלטים נכתבו סיסמאות בגנות אנשי ההנהלה הראשית והדירקטוריון של טבע העולמית. למשל, "בחור כארז – דפק ברז" בהתייחסות לארז ויגודמן, המנכ"ל הקודם של טבע, שהתפטר בפברואר (ועזב עם מענק בגובה שלושה מיליוני שקלים) לאחר שטבע נקלעה לקשיים בעקבות רכישות כושלות שביצע. שלט פופולרי נוסף היה הלוגו המפורסם של חברת טבע, ששונה למילה "טבח". המפגינים קראו לנתניהו להתעורר, והצהירו כי "טבע לא תיסגר". קבוצה קטנה ושקטה יותר של מפגינים התמקמה מאחור. היו אלה מדענים מחטיבת המחקר של המפעלים, מצוידים במגפונים אף הם, שקראו קריאות בגנות תכניות ההנהלה.

בתוך מגרש החניה הסתודדו כמה אנשים עטויי חליפות, ויצא מהבניין אדם שדמה לשר כחלון. העובדים קראו לעברו: "כחלון, כחלון, בוא לפה". קריאת הסיסמאות נפסקה, ורשות הדיבור ניתנה לעובדים במפעל לספר את סיפורם האישי. תחילה הציגה את עצמה אישה העובדת  למעלה  מ-20  שנה  בחברה.

אוחזת   בידיה  בשני ילדיה, סיפרה בגרון חנוק על שנותיה הארוכות במפעל, על כך שהיא אם חד הורית, שלה ולרבים מהעובדים במפעל יש משפחות עם ילדים קטנים ומשכנתא לשלם. עובדת נוספת, בנה הפעוט בידיה, קראה לכחלון להסתכל לילדה הקטן בעיניים. "תגיד לו שמחר לאמא שלו לא תהיה עבודה", זעקה. עובדת נוספת הדגישה את חשיבות הסולידריות בין שני המפעלים של טבע בירושלים, מפעל הטבליות ומפעל המשאפים הקטן יותר.

ראשון חברי הכנסת להגיע להפגנה היה ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) שהתקבל בתשואות רמות. בנאום קצר שנשא במגפון הדגיש שמפעלי טבע בירושלים הם מפעלים מצוינים, ושסגירתם בגלל טעויות וספקולציות של ההנהלה הראשית היא הפקרות.

עומר רז

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב