לשמחת בעלי ההון: יו"ר ההסתדרות מצדד בהפרטת וחיסולו של מכון התקנים

"יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון הגיעו להסכמות עקרוניות מאפשרות את תחילתה של הרפורמה בתחום התקינה". כך נמסר בהודעת ההסתדרות שעיקרה: הסכמה של ארגון העובדים להפרטה בשלבים של מכון התקנים הממלכתי. על פי מה שנמסר, "ההסכם בין הצדדים יפתח לתחרות את בדיקות התקינה של מוצרי הייבוא ומגדיר מתווה מדורג לכניסתן של מעבדות פרטיות שיוסמכו לאשר עמידה בתקן. המהלך צפוי להביא להורדת העלויות במשק ולהקטנת יוקר המחייה, וכן להביא לחיסכון משקי של כחצי מיליארד שקל בשנה". זו כמובן אמירה אוצרית טיפוסית שאין בצידה כל בדל אמת. מאז ההפרטות הראשונות ועד היום תמיד הן יביאו "להוזלת העלויות".

2016-12-13_193230

בדיקה של מיטת תינוק במעבדות מכון התקנים (צילום: מכון התקנים)

אבל "מה עם הדאגה לחברה הישראלית? הפרטה של התקינה בישראל היא הסכמה לסטנדרטים נמוכים יותר בכל הנוגע לסחורה המיובאת לישראל ולסף שבו חברות צריכות לעמוד בו כאשר הן רוצות לעמוד בתקן מסוים. אולי זה יהיה זול יותר (לא בטוח בכלל) אבל נראה מה תעשו כשהתינוקות שלכם ילעסו צעצועים עם עופרתבושה וחרפה" – כפי שכתב נדב קופולוביץ' בדף הפייסבוק של ההסתדרות.

ההפרטה גם תוביל לפיטורים ולאבטלה. אבל ליו"ר ההסתדרות אין דאגות כאלה. כי "ההסתדרות יודעת להיות שותפה לרפורמות שמטרתן לשפר את השירות ולהוזיל את יוקר המחיה". ניסנקורן הוסיף: "אני רוצה להודות לשר האוצר משה כחלון שפעל בשיתוף פעולה על מנת שנוכל לקדם את הנושא ולהביא בשורה אמיתית לעובדים, לצרכנים וליבואנים". נדמה שמי שחייבים תודה הם דווקא בעלי ההון ליו"ר ההסתדרות. לא נותר אל לצטט את אמירתו של ו.א. לנין לפיה "הדרך לגיהינום רצופה בכוונת טובות".

א"ד

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"