הפגנות בערים הגדולות: 'ביבי הביתה'

 כ-12,000 מוחים יצאו אמש (מוצ"ש) מכיכר הבימה בתל אביב ובמקביל יצאו לדרך הפגנות בהשתתפות קטנה יותר גם בירושלים, חיפה, מודיעין, ראשון לציון, קרית גת ואשדוד. ברמת גן הפגינו כמה מאות בני אדם מול ביתו של שר האנרגיה והמים סילבן שלום במחאה על הכוונה לייצא גז טבעי. אחר כך חסמו לזמן קצר את צומת עלית. הם המשיכו משם וחסמו גם את אחת הירידות לנתיבי איילון. השוטרים מנעו מהם לרדת לכביש המהיר ומשם המשיכו המפגינים לצעוד לכיוון מערב וניסו לחסום את התנועה. כוח משטרה עצר שלושה מהמפגינים.

המפגינים אמש בכיכר הבימה בתל-אביב (צילום: אל אתיחאד)

המפגינים בתל אביב מחו על הגזירות וצעקו בגנות שר האוצר וראש הממשלה. "ביבי הביתה", "איפה הכסף? אצל הטייקונים טמבל", קרא אחד השלטים ואחרים הכריזו: "תסתכלו לנו מחר בעיניים", "ביבי ולפיד הם לא גזירה משמיים", "מע"מ עולה, חשמל עולה, קצבאות ילדים יורד, סל התרופות יורד, החזירות נשארת". עוד בלטו הדגלים האדומים שנשאו חברי מק"י וחד"ש והכרזות "הממשלה נגד העם – העם נגד הממשלה", "אין צדק חברתי ללא שלום" ו"אנחנו ה-99%". מספר שוטרים בהפגנה בתל אביב תיעדו את המפגינים במצלמות וידאו וסטילס. לאחר חצות החלו כמה מהמפגינים לחסום את צומת הרחובות אבן גבירול ומרמורק.

בירושלים צעדו כ-200 מפגינים מגן הסוס לכיוון בית ראש הממשלה. הם נשאו שלטים שעליהם נכתב "העם רוצה צדק חברתי" וקראו "הון, שלטון, עולם תחתון". בחיפה התקיימה עצרת מחאה במרכז חורב, בהשתתפות כ-600 מפגינים, יהודים וערבים. ח"כ לשעבר עיסאם מחול (חד"ש) נאם בפני המפגינים, אשר המשיכו וחסמו את הצומת, ולאחר מכן – קיימו צעדה למרכז הכרמל. במהלך הצעדה חלפו המפגינים ליד מטה מפלגת "יש עתיד" של יאיר לפיד, שם היו מי שקרעו כרזות שהיו תלויות על המבנה.

אלון-לי גרין, ממארגני ההפגנה הגדולה בתל-אביב הביע שביעות רצון ממספר המשתתפים ואמר כי "סטודנטים, משפחות צעירות, אנשים שמתקשרים לסגור את החודש לא רואים בתקציב הזה שום בשורה, שום סיבה לתקווה. יצאנו אז להפגין כדי להציל את המדינה שלנו, ועכשיו מתברר לנו ששר האוצר החדש הוא שידור חוזר, קצת יותר פוטוגני, של ראש הממשלה הקודם והמדיניות שלו". עוד הדגיש גרין "אנחנו אומרים שהטייקונים ישלמו ויחזירו את משאבי הטבע לידיים שלנו. אנחנו רוצים שחברת טבע תתחיל לשלם מסים, שיכניסו לקופת המדינה. הממשלה הולכת להחליט שאת הגז הישראלי אפשר לייצא כדי שהטייקונים ירוויחו. הגז הזה יכול לשלם את הגירעון".

"אם עוצמים את העיניים מול מסך הטלוויזיה, אפשר היה לחשוב שזה ביבי מדבר – ולא לפיד", התייחס גרין להופעותיו של לפיד בכלי התקשורת בסוף השבוע. "מדובר אותם פתרונות ישנים, אותן הפחדות לא מבוססות. ב-2013 נתניהו ולפיד נמצאים בבעיה – אם בעבר ריקי כהן הייתה יושבת בבית ומתבאסת על התקציב, היום היא כבר יודעת מה יש בו, מה היה יכול להיות בו – ויוצאת לרחוב לשנות את זה", הדגיש. לדבריו, "הציבור הישראלי יודע שיש חלופה צודקת לגזירות שרק מעשירות את העשירים ורומסות את כל השאר. גם שר האוצר יודע זאת, ולכן הוא מנסה להשתמש בהפחדות. הציבור ייצא הערב לתמוך בחלופות הוגנות ובטוחות וידרשו תקציב שמיטיב עם כלל האזרחים בישראל – ולא רק עם הטייקונים והעשירים. אתמול אמר לפיד שאנחנו יוצאים להפגין נגד עצמנו; ההפך הוא הנכון – אנחנו יוצאים להפגין בעד עצמנו ובעד החברה הישראלית כולה".

ח"כ דב חנין (חד"ש) השתתף בהפגנה בנושא הגז הטבעי ובהפגנה בת"א. כן השתתפו בהפגנה בת"א ח"כ תמי זנדברג (מרצ) והח"כים מהעבודה: איתן כבל, מירב מיכאלי, איציק שמולי וסתיו שפיר. ח"כ חנין מסר בתום ההפגנה: "נתניהו ולפיד חשבו שהמחאה החברתית מאחורינו. מבחינתנו – היא לפניהם. מי שמכריז מלחמה על העם ימצא את העם מולו. במקום לקצץ בקצבאות הילדים, ברווחה, באדם העובד – צריך לקחת את הכסף מהמקום שבו הוא נמצא באמת. לעצור את ביזת משאבי הטבע, למסות באמת את הטייקונים, לבנות דירות בישראל ולא בהתנחלויות".

עוד בנושא:

http://maki.org.il/he/index.php/workers/125-news/15577

http://maki.org.il/he/index.php/workers/125-news/15580