רודן גואטמלה שזכה לסיוע ביטחוני ישראלי רב הורשע ברצח עם

בית הדין בעיר גואטמלה הרשיע אתמול (שבת) את הרודן הפרו-אמריקאי לשעבר אפראין ריוס מונט ברצח עם ובביצוע פשעים נגד האנושות ודן אותו ל-80 שנות מאסר. ריוס מונט, ששלט במדינה לפני 30 שנה, נמצא אחראי למותם של 1,771 מבני המאיה, ורשם בכך תקדים – זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמדינה מרשיעה את שליטה לשעבר ברצח עם.  כך מוסרים העיתונים הקובני "גראנמה" והבריטי "גרדיאן".

הפגנה בעיר גואטמלה בדרישה להעמיד לדין את ריוס מונט (צילום: פירטריאו)

ריוס מונט, בן 86, עלה לשלטון בגואטמלה בהפיכה צבאית ושלט בה בשנים 1983-1982, בתקופה שבה הגיעה לשיא מלחמת האזרחים שהתחוללה במדינה במשך 37 שנה ושיעדיה: כוחות השמאל ובני העמים המקוריים. בית המשפט קבע עוד כי הרודן לשעבר העלים עין כשחייליו השתמשו באלימות קשה, באונס ובעינויים כדי לדכא קבוצות של מורדים במדינה. הוא עצמו הכחיש את האישומים נגדו וטען כי לא הורה לחייליו לבצע רצח עם או לפעול בכוונה להשמיד קבוצה אתנית.

עם זאת, השופט יאסמין באריוס דחה את טענותיו וקבע כי "ריוס מונט היה מודע לחלוטין לפעולות שהתרחשו בזמן כהונתו אך הוא לא עשה דבר כדי למנוע אותן". למשמע גזר הדין, נשמע באולם בית המשפט בעיר גוטאמלה סיטי קריאות שמחה של מאות אזרחים שהצטופפו במקום, רבים מהם קרובי משפחה של הקורבנות. סנגוריו של הרודן לשעבר הודיעו כי יערערו על ההחלטה. במהלך המשפט, שנפתח בחודש שעבר, נשמעו עדויותיהם של קרוב ל-100 עדים מטעם התביעה והם סיפרו בהרחבה על מעשי הזוועה שביצעו כוחות המשטר תחת הנהגתו של ריוס מונט. מלחמת האזרחים בגואטמלה פרצה ב-1960 ונמשכה שנים ארוכות, עד לחתימה על הסכמי שלום ב-1996. על פי ההערכות, נהרגו במהלכה כרבע מיליון בני אדם.

יצוין שריס מונט קיבל, ובהתאם לאינטרסים של האימפריאליזם האמריקאי באמריקה הלטינית, סיוע צבאי וביטחוני ישראלי רב. על פי ידיעה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" ב-1983, ישראל סיפקה למשטר הרודני נשק, תחמושת, מטוסים, ספינות ואף סיוע במודיעין ובהכשרה של הכוחות שהצטיינו ברצח המוני של בני העמים המקוריים, פעילי שמאל והאיגודים המקצועיים וכל שנחשד כלוחם גרילה או פעיל בשמאל. בריאיון לרשת הטלוויזיה אי.בי.סי אף הכריז ריוס מונט "החייל הישראלי הוא-הוא הדוגמא לחיילים שלנו" ואף אישר ש"כוחות ישראלים עומדים מאחורי הכשרת חיילנו". בניגוד למרכז אמריקה, איש מבין אנשי כוחות הביטחון הישראליים או מפוליטיקאים בליכוד ששלטו בישראל באותן השנים לא נתן את הדין בגין הסיוע הרב שהעניקה ישראל לצבא גואטמלה כדי לטבוח בעמו.

עוד בנושא:

http://maki.org.il/he/index.php/world/127-news/15084-2013-01-30-20-30-44

לידיעה שפורסמה ב"גרדיאן" הבריטי – כולל עדויות הניצולים:

 

http://www.guardian.co.uk/world/2013/may/11/guatemalan-dictator-rios-montt-jailed-genocide