ספר חדש על חייו ופועלו של תופיק טובי

הוועידה ה-26 של מק"י ייחדה מושב מיוחד (16.3) להעלאת קווים לדמותו ולפועלו של תופיק טובי, שהחודש מלאה שנה למותו. ח"כ דב חנין, אשר הנחה את ערב הזיכרון, הדגיש את תרומתו של תופיק טובי להשבת האחדות של הקומוניסטים היהודים והערבים ב-1948. יחד עם חבריו, אמיל חביבי ופואד נסאר, הוביל טובי את הליגה לשחרור לאומי לאימוץ החלטת עצרת האו"ם מ-29 בנובמבר 1947. זה היה גילוי של אומץ לב, של שחייה נגד הזרם, של אמירת האמת. עמדותיו האחראיות והצודקות של תופיק טובי, גישתו המוקפדת וראייתו ארוכת הטווח, סייעו לגיבוש השקפותיה המהפכניות והאינטר-נציונליסטיות של מק"י. הוא טיפח את האחדות היהודית-ערבית בחתירה לשלום, לדמוקרטיה ולסוציאליזם.

 

 

 

המזכ"ל מוחמד נפאע ציין, כי תופיק טובי התבסס בניתוחיו על המטריאליזם ההיסטורי ועל עקרון הסולידריות בין העמים. טובי הדריך את המפלגה בהבנה של תהליכים היסטוריים ושל תפניות פוליטיות. חשוב במיוחד היה תפקידו בשמירה על המפלגה ועל כושר פעילותה בשנים שלאחר הקריסה של המשטרים הסוציאליסטיים בברית המועצות ובמזרח-אירופה.

איימן עודה, מזכיר חד"ש, סיפר, שפעילותו של תופיק טובי להגנת המיעוט הלאומי הערבי, נגד הנישול והעקירה, חרותה עמוק בזיכרונם של האזרחים הערבים בכל עיר וכפר. המנהיג הקומוניסטי הוותיק בנימין גונן הדגיש את מסירותו של תופיק טובי, במשך כל שנות פעילותו הפוליטית ועד לפרישתו בשנת 1993. עשרות שנים היה תופיק טובי חבר הלשכה הפוליטית, ובהמשך – מזכ"ל המפלגה. היה חבר כנסת חרוץ ומוביל במשך 41 שנים רצופות. תרומה חשובה במיוחד תרם טובי לאחדות המפלגה ולהגנה עליה בימים הקשים של הפילוג ב-1965 ולאחריו, אמר גונן, והוסיף: התייצבותו המנומקת והמשכנעת נגד העמדות הלאומניות של מיקוניס וסנה, סייעה לרוב החברים היהודים והערבים בחיפה להישאר במפלגה הקומוניסטית הישראלית.

עאידה תומא-סלימאן, העורכת הראשית של "אל אתיחאד", ציינה, כי בראייתו העמוקה של המציאות ושל התהליכים הפוליטיים והחברתיים, תרם תופיק טובי תרומה מיוחדת למק"י ולחד"ש, והוביל אותן גם במצבים הקשים ביותר. בשנות פעילותו הארוכות, מילא תפקיד מנהיגותי במאבקים דמוקרטיים ופוליטיים מכריעים. עו"ד נאדר סרסור, ראש עיריית כפר קאסם, הדגיש את תרומתו של טובי בחשיפת הטבח בכפר קאסם (1956). תופיק טובי נמצא עמוק בלבבות התושבים בכפר קאסם, ולכן החליטה העירייה לקרוא רחוב ראשי בעיר על שמו. באירוע השתתפה פאדוה חאדר, חברת ההנהגה של מפלגת העם הפלסטיני. המלחין סמיר מח'ול ניגן שני קטעים, פרי עטו.

 

השקת ספר מאמריו ונאומיו של תופיק טובי

 

אולגה טובי, אלמנתו של תופיק טובי, והבן אליאס, הוציאו לאור קובץ דו-לשוני, ערבי-עברי, של מאמרים ונאומים של תופיק טובי. הספר כולל תמצית של תולדות חייו, רשימה אישית של אליאס טובי, מאמרי הערכה, השיר של נתן אלתרמן "הנזיפה בתופיק טובי", וכן נאומים שנשא בכנסת ובכינוסים מפלגתיים, ומאמרים שכתב. במוצ"ש האחרון (24.3) נערך במוזיאון חיפה אירוע השקת הספר, בהשתתפות אישי ציבור, חברי הנהגות מק"י וחד"ש ובני משפחתו של טובי. הנחה את האירוע ד"ר עיסא ניקולא.

יונה יהב, ראש עיריית חיפה, הדגיש את מסירותו של תופיק טובי לשני העמים ואת דבקותו בעמדותיו הרעיוניות והפוליטיות. עו"ד נאדר סרסור, ראש עיריית כפר קאסם, סיפר כיצד הגיע תופיק טובי לכפר קאסם שנה לאחר הטבח, למרות שהשלטונות אסרו את הכניסה לכפר, והשתתף באירוע הזיכרון, שהפך אירוע שנתי.

תמר גוז'נסקי שרטטה קווים לדמותו של תופיק טובי כנביא זעם ומוכיח בשער, כנביא חברתי, וכמתריע מפני האסון הטמון במדיניות הרשמית. בדבריה, ציטטה שורה שכתב המשורר הקומוניסט אלכסנדר פן בפואמה "נחשולי אוקטובר" (1952), ואשר מתארת את "הנביא בבגדי עבודה", בציינה, כי תיאור זה הולם את טובי, אשר האמין ששינוי מן היסוד מותנה בעבודה יומיומית, קשה ומסורה. על תרומתו הייחודית להגנת התושבים הערבים של חיפה בימי המלחמה של 1948 ומייד לאחריה, סיפר פרופ' יוסי בן ארצי (אוניברסיטת חיפה). בן ארצי הדגיש, כי תופיק טובי וחבריו היו דור זקוף של מנהיגים אמיצים ואחראיים. עיסאם מח'ול, מנהל מכון אמיל תומא, הצביע על השפעתו הציבורית של תופיק טובי בגיבוש התמיכה בפתרון של שתי מדינות, ישראל ופלסטין, המשרת את האינטרסים של שני העמים, ובטיפוח שותפות המאבק של יהודים וערבים. פרופ' אליאס טובי סיפר על געגועיו לאביו, שהציב את פעילותו הציבורית במקום ראשון לאורך כל חייו.