יש דין: המשטרה נכשלה בחקירת פשיעה של מתנחלים נגד פלסטינים

ארגון זכויות האדם "יש דין" פרסם אתמול (שלישי) את נתוני המעקב שהוא עורך אחרי חקירות שבוצעו במשטרת מחוז יהודה ושומרון בגין עבירות שבוצעו כלפי פלסטינים. מהממצאים של הארגון עולה כי 91% מתיקי החקירה בעבירות שביצעו ישראלים נגד פלסטינים ורכושם, נסגרו ללא הגשת כתב אישום. שיעור הכישלונות בהגשת כתב אישום גבוה במיוחד בחקירת תיקים הנוגעים לעבירות רכוש: רק בשלושה אחוזים מהתיקים הוגש כתבי אישום ו-95% מהם נסגרו.

המסגד בכפר בית פג'אר בגדה לאחר התקפת מתנחלים באוקטובר 2010 (צילום: אקטיבסטילס)

לדברי "יש דין", תשעה אחוזים מתוך 781 תיקי החקירה בדבר עבירות שביצעו ישראלים נגד פלסטינים בשטחי הגדה המערבית, הבשילו לכתב אישום ורובן המכריע של החקירות – יותר מ-84% – נסגרו "בנסיבות המעידות על כישלון חקירת המשטרה", כלשון "יש דין". הארגון טוען שברוב המקרים נכשלה המשטרה באיתור העבריינים באיסוף ראיות מספיקות להעמדה לדין, ובמקצת המקרים אבדו התלונות ונסגרו בעילת "אין אשמה פלילית".

שיעור הכישלונות גבוה במיוחד בחקירת תיקים שעניינם עבירות רכוש (כגון הצתה, פגיעה ברכוש, פגיעה בגידולים חקלאיים, פגיעה בעצים, גניבת יבול חקלאי ועוד) – בגין פחות מ- 3% מהתיקים הוגש כתב אישום, 95% מהתיקים נסגרו בנסיבות  המעידות על כישלון החקירה. ב"יש דין" מסבירים כי משמעות הממצאים היא שמדינת ישראל לא ממלאת את חובתה לקיים מנגנון אכיפת חוק אפקטיבי על אזרחים ישראלים המבצעים עבירות על רקע אידיאולוגי – חלקן חמורות מאוד – נגד אזרחים פלסטינים בשטחים.

לדברי זיו שטהל ממחלקת המחקר של "יש דין": "מדי חודש גובים מתנדבי הארגון את עדויותיהם של עשרות פלסטינים הנפגעים ממעשי אלימות, איומים, השחתת יבולים ורכוש, פלישה לאדמותיהם ועוד. מדובר בעבירות שנודעת להן חומרה מיוחדת כיוון שהן מבוצעות על רקע אידיאולוגי – מטרתן להניס את התושבים הפלסטינים מאדמתם או מבתיהם, לזרוע פחד או להשפיע על מדיניות ממשלת ישראל". שטהל ציין כי "הנתונים מראים כי משטרת ישראל ממשיכה להיכשל באיתור העבריינים ובהעמדתם לדין".

"יש דין" מפרסם מדי שנה נתונים המציגים כישלון מתמשך בכל הנוגע לאכיפת החוק על אזרחים ישראלים שביצעו עבירות נגד פלסטינים תושבי השטחים. הנתונים מתפרסמים במסגרת פרויקט רב-שנתי של הארגון, שמטרתו להביא למיצוי הליכי אכיפת החוק על אזרחים ישראלים שמעורבים בעבירות פליליות נגד אזרחים פלסטינים ורכושם בשטחים הכבושים. מאז 2005 מייצג "יש דין" בפני רשויות אכיפת החוק קורבנות עבירה של ישראלים נגד פלסטינים. הדבר מאפשר, בין השאר, מעקב אחר תוצאות החקירות המתנהלות במחוז ש"י.

לדו"ח המלא: http://www.yesh-din.org/he//postview.asp?postid=205