תחקיר: המחלה הקטלנית המסתתרת בין דפי התשקיף של 'אבן קיסר'

זה הופיע באחד העמודים הפנימיים במסמך הארוך, שחברת "אבן קיסר" הישראלית פרסמה לפני כשבועיים, לקראת הנפקתה בבורסה האמריקאית,. בין מאות עמודי טיוטת התשקיף, נכתב, כבדרך אגב, כי "אבן קיסר" היא צד שלישי ל-14 תביעות, שהוגשו נגדה מאז 2008, בידי עובדים המועסקים במפעלים, בהם מעבדים את מוצרי החברה. העובדים טוענים, כי נגרמו להם נזקים בריאותיים עקב עבודתם, וכי חלו במחלה, העלולה להיות קטלנית. על כך שהמחלה היא קטלנית, לא נכתב בתשקיף, אבל נכתב בלועזית שמה של המחלה הנוראה: "Silicosis".

 

סיליקוסיס ומשטחי קווארץ

 

יחד עם התפתחות הקפיטליזם, התפתחו בעולם מחלות מקצוע רבות, הנגרמות בגלל תנאי העבודה, מקום העבודה או מאפייני העבודה. אחת מאותן המחלות היא סיליקוסיס. זו מחלת ריאות, הנגרמת עקב חשיפה רבה לאבק של החומר סיליקה (צורן דו-חמצני), אותו אפשר למצוא במפעלים העוסקים בייצור, בליטוש ובעיבוד שיש או זכוכית, וכן במחצבות. חלקיקי האבק הקטנים, הנוצרים במהלך תהליך העיבוד של השיש, חודרים אל ריאותיהם של העובדים, וגורמים נזקים קשים למערכת הנשימה. במקרים מסוימים, עלולה המחלה לגרום למוות.

עובדים רבים מתעלמים מהסימנים הראשונים של המחלה, בשל דמיונם לדלקת ריאות. אך עם הזמן, הריאות מגיבות למחלה בהצטלקות ובהתעבות של דרכי הנשימה. כך הופך הנזק לכרוני ולבלתי הפיך. העובדים הסובלים מסיליקוסיס  סובלים משיעול יבש ממושך, מקוצר נשימה, מתפקוד נמוך של הריאות, ומאבדים כליל את יכולתם לעבוד.

חברת "אבן קיסר" הישראלית, שעובדים רבים, שחלו בסיליקוסיס, בחרו לתבוע אותה, היא החברה המובילה בעולם בשוק משטחי קווארץ. על פי התשקיף שפורסם, החברה מחזיקה ב-13% מהשוק העולמי למשטחי קווארץ, המתחרים במשטחי המטבח המוכרים, העשויים שיש או גרניט. בין השנים 2010-1999, צמח שוק משטחי הקווארץ בקצב שנתי של כ-16%, בהשוואה לקצב צמיחה של 4% של כלל שוק המשטחים למטבח.

כל מי שעובד עם משטחי קווארץ חשוף לסיליקוסיס: עובדי ייצור, שרברבים, עובדי בניין, ועוד. מעדויות שנאספו באיגודים מקצועיים בחו"ל, ובייחוד בספרד, עולה, כי שיעור הסובלים מסיליקוסיס בקרב העובדים במשטחי קווארץ, המיובאים והמיוצרים בידי "אבן קיסר", הוא גדול במיוחד.

עד כדי כך חמורה התופעה, שפעילים באיגוד עובדי הבניין ותעשיות הבנייה בספרד דורשים לאסור את השימוש במשטחים אלה לטובת המשטחים המסורתיים, משיש או מגרניט. לדעתם, משטחי הקווארץ פוגעים בבריאות העובדים במידה כזו, שיש הצדקה להפסקת השימוש בהם.

 

3000 עובדים בישראל חשופים למחלה

 

אכן, חברת "אבן קיסר" פיתחה מוצר ייחודי וחדשני, שעלותו זולה יותר מזו של המוצרים המתחרים. המפעל זכה בהכנסות נאות בעקבות הפיתוח: בשנת 2009 הסתכמו הכנסותיו ב-162 מיליון דולר, בשנת 2010 – 199 מיליון, ובשנה שעברה – 260 מיליון דולר. מדובר ברווח נקי של כ-60 מיליון דולר רק בשנתיים האחרונות. בתשקיף שפורסם, מוערך שווי החברה בחצי מיליארד דולר. המפעל, שנוסד בקיבוץ שדות ים, והיה בעבר בבעלות הקיבוץ, צירף בשנים האחרונות שותפים, וביניהם: בנק לאומי, חברת הביטוח "מנורה" ואנשי עסקים שונים.

בעוד שהאיגודים המקצועיים בחו"ל מודאגים מהסכנה הבריאותית, הרי שהסתדרות עובדי הבניין בישראל כלל אינה מודעת לסכנה, הנשקפת מהחומר החדש. מזכ"ל הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, פרסם לפני כשנה מסמך ארוך, ובו ניתח את ענף הבנייה בישראל ודן במצב עובדי הענף. אך אין במסמך זה כל אזכור למחלות המקצועיות הנפוצות בענף, דוגמת סיליקוסיס. עוד נעדרת מן המסמך, כל התייחסות לתאונות העבודה הקשות בענף הבנייה בישראל – מדי שבועיים נהרג פועל בניין.

בעוד הסתדרות עובדי הבניין מתעלמת מן הבעיה, קבוצת רופאים ערכה מחקר, ממנו עולה כי מספר העובדים הישראלים, החולים בסיליקוסיס, עולה בהתמדה. אחת מעורכות המחקר, פרופ' ליזי פיירמן, מעריכה, כי בישראל יש כ-3,000 עובדים החשופים לסיליקוסיס. תוצאות המחקר יתפרסמו בכתב-עת מקצועי בחודשים הקרובים, במאמר שכותרתו – "מגפת הסיליקוסיס שמקורה אבן קיסר". בכנס שהתקיים לאחרונה, בו הציגו הרופאים את מחקרם, הם קבעו כי "קיימת מגפת סיליקוסיס בקרב עובדי השיש של 'אבן קיסר', והיא קטלנית!".

אכן, הנפקת "אבן קיסר" בבורסה בארה"ב תייצר רווח של עשרות מיליוני דולרים לבעליה ("כלכליסט", 22.2). אבל מי יהיה זה שישלם בבריאותו ובחייו את מחיר ההצלחה?

 

אפרים דוידי

 

האם אפשר להילחם במחלה?

 

תנאי ראשון למאבק במחלה הוא התארגנות עובדים. רק עובדים מאורגנים מסוגלים להיאבק בהצלחה לשיפור תנאי העבודה והשכר, ולהגביר את הבטיחות במקום העבודה. יחד עם זאת, קיימים מספר כללים ברורים לעבודה בתנאי אבק סיליקה:

 

  • מעבר לטכנולוגיות ואמצעים הנדסיים, שימנעו את היווצרות אבק הסיליקה ואת התפשטותו בחלל האוויר במקום העבודה. בין היתר על ידי שימוש בכלי חיתוך מיוחדים, הנעזרים במים למניעת היווצרות אבק.
  • חיוב העובדים להשתמש באמצעי מגן מיוחדים, אשר יוחלפו לאחר שימוש ממושך, ועמידה בתו התקן, העוסק בחשיפה לאבק הסיליקה.
  • בידוד של כל התהליכים בייצור, במהלכם נוצר האבק.
  • מעקב רפואי קבוע ומתמשך, במטרה להבטיח גילוי מוקדם ככל האפשר של המחלה אצל העובדים.

התחקיר פורסם בגיליון השבוע של "זו הדרך".  לעיון בגיליון "זו הדרך" המלא:

http://maki.org.il/he/http://maki.org.il/images/stories/zo/2011/zoohaderech.pdf