ראיון עם המזכירה הכללית של הנוער הקומוניסטי הקובני

ב-12-9 בנובמבר, התקיימה בליסבון, פורטוגל, האסיפה הכללית ה-18 של הפדרציה העולמית של הנוער הדמוקרטי (פענ"ד – WFDY). זוהי התארגנות בינלאומית, בה חברים כמאתיים ארגוני סטודנטים ותנועות נוער שמאליות וקומוניסטיות, מכל חמש היבשות.

האסיפה בחרה את מוסדות פענ"ד לארבע השנים הקרובות, ובהם נשיא, סגני-נשיא, מזכיר כללי, ומועצה כללית בת 35 חברים. ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי (בנק"י), שהיא אחת התנועות שהיו שותפות לייסוד הפדרציה ב-1945, נבחרה כחברה במועצה הכללית. בנק"י יוצגה באסיפה בידי אורי וולטמן, חבר מזכירות התנועה. בשולי האסיפה הכללית נערכה פגישה רשמית בין בנק"י לבין משלחת ברית הנוער הקומוניסטי הקובני (UJC), שהורכבה מהמזכירה הכללית של התנועה ליודמילה אלאמו דואנס, מהאחראית על קשרי החוץ ליירה סאשנז ואלדיביה, מהמזכ"ל היוצא של פענ"ד חזוס רפאל מורה גונזאלס, ומהמזכ"ל הנכנס של פענ"ד האנוי סאנשז.

להלן עיקרי דבריה של המזכירה הכללית של הנוער הקומוניסטי הקובני, בפגישה שקיימה עם נציג בנק"י. הדברים פורסמו בגיליון האחרון של "זו הדרך", הרואה אור היום (ד').

 

 

הנושא המרכזי המעסיק אותנו, בברית הנוער הקומוניסטי הקובני, הוא העמקת תפקיד הנוער והצעירים במערכה לרענון ועדכון הסוציאליזם בקובה, תוך שמירה על היסודות הרעיוניים והערכיים. מערכה זו, המובלת בידי המפלגה הקומוניסטית הקובנית, נידונה בהרחבה בוועידה האחרונה של המפלגה, שנערכה באפריל.

המסמך המרכזי, שנידון בוועידה, עסק במערכת הכלכלית הקובנית, במגבלותיה ובהזדמנויות לשפרה. מסמך זה עמד במרכזו של דיון עממי, דמוקרטי ורחב, שנערך באסיפות עם ברחבי האי. כ-8 מיליון קובנים, שהם 68% מהאוכלוסייה, השתתפו בדיונים, הביעו את דעתם לגבי המסמך, העירו הערות והציעו תיקונים. המפלגה שמה את הדגש בשילוב כל שכבות העם בדיונים. אנו, הקובנים,– ממרצים באוניברסיטה ועד אחרון הדייגים, מוותיקי המהפכה ועד לתלמידי התיכון, נטלנו בידינו את כלכלתנו. אם לא נזכה בתמיכת העם, לא נוכל להמשיך ולפתח את כלכלתנו, ומכאן – הגברת המעורבות העממית בעיצוב דרכה הכלכלית של קובה ההכרחית לביצור הסוציאליזם באי. ברית הנוער הקומוניסטי הקובני פעלה לשילוב הסטודנטים באוניברסיטאות ותלמידי התיכונים בתהליך הדיונים שקדם לוועידת המפלגה.

כשני שלישים מסעיפי המסמך שונו בעקבות ההערות וההמלצות של אסיפות העם, והמסמך נערך וגובש מחדש. במסמך המקורי היו 219 קווים מנחים לפיתוח הכלכלה הקובנית, ולאחר הדיונים – כולל המסמך 311 קווים מנחים. כעת, המשימה הגדולה העומדת בפנינו היא יישום הקווים המנחים בחיי הכלכלה. לתפיסתנו, לדור הצעיר יש תפקיד חשוב בהצלחת המשימה הזו. הצעירים הקובנים לא אמורים להיות צופים פסיביים, אלא עליהם להיות משתתפים פעילים בהגשמת המדיניות הכלכלית. הענפים, בהם התחלנו ליישם את הצעדים הכלכליים החדשים (ובהם: קני סוכר, בנייה, תיירות, וכו'), יתייעלו, תוך התחשבות בצרכי העם ותוך הבטחת תעסוקה מלאה.

עקרון יסודי, שהוא נר לרגלנו בכל צעדי הייעול, הוא הבטחת נגישותם של השירותים החברתיים לכלל תושביה של קובה. אנו מעוניינים שהנוער הקובני ייהנה מיותר הזדמנויות, ולא מפחות הזדמנויות, בהשוואה לאלה שהיו להורינו ולהוריהם. לכן – הזכאות האוניברסאלית לשירותי חינוך ולשירותי בריאות לא תיפגע כתוצאה מצעדי הייעול.

מטרת הקווים המנחים בכלכלה אינה לפגוע בקיים, אלא לשפרו. ועידת המפלגה קבעה, כי תפקיד השינויים הוא שמירה על הסוציאליזם, על השירותים הציבוריים ועל זכויות העובדים, תוך ייעול התפוקה ומודרניזציה של ענפים במשק. זהו תהליך ארוך וקשה, אבל הכרחי.

ב-28 בינואר יתקיים כינוס ארצי של המפלגה הקומוניסטית הקובנית, שמטרתו היא לבחון דרכים לשיפור הניהול הפנימי של המפלגה, כדי שתשיג טוב יותר את המטרות שנוסחו בוועידה האחרונה. אתגר מרכזי הוא הידוק התיאום בין המפלגה לבין הארגונים הציבוריים ההמוניים – ארגוני נשים, חקלאים, סטודנטים, וכו'. תאי המפלגה וסניפיה התחילו בתהליך של דיונים במסמך הארגוני שיוגש לכינוס, וייעשו בו בוודאי שינויים כתוצאה מדיונים אלו (בין ההצעות הכלולות במסמך: הגבלת מספר הכהונות הרצופות במשרה ציבורית, הגבלה לגבי הגיל המירבי של הנבחרים לכהונות אלו, ומדיניות העדפה מתקנת לשחורים ולנשים במשרות ציבוריות – א"ו).

תהליך השינויים בכלכלה ייושם בחמש השנים הקרובות, והקצב שלו יוכתב על-פי התנאים בשטח, מבלי לנסות להחיש באופן מלאכותי תהליכים שמטבעם אורכים זמן. כפי שאמר המזכיר הראשון של המפלגה הקומוניסטית הקובנית, ראול קסטרו: אנו איננו ממהרים, ועלינו ללכת צעד אחר צעד, אך משעה שהתחלנו לנוע – שוב איננו יכולים לעצור.