ספרד: מפלה היסטורית של הסוציאליסטים והכפלת קולות הקומוניסטים

 

מהפך פוליטי בספרד: המפלגה העממית הימנית בספרד לזכות אתמול (א') בניצחון סוחף בבחירות הכלליות לפרלמנט. לפי ספירה סופית של קולות הבוחרים, המפלגה זכתה ברוב מוחלט של 186 מתוך 350 מושבי הפרלמנט.

 

מזכיר השמאל המאוחד, קאיו לרגו, במסיבת עיתונאים שנערכה היום במדריד, בידו: קריאה להפגין ב-25 בנובמבר ברחבי ספרד למען החינוך הציבורי. לפניו סיסמת הבחירות של החזית: למרוד! (צילום: מונדו אובררו)

 

מפלגת השלטון הסוציאליסטית, שקידמה מדיניות כלכלית וחברתית ניאו-ליבראלית וששלטה עד כה ב-169 מושבים, השיגה את התוצאה הגרועה ביותר בתולדותיה, עם 110 מושבים. תוצאה זו מבטאת בעיקר את זעם הבוחרים כלפי המפלגה הסוציאליסטית ששלטה במדינה בשבע השנים האחרונות, ואשר לדעת רבים בספרד אחראית למצב הכלכלי החמור, הכולל גם שיעורי אבטלה גבוהים מאוד.

המפלגה הסוציאליסטית הספרדית היא קורבן פוליטי שלישי בתקופה האחרונה של המשבר הקפיטליסטי הנמשך באירופה, לאחר התפטרותם של ראש ממשלת יוון הסוציאלסט יורגוס פפנדריאו וראש ממשלת איטליה הימני סילביו ברלוסקוני בעשרת הימים האחרונים. עוד לפני כן המשבר הכלכלי הפיל את ממשלות אירלנד ופורטוגל, אף היא סוציאליסטית. ראש ממשלתה היוצא של ספרד חוסה סאפאטרו, שזכה בשתי מערכות הבחירות האחרונות, החליט לא להתמודד בבחירות אלה לאחר שהתמיכה בו בקרב הציבור הספרדי צנחה ככל שהמצב הכלכלי החמיר. ראש הממשלה הימני הבא של ספרד, מריאנו ראחוי (56), יכריז על סידרה של גזירות כלכליות נרחבות בתחומי החינוך והבריאות במדינה בעלת הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה. שיעור האבטלה בספרד עומד בתקופה האחרונה על יותר מ-20 אחוזים, עם יותר מ-5 מיליון מחוסרי עבודה. בקרב הצעירים עד גיל 27, האבטלה היא בשיעור של 45%.

מבדיקת תוצאות הבחירות הסופיות שפורסמו הבוקר, עולה כי איחוד השמאל של המפלגה הקומוניסטית, חזית בה חברות תנועות שמאל וירוקות נוספות, הפכה לגוש השלישי מבחינת מספר הבוחרים. עוד כתב פרשן העיתון הספרדי "אל פאיס" כי "חזית השמאל היא המפלגה שרשמה את הגידול הרב ביותר בקולות הבוחרים והכפילה את מספרם". עבור איחוד השמאל הצביעו 1.7 מיליון בוחרים (לעומת כ-900 אלף בבחירות הקודמות), כ-7% מכך הקולות – לעומת 3.5% בבחירות הקודמות. הסוציאליסטים זכו לכ-7 מיליון בוחרים. בגלל שיטת הבחירות הקיימת בספרד, המבוססת על עדיפות בחלוקת מושבי הפרלמנט בין שתי המפלגות הבורגניות הגדולות: השמרנית והסוציאליסטית, השמאל המאוחד זכה ל-11 מושבים בפרלמנט בלבד. לעומת זאת, הסוציאליסטים זכו ל-110 מושבים. במסיבת עיתונאים שקיים הבוקר קאיו לרגו, מזכיר איחוד השמאל, הדגיש שאילו חלוקת המושבים בהתאם למספר הקולות, סיעת השמאל המאוחד הייתה משיגה 25 מושבים. "נגבנו לנו 14 מושבים" אמר לרגו והוסיף "השמרנים קיבלו 44% מהקולות ו-56% מהמושבים. האם זה צודק?" יצויין שבבחירות הקודמות שנערכו ב-2008 השמאל המאוחד קיבל כ-900 אלף קולות… ורק שני מושבים בפרלמנט.

עוד מפלגות שמאל זכו למושבים בפרלמנט הספרדי, כגון המפלגה הבסקית השמאלית "אמאיור" (7 מושבים), ה"חזית הלאומית של גליסיה" (2 מושבים), ה"שמאל הרפובליקאי של קטלוניה" (3 מושבים)

הצהרות מנהיג השמאל המאוחד, קאיו לרגו, עם פרסום תוצאות הבחירות (0.34 ד', בספרדית):

http://www.youtube.com/watch?v=iWYioP8s7Ec&feature=player_embedded