מעפולה ועד אילת: הפריפריה בחזית המאבק החברתי

גם מחר בערב, במוצאי השבת, צפוי לשטוף גל מחאה את הארץ, והפעם – המרכז עובר לפריפריה. רבבות צפויים להשתתף בעצרות בחיפה, עפולה, באר-שבע, אילת ויישובים רבים נוספים.

 

תהיה ז שבת רביעית של הפגנות ומחאות, והפעם, תל-אביב תיעדר ממפת ההפגנות על יוקר המחייה ולמען צדק חברתי. העצרת המרכזית בצפון הארץ תיערך בחיפה. בעפולה המפגינים ייצאו ב-20:30 מכיכר העצמאות (מול תחנת המשטרה) לכיוון הפארק העירוני הישן. המארגנים מצפים ליותר מעשרת אלפים משתתפים, בהם תושבי העיר, העמקים והגליל והגולן. מלבד נאומים צפויים להשתתף בעצרת גם האמנים קרן פלס, קובי אפללו, שמעון בוסקילה ושירי מימון, מוקי ויובל בנאי. לדברי המארגנים, תהיה זו העצרת הראשונה של "החזית הצפונית", ארגון שהוקם על-ידי דיירי המאהלים ברחבי הגליל. "עפולה היא מרכז העמק ואנחנו מעוניינים לאפשר לתושבי הפריפריה, שאינם יכולים להגיע להפגנות בתל-אביב, להפגין ליד הבית ולהשמיע את קולם", אמר עופר כרמל, ממארגני העצרת.

 

 

מפגינה בוואדי ניסנאס, חיפה, השבוע (צילום: אל אתיחאד)

 

בחיפה תיערך תהלוכה גדולה שתצא ב-20:30 מכיכר מאירהוף בשכונת קריית אליעזר (מרפאת לין) דרך רחוב המגינים, ועד לשדרות בן-גוריון – שם תיערך עצרת. באירוע ינאמו בין היתר הסופר סמי מיכאל, ונציגים של מאהלים ומגזרים שונים, בהם תלמידת בית ספר המתגוררת באחד המאהלים, אם חד-הורית ועוד. "המיוחד בהפגנה החיפאית הוא אופייה היהודי-ערבי המשותף", אמרו המארגנים. לדבריהם, "ההפגנה מתקיימת לא באזורים המבוססים בעיר, כי אם בשכונות המוחלשות מתוך תפישה שיש להעמיד את 'החצר האחורית' של מדינת ישראל בחזית המאבק החברתי". שבועות האחרונים הוקמו בחיפה אוהלים בשכונת קריית אליעזר, הדר ובוואדי ניסנאס, פרט לזה שהוקם במרכז הכרמל. המארגנים אמרו כי ההפגנה המתוכננת תהיה הגדולה שהייתה מאז ומעולם בחיפה, וכי אמורים להשתתף בה גם מפגינים מהגליל המערבי, הקריות, יישובי חוף הכרמל ואף ממרכז הארץ.

 

הודעות על העצרת הודפסו והודבקו בשכונות חיפה בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית, ובסוף השבוע יחולקו בחופי הים של העיר כרוזים הקוראים להגיע לעצרת. ממשטרת חיפה נמסר כי הרחובות בין קריית אליעזר למושבה הגרמנית יהיו סגורים במהלך התהלוכה והעצרת, וקראו לבאי האירוע לחנות סמוך לתחנת אגד הישנה בשכונת בת-גלים.

 

העצרת המרכזית באזור השרון תיערך בכיכר העצמאות בנתניה. יושבי המאהל בחדרה יגיעו לעצרת יחד עם בני נוער. זוהר אזולאי, ממובילי המאבק בחדרה, אמר כי "המאבק נכנס לדרך מסודרת וגם המחאות. בפועל, גם אם מחר נקפל את האוהל, תנועת המאבק ממשיכה ואנחנו ממשיכים איתה". בכפר-סבא יצטרפו חלק מיושבי המאהל לעצרת בנתניה, וחלק החליטו לתגבר את העצרת בעפולה.

מוקד ההפגנות בדרום יהיה בבאר-שבע, שם צפוי מפגן כוח גדול. העצרת תחל ב-21:30 ברחבה הסמוכה למאהל המחאה בעיר. "הולכת להיות כאן עצרת המחאה הגדולה ביותר שנראתה בנגב", אמר חן כהן מאגודת הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון. לדבריו, מפגינים יגיעו מכל מאהלי המחאה בדרום וגם מהמרכז. שדרות רגר, הרחוב הראשי בעיר, ייחסם לתנועת כלי רכב וכך גם רחוב מצדה הסמוך.  את העצרת תפתח הזמרת אחינועם ניני, ולאחר מכן יופיעו מרגלית צנעני וקובי אוז, וירמי קפלן שיארח את שימי ביטון והדג נחש. בין ההופעות יעלו לנאום נציגי המאהלים מהדרום, כמו גם נציגי התושבים, הסטודנטים, ועדי העובדים ותנועות הנוער.

 

את הנאומים יפתח יהודה אלוש, פעיל חברתי ולמוד מחאות חברתיות. "אני מתרגש, אני במתח", הוא גילה, "אני מקווה שהכל יעבור בשלום, שיגיעו מספר גדול של אנשים. אני חולם על 100 אלף איש". אחד הפעילים האחרים במאהל אמר כי גם "50 אלף זה חלום". לדבריו, "אהיה מאושר עד הגג אם יגיעו 100 אלף, אבל זו תהיה עצרת גדולה, וזו אמירה חד משמעית, במיוחד היות והדרום הוא מעוז הימין – שרע לנו, לא טוב לנו ואנחנו רוצים שינוי". במקביל, תיערך בדימונה עצרת מחאה בהשתתפות מאות אנשים החל מהשעה 21:00 ברחבת המתנ"ס העירוני. יופיעו אהוד בנאי, איה כורם ולהקות מקומיות. את שורת ההפגנות והמחאות יציינו גם בעיר הדרומית ביותר אילת. בשעה 20:30 תיערך צעדת מחאה שתצא מקמפוס בן-גוריון לאום רשרש שלחופי הים האדום.