אנשי רוח לראש הממשלה: פעל נגד גזענות או התפטר

 

אנשי רוח ואקדמיה, ביניהם זוכי פרס ישאל ופרס האמנות המדע והתרבות, חתמו אמש (שבת) על מכתב פתוח לראש הממשלה בו קראו לקחת אחריות על הגזענות בחברה הישראלית, לפטר את חותמי מכתב הרבנים ולפעול נגד החקיקה הגזענית לטענתם בכנסת. החתומים דורשים מנתניהו להתפטר במידה ואינו יכול לתקן את כשליו. בחתומים על המכתב לארי אברמסון, פרופ' יוסף אגסי, פרופ' ירון אזרחי, חתני פרס ישראל פרופ' חיים אדלר, מיכה אולמן, שולמית אלוני, דוד טרטקובר, חנה מרון ודני קרוון, הסופר ספי רכלבסקי, הצייר יאיר גרבוז, האדריכל הלל שוקן ונשיאת מכללת עמק יזרעאל, הפרופ' עליזה שנהר.

 

חותמי המכתב כתבו כי פנו לנתניהו מספר פעמים בשבועות האחרונים, בקריאה שיפסיק את ההסתה לגזענות. הם טוענים כי האווירה הציבורית הקשה ניצתה מקריאת הרבנים שלא להשכיר דירות לערבים, ומלובה על ידי חקיקה כדוגמת "חוק ועדות הקבלה" בכנסת, המנסה "ליצור ישובים ליהודים בלבד".

 

"דווקא אתה מכיר מקרוב את גל ההסתה שקדם לרצח ראש הממשלה יצחק רבין", נכתב בפנייה לראש הממשלה, "ולכן יודע את הקשר בין הסתה רבנית, תחושת גיבוי פוליטית ואלימות קשה – היית חייב לפעול באופן מיידי".

 

"כראש המערכת, האחריות הייחודית הרובצת עליך איננה ניתנת להעברה לממומנים תחתיך", כתבו אנשי הרוח, "חובתך האישית העליונה הייתה לפעול להשהיית הרבנים המסיתים, ובראשם הרב שמואל אליהו, ולהפסקה המיידית של מימונם בידי המדינה". לבסוף מסכמים הפונים כי "לאור ההיסטוריה שלנו, הפיכת ישראל לישות גזענית הינה מצמררת ומסכנת את עצם קיומה. אם אינך מסוגל לתקן מיידית את כשליך אלו – למען ישראל – עלייך להתפטר".