תיעוד: חייל תקף עובד בצלם בדרום הר חברוןתיעוד: חייל תקף עובד בצלם בדרום הר חברון

בשעות הבוקר של יום חמישי, ה-18 בנובמבר האחרון רעו עליאא א-נוואג'עה, בת 12, ואחיה חמזה, בן 14, מהכפר סוסיא שבדרום הר חברון, עדר צאן באדמה השייכת למשפחתם. בסמוך לאדמה הוקמה ההתנחלות סוסיא. על-פי עדותה של עליאא א-נוואג'עה, בסביבות השעה 7:30 בבוקר הגיע למקום ג'יפ צבאי. שני חיילים שירדו ממנו כבלו את ידיהם של הילדים באזיקונים מפלסטיק והובילו אותם לג'יפ. מאוחר יותר, טענו החיילים בפני בני משפחתם של השניים כי הם יידו לעברם אבנים. החיילים שחררו את עליאא א-נוואג'עה כעבור כעשר דקות ואת אחיה מעט לאחר-מכן.

במהלך עיכובם של הילדים הגיעו למקום בני משפחה רבים, בהם נסר א-נוואג'עה, תחקירן בצלם, ואחמד א-נוואג'עה, המתנדב בפרויקט "חמושים במצלמות" של בצלם. שני החיילים, שראו את נסר א-נוואג'עה מצלם את המתרחש, ניגשו אליו והחלו לדחוף אותו, כשהם מודיעים לו כי אסור לו להיות במקום, שהוא כאמור אדמה פרטית של משפחתו. זאת, מבלי להציג בפניו צו סגירת שטח. א-נוואג'עה הבהיר לחיילים שהצבא מתיר לבני המשפחה לשהות במקום והמשיך לצלם את המתרחש.

בעקבות זאת, עיקם אחד החיילים את ידו של א-נוואג'עה והפילו אל הקרקע. המשך האירוע תועד הן במצלמתו של אחמד א-נוואג'עה והן במצלמתו של נסר א-נוואג'עה, שנלקחה על-ידי קרוב משפחה נוסף, ג'מאל א-נוואג'עה. החייל נשען בכוח עם ברכו על גבו של א-נוואג'עה במשך כמה דקות, תוך שהוא מתעלם מצעקותיו של האחרון כי הוא מכאיב לו וכי הוא עובד בצלם. לאחר מכן, כבל החייל את ידיו של א-נוואג'עה באמצעות אזיקים מפלסטיק.

 

עליאא וחמזה א-נוואג'עה עם צאנם. צילום: נסר א-נוואג'עה, בצלם, 22.12.10.

א-נוואג'עה הובל למעצר במחנה צבאי סמוך, שם נבדק על-ידי רופא צבאי. לאחר מכן הוא נלקח לתחנת המשטרה בקרית ארבע ונחקר בחשד שניסה להתחמק ממעצר ושלא ציית להוראות החיילים. בתום חקירת המשטרה שוחרר בערבות עצמית של 2,000 שקל כשהוא סובל מכאבים בחזה. בצלם פנה לפרקליטות הצבאית בדרישה כי תיפתח חקירת מצ"ח לבירור התנהלותם של החיילים באירוע. מהמינהל האזרחי נמסר לא-נוואג'עה כי בשל ההליכים המתנהלים נגדו בעקבות התלונה שהגישו החיילים, תימנע כניסתו לישראל עד להודעה חדשה.

אין זו הפעם הראשונה שבה אנשי כוחות הביטחון נוהגים באלימות כלפי תחקירני בצלם וצלמיו ומפריעים לעבודתם. זאת בניגוד גמור להוראות הצבא הקובעות כי אין כל מניעה חוקית לצלם, ובכלל זה בזמן פעילות מבצעית, למעט כאשר הצילום נועד להשגת מידע מסווג או שיש בו כדי להפריע לפעילות השוטפת של החיילים.

לסרטון המלא (3.43 ד'):

http://www.youtube.com/watch?v=xYpRDQGDAFo&feature=player_embedded