דו-קיום גאה

מאת אמג'ד שביטה ואור שי. שביטה הוא מזכ"ל ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי (בנק"י) וחבר המזכירות הארצית של חד"ש. שי הוא רכז פורום אדום-ורוד של חד"ש (פעילים בחד"ש למען זכויות להט"ב).

מצעד הגאווה הרביעי יתקיים מחר (ה') בחיפה. המצעד הזה הוא מסורת חשובה בנוף החיפאי, והישראלי בכלל, משום שלמסורת של מאבק למען שוויון זכויות יש ערך חברתי ופוליטי רב.

ישנן כמה סיבות חשובות להגיע למצעד הגאווה בחיפה. ראשית, משום שהמאבק נגד האפליה ובעד השוויון הוא כלל-ארצי. הטבח בברנוער הוציא רבים מהבית להפגין. מצעדי גאווה נערכו השנה באילת, ראשון לציון, תל אביב ובאר שבע. מצעד נוסף יתקיים בירושלים. גם אנשים מקהילת להט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים) וגם סטרייטים החלו לצאת מהארון אל הרחובות, משום שהטבח חשף עד כמה מסוכנת האלימות ההומופובית.

מצעד הגאווה בחיפה חשוב גם בגלל התכנים שלו. המצעד החיפאי אינו מסיבת רחוב כמו המצעד התל אביבי, אלא הפגנה בעלת תכנים פרוגרסיביים, שהסיסמאות המובילות שלה הן "צועדים אל עבר שוויון זכויות" ו-"כל האהבות שוות". בחברה שבה שוררים אפליה ודיכוי, אסור לטאטא תכנים כאלה מתחת לשטיח, וחשוב מאוד שסטרייטים וגאים כאחד יבואו להפגין למענם.

אך, אולי יותר מכל, מצעד הגאווה בחיפה חשוב בשל היותו מצעד יהודי-ערבי משותף. בשל מיקומו הגיאוגרפי, המצעד החיפאי הוא אירוע הגאווה המרכזי של צפון הארץ. זהו המצעד היחיד בארץ שבו הקהילה הגאה הערבית צועדת יחד עם הקהילה הגאה היהודית, והיחיד שבו המאבק נגד שנאת הלהט"ב משתלב באופן כל כך טבעי עם המאבק נגד גזענות. ואחרי הכול, השותפות היהודית-ערבית היא הדרך הנכונה ביותר לנהל מאבקים למען הדמוקרטיה בישראל.

נעמוד ביחד, או ניפול לחוד

באופן עקבי, שנה אחרי שנה, צועדים פעילות ופעילי חד"ש במצעדי הגאווה בבלוק אדום בולט, נושאים דגלים אדומים וקוראים סיסמאות, כמו: "לא נחזור לארון, אין דמוקרטיה בלי שוויון" ו-"ערבים ויהודים להומופוביה מתנגדים". גם במצעד הקרוב בחיפה נצעד ונישא דגל אדום ביד – הדגל שמסמל בכל העולם את השוויון, הצדק החברתי והסוציאליזם.

הדגל האדום, וערכי הדמוקרטיה והשוויון, הם בני בית במצעד הגאווה. הם הבסיס למאבק המשותף נגד הגל הפאשיסטי השוטף את הארץ. מאבק נגד הניסיונות לפגוע בחופש הביטוי, המתבטאים גם בניסיון למנוע בחקיקה את קיום מצעדי הגאווה; מאבק נגד ההסתה והשנאה המובילות למעשי אלימות, כמו הדקירה במצעד בירושלים והטבח בברנוער; מאבק נגד אפליה במערכת החינוך של תלמידים להט"ב ותלמידים ערבים ומזרחיים. מול כל הסכנות האלה, חשוב להעמיד את הדרך של שותפות יהודית-ערבית, שותפות שנאבקת בעד שוויון הקהילה הגאה ונגד המתקפות על המרחב הדמוקרטי.

במצעד הגאווה בחיפה יצעדו בעד שוויון וסובלנות אנשים שונים, עם דגלים שונים ואמונות שונות. אחד הדברים היפים במצעד הגאווה הוא הגיוון שבו והצבעוניות שלו. בין הדגלים והצבעים השונים נהיה גם אנחנו, מחד"ש, עם הדגלים האדומים שלנו והאמונה שלנו בשוויון ערך האדם.